Med denne fjerde Harry Potter film tilfører Mike Newell handlingen en væsentlig mere alvorlig tone – Hogwarts er ikke for børn længere. Faktisk bør filmens aldersgrænse på 11 år tages meget alvorligt, da filmen er absolut uegnet til det yngste publikum. Særligt den sidste del af historien, hvor Harrys nemesis Voldemort træder ind på scenen i Ralph Fiennes’ forvredne skikkelse, er en hårrejsende oplevelse.
Gennem filmen præsenteres vi for adskillelige imponerende syn og fantastiske effekter, og der er mere end rigeligt at blive betaget af. Der er ægte magi på spil her – og hvem elsker ikke det?
#41 18 år siden
Ralph Fiennes var præcis den Voldemort jeg havde forestillet mig da jeg læste bogen.
Måske kan man håbe på en DVD udgivelse ala LOTR hvor de lige smider en ekstra time på.
Men jeg var grebet fra start til slut, og bliver nok nødt til at gense den snart.
Og så bliver jeg lige 10 år yngre og udtaler "Cedrig Diggory er bare for LÆKKER!!"
#42 filmz-pkrog 18 år siden
#43 filmz-Agarina 18 år siden
Skuespillerne er rigtigt gode i denne her film, de er alle sammen blevet meget meget bedre, siden de første film!!!
Selvom jeg måske lige fik temmelig meget ris med her, så synes jeg den var rigig god, selvom det slet ikke var hvad jeg havde forestillet mig.
Alle skynd jer ind og se den!!
#44 lyspunkt 18 år siden
#45 filmz-sikorab 18 år siden
Syntes dog den virkede meget rodet, men kan være det bare var mig der syntes det. Syntes de sprang lidt let over nogle af de ting der var med i filmen.
Men der var noget som undrede mig og min kammerat en del:
#46 filmz-mortenk 18 år siden
#47 filmz-zanoan 18 år siden
I starten var jeg også negativt overrasket over hvorfor man så Crouch Jr. i filmens indledning, modsat bogen, men jeg kan fint vænne mig til det - især da det slipper for yderligere in troduktion.
Det hele var lavet lidt om, f.eks. med hvornår Harry vågner op når det angik hans første drøm og drabet - og også historien ved Verdensmesterskaberne og udeladelse af både Winky og Dobby. Men jo mere jeg tænker over det, jo mere praktisk og meningsfuldt og tilgivende bliver det.
Til #45 - det gør han også, og Dumbledore er nok et eller andet sted også klar over det. Jeg tillader mig at gå ud fra, at du ikke har læst bog nummer 5 - for at lave en minimal spoiler handler det meget overorndet i 5'eren om hvordan Ministeriet (Fudge og co.) prøver at dække over det faktum, at Voldemort er tilbage - mens de eneste som reelt ved det og anerkender det er Dumbledore, Harry og crew. "Resten" af troldmandsverden benægter det - mange hader endda Harry for det.
Hvis der var nogle ting som irriterede mig lidt, var det faktisk nogle, som mange faktisk syntes om:
Som jeg skrev tidligere er det en meget selvstændig film, hvor det som en filmatisering er en film grænsende fra acceptabel til det bedre. Jeg synes de manuskriptforfatterne var bedre på denne end på PoA. Som sagt, nogle større ting (ikke udeladelser af plot/historie) som generer mig, men hvordan de fremfører eksempelvis Dumbledore, Sirius, Voldemort som personer/karakterer. De giver et lidt forkert image i forhold til bogen. Både adfærdsmæssigt (Dumbledore), og filmisk (Voldemort).
"A truth that is told with bad intents beats all the lies you can ever invent" - William Blake
#48 filmz-sikorab 18 år siden
og nej, har ikke læst bog nr. 5 :)
#49 filmz-sanjo 18 år siden
Spoiler skal ikke med stort!
#50 filmz-maiken_lundstad 18 år siden
Glaeder mig lidt til at se hvordan de starter den naeste film, da de har undladt, det med at ministeriet proevet at daekker over, at Voldemort er tilbage.
Men alt i alt en super film... 5\6