Med denne fjerde Harry Potter film tilfører Mike Newell handlingen en væsentlig mere alvorlig tone – Hogwarts er ikke for børn længere. Faktisk bør filmens aldersgrænse på 11 år tages meget alvorligt, da filmen er absolut uegnet til det yngste publikum. Særligt den sidste del af historien, hvor Harrys nemesis Voldemort træder ind på scenen i Ralph Fiennes’ forvredne skikkelse, er en hårrejsende oplevelse.

Gennem filmen præsenteres vi for adskillelige imponerende syn og fantastiske effekter, og der er mere end rigeligt at blive betaget af. Der er ægte magi på spil her – og hvem elsker ikke det?

Læs hele anmeldelsen her

#41 18 år siden

For stramt skåret, men alligevel en fantastisk film.

Ralph Fiennes var præcis den Voldemort jeg havde forestillet mig da jeg læste bogen.

Måske kan man håbe på en DVD udgivelse ala LOTR hvor de lige smider en ekstra time på.

Men jeg var grebet fra start til slut, og bliver nok nødt til at gense den snart.

Og så bliver jeg lige 10 år yngre og udtaler "Cedrig Diggory er bare for LÆKKER!!"
Gravatar

#42 filmz-pkrog 18 år siden

Virkelig fed film med utrolig mange gennemførte effekter. Holder sig ikk helt til bogen, men alligevel enormt god!
Gravatar

#43 filmz-Agarina 18 år siden

Jeg syntes helt klart det er den bedste potterfilm indtil videre, ligesom mange andre har skrevet. Men der er dog mange ting som jeg synes er dårlige. For det første var det lidt mærkeligt at barty crouch jr. var der i starten sammen med ormehale og voldemort, men ok jeg kan godt se det var nemmere end at han skulle forklare det hele tilsidst. Så at Harry har drømmen hjemme hos Ron og ikke Dursley'erne er også lidt mærkeligt. det er ret dårligt, for så tror man jo bare at han har været der hele sommerferien og ikke hos dursley som man da må sige han har været. Så synes jeg quiditch kampen alt alt for hurtigt er slut og man får jo ikke engang at vide hvem der vandt. Og så det at harry bliver sparket i hovedet og ron og hermione løber fra ham der hvor de flygter fra dødsgardisterne, hvad var det for noget? Det ville da være meget mere spændende at de mødte Malfoy så man kunne få den mistanke om hans far, som man får i bogen. Og så går det straks videre til udvælgelsen af turneringsdeltagerne, det syns jeg er alt for hurtigt overstået. Og så det med at deltagerne skal "overleve" 3 farlige opgaver, som om de nemt kan dø, og det er jo hele pointen med at de har genoptaget magisk trekamp at der er blevet lavet en masse sikringer, så det ikke er ligeså farligt som før, at være med. Dragekampen er alt for lang og fjollet syns jeg, for det var jo meningen at de bare skulle hente ægget, og dragemoren ville ikke flytte sig fra dem, så de måtte prøve at få hende til at flytte sig. men i filmen er det bare en ren kamp de skal igennem, og dør dragen ikke til sidst? det synes jeg er dårligt! for de fløj jo over hovedet ikke rundt på den der måde, med dragen lige i hælene på Harry. Jeg synes det er godt med juleballet og alt det, og Rons jalousi, det er rigtig sjovt. Men også at det er Neville der giver Harry gælletangen, det er da lidt for dumt, for skulle han have stjålet det fra Snape, det tror jeg godt nok ikke han turde. Mindekarret er rigtig godt lavet, og de kan få alle detaljerne med på så kort tid, men der hvor Crouch dør, det er bare helt vildt mærkeligt!!! Pludselig ligger han bare der! det forstår jeg slet ikke, de har gjort på den måde... Og så at labyrinten flytter sig og de kan fare vild på den der måde, det er da alt for farligt. Altså i bogen var det godt nok også farligt med alle de væsner de skulle forbi, men her at de åbenbart kan miste dem selv, eller hvad det er Dumbledore siger. Det ville da have været meget sjovere med de edderkopper og Sfinsker som de skal forbi i bogen. og så der hvor Krum kommer gående og lyser på Harry, hvorfor er det lige han bare går videre?? På kirkegården er det lavet rigtig godt synes jeg, med Voldemort og det hele. Men noget meget dårligt er godt nok at Voldemorts øjne er helt almindelige og blå. Han har jo sådan nogle syge røde katteøjne i bogen.
Skuespillerne er rigtigt gode i denne her film, de er alle sammen blevet meget meget bedre, siden de første film!!!
Selvom jeg måske lige fik temmelig meget ris med her, så synes jeg den var rigig god, selvom det slet ikke var hvad jeg havde forestillet mig.
Alle skynd jer ind og se den!!
Gravatar

#44 lyspunkt 18 år siden

AAAArgg linieskift please :-O
"Ud fra størrelsen på halen har vi beregnet, at dyret har været kæmpemæssigt" Prof. Martens - Reptilicus
Gravatar

#45 filmz-sikorab 18 år siden

Udemærket film, ganske udemærket, langt bedre end 3'eren f.eks.

Syntes dog den virkede meget rodet, men kan være det bare var mig der syntes det. Syntes de sprang lidt let over nogle af de ting der var med i filmen.

Men der var noget som undrede mig og min kammerat en del:
Hvorfor nævner Harry ikke til Dumbledore at Malfoy's eller hvem det nu var's far. Var med på kirkegården sammen med "i-ved-hvem", han var en af de der døds-skeleter.
Gravatar

#46 filmz-mortenk 18 år siden

#43: husk linjeskift og evt. spoilertags, desuden synes jeg at en del af dine kritikpunkter bliver besvaret i filmen. Fx med at Harry ikke har været hele sommeren ved Ron og CO., samt det med gælletangen.
Gravatar

#47 filmz-zanoan 18 år siden

Jeg er enig med #46. Det virker lidt som om, at du har sovet en del under filmen eller dog ikke har formået at forstået sammenhængen eller kunne læse mellem linierne.
Som #46 sagde, Moody i skikkelse af Crouch Jr. afslørede selv at det var ham, som gav Longbottom både gælletangen og bøgerne.

I starten var jeg også negativt overrasket over hvorfor man så Crouch Jr. i filmens indledning, modsat bogen, men jeg kan fint vænne mig til det - især da det slipper for yderligere in troduktion.

Det hele var lavet lidt om, f.eks. med hvornår Harry vågner op når det angik hans første drøm og drabet - og også historien ved Verdensmesterskaberne og udeladelse af både Winky og Dobby. Men jo mere jeg tænker over det, jo mere praktisk og meningsfuldt og tilgivende bliver det.

Til #45 - det gør han også, og Dumbledore er nok et eller andet sted også klar over det. Jeg tillader mig at gå ud fra, at du ikke har læst bog nummer 5 - for at lave en minimal spoiler handler det meget overorndet i 5'eren om hvordan Ministeriet (Fudge og co.) prøver at dække over det faktum, at Voldemort er tilbage - mens de eneste som reelt ved det og anerkender det er Dumbledore, Harry og crew. "Resten" af troldmandsverden benægter det - mange hader endda Harry for det.

Hvis der var nogle ting som irriterede mig lidt, var det faktisk nogle, som mange faktisk syntes om:
Ralph Fiennes er en fin skuespiller osv., men selve designet af Voldemort synes jeg ikke var særlig imponerende. De kunne godt have gjort hans stemme langt mere kold, og prøve af få ham til at udgive en slags aura, der virkelig kendetegner hvor magtfuld han egentlig er. Han virkede kun skræmmende fordi han var forholdsvis deform (manglende næse etc., dog god idé) - men det er ikke pointen. Man skal frygte Voldemort for hans personlighed, hans karakter og dødelig karisma. Hans handlinger består af magtbegær opnået vha. endeløse, til tider brutale og ikke mindst yderst kyniske drab. I filmen var han bare en grim mand, som ikke kunne lide Harry, jeg synes ikke engang respekten udvist fra Death Eaters'ne virkede særlig ærefrygtig.

Som jeg skrev tidligere er det en meget selvstændig film, hvor det som en filmatisering er en film grænsende fra acceptabel til det bedre. Jeg synes de manuskriptforfatterne var bedre på denne end på PoA. Som sagt, nogle større ting (ikke udeladelser af plot/historie) som generer mig, men hvordan de fremfører eksempelvis Dumbledore, Sirius, Voldemort som personer/karakterer. De giver et lidt forkert image i forhold til bogen. Både adfærdsmæssigt (Dumbledore), og filmisk (Voldemort).

#48 filmz-sikorab 18 år siden

#47:

Enig, enig.. Syntes heller ikke Voldemort er særlig frygtindgydende, og han er fandme da for grim. Ligner bare en deform baby, fremfor en magtliderlig troldmand.. Useriøst

og nej, har ikke læst bog nr. 5 :)
Gravatar

#49 filmz-sanjo 18 år siden

Spoiler skal ikke med stort!
"If there is no struggle, there is no progress"
Gravatar

#50 filmz-maiken_lundstad 18 år siden

Var inde og se den her i Indien og det var FANTASTISK! Elsker den film... De har virkelig gjort et godt stykke arbejde. Der er selvfoelgelig mange ting de blev "noed" til at undlade og det er vel forstaaeligt nok!
Glaeder mig lidt til at se hvordan de starter den naeste film, da de har undladt, det med at ministeriet proevet at daekker over, at Voldemort er tilbage.
Men alt i alt en super film... 5\6

Skriv ny kommentar: