Det er tydeligt at Del Toro selv er stor fan af tegneserier, og han forstår at omsætte de elementer, der er essentielle for at en filmatisering overhovedet kan hænge sammen. Hans entusiasme kommer også til udtryk på en anden måde i “Hellboy”, der er en film som også forsøger at pege indad – dvs. betragte sig selv og den (positive) funktion, som tegneserier/film generelt har. Den unge dreng som Hellboy møder i filmen repræsenterer det lidt naive og uforbeholdne sind, der lever og ånder for denne type underholdning, og for hvem historierne udgør en stor del af tilværelseren. Måske at det her, på trods af volden og de forskellige intertekstuelle referencer, slet ikke er en film for os voksne, men derimod kun bør ses af børn, der forstår at nyde det univers, som “Hellboy” bygger op omkring dem? En tillid til historien som ikke trues af en lyst til at pille den fra hinanden i et forsøg på at kortlægge styrker og svagheder.

Sådan fabulerer Del Toro i sin film, og selvom at hans tanker sikkert kunne danne udgangspunkt for en interessant diskussion ændrer det ikke ved det faktum, at Hellboy i mine øjne stadigvæk ligner Shrek med udslæt og generelt er et noget trivielt bekendtskab. Den sorte humor er skam kærkommen, men når selv de velkoregraferede actionsekvenser ender med at blive lange i spyttet, ved man at den er gal. Jeg glæder mig ihvertfald ikke til efterfølgeren.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#51 filmz-The Omen 19 år siden

#49: Jeg skal da prøve at uddybe mine meninger mere næste gang så.
Don't waste my motherfucking time.
Gravatar

#52 ks 19 år siden

#49, Bare for din skyld. "Johnny Depp er bare alt for tutte nuttet!" :)
Gravatar

#53 filmz-Kadann 19 år siden

#50 -

Det eneste vi forlanger, er at folk har lidt styr på deres fakta og at man argumenterer for sine meninger.

Hvis man ikke kan det, så er der ingen diskussion, derfor intet formål med at poste beskeder her.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#54 filmz-Bluhm 19 år siden

#41 Er det ikke lige i overkanten at sige, at effekterne stinker? Hornene skal efter min mening se ud præcis som de gør, det er en supercool legemeliggørelse af tegneserien. Det skal se lidt grotesk og overdrevet ud. Jeg synes på ingen måde at det er dårligt lavet. Hellboys hånd var også glimrende, jeg synes det virkede glimrende.

CGI effekterne virkede efter min mening også overbevisende, så jeg kan ikke være enig, i noget af det du skriver.

Hellboy er et glimrende eksempel på en yderst vellykket tegneseriefilmatisering.

Og så bare fordi jeg blev lidt træt af "Hellboy stinker" kampagnen...

Hellboy dufter super dejligt!
Hellboy dufter superdejligt!
Hellboy dufter superdejligt!
Gravatar

#55 filmz-garp mc 19 år siden

Er tråden her ikke ved at være kørt af sporet!

Jeg kikkede efter en anmeldelse af Hellboy, som jeg netop har bestilt fra CD-WOW, så jeg kunne få et indtryk af, hvad jeg kan forvente. I stedet fandt jeg noget, der mestendels minder om en mudderbrydningsring. Hyggen og seriøsiteten er i denne tråd for længst sat over styr >:o(
Sproget - tøser - det ligner noget jeres mødre ville give jer stue arrest og smæk for, husk at det er et offentligt forum.

Meningerne om filmen går vist lige fra gudestatus til bæ-film, men hvordan filmen så er, må jeg vist vente med at få indtryk af, til jeg ser den. Denne sommer med heldagsregn hver og hveranden dag giver rig lejlighed til og god undskyldning for at kaste sig i sofaen og lade sig underholde i hjemmebiografen.

Kan i hygge jer!
Gravatar

#56 filmz-Bluhm 19 år siden

#55 du kan læse anmeldelsen her på sitet og så læse Weekendavisens, som jeg linker til i post # 33.
Post #34 argumenterer også vældigt godt, så helt slet står det heller ikke til :-)
Gravatar

#57 filmz-garp mc 19 år siden

#56 Takker for indsatsen med at finde den gode stemning frem igen >:o)

De 2 anmeldelser rummer vist nogenlunde hver sin ende af sympati-spectret overfor filmen, men jeg har da ikke fortrudt min bestilling endnu.
Gravatar

#58 filmz-Bluhm 19 år siden

Har selv bestilt den fra Cd-Wow i Region 1 udgaven og den er bestemt pengene værd.
Gravatar

#59 filmz-Bruce 19 år siden

Smag og behag. Har ikke læst tegneserien, behøver det ikke, ligesom jeg ikke behøvede at læse Ringenes Herre trilogien for at bedømme filmen.

Stående alene, er filmen seværdig. Ja der er action etc. men det er filmens stemning, valget af Ron Perlman og Jeffrey Tambor som chefen for det Paranormale Center samt de sorte punchlines, som løfter filmen. Ja der er plothuller, klart, bare kig på Matrix 1 som dominerer i filmbloober, men behøver ikke gå ud over kvaliteten.

Vi er ikke ens, nogle synes den stinker, ligesom jeg synes xXx stinker af pis og Spiderman 2 blot er en CGI film uden charme. Forskelligheden længe leve!

Bedste anmeldelse jeg har læst som rammer LIGE PÅ SØMMET for mig er:

http://www.laserdisken.dk/html/visvare.dna?vare=10...

......now bring on Hellboy 2!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#60 filmz-ZOPTIKEREN 19 år siden

#59 - Bruce
Tak for den side til laserdisken der, den har virkeligt overbevist mig om at jeg hellere skal vente 10år til den kommer på tv2 end at se den i bio nu. :)

"Folk der ikke synes, det er fedt at se på et postkasserødt monster 2 meter bred over skulderen med en kæmpe stennæve i stedet for sin højre hånd, ja den slags folk kan bare gå hjem, denne film er ikke for dem alligevel! "

Nu kan jeg jo ikke sige noget om filmen, men det er i hvert fald derfor jeg ikke kan foredrage "de fantastiske fire" og "hulk" tegneserierne og så må jeg jo hellere holde mig væk end at ødelægge det for andre.

Skriv ny kommentar: