Det er tydeligt at Del Toro selv er stor fan af tegneserier, og han forstår at omsætte de elementer, der er essentielle for at en filmatisering overhovedet kan hænge sammen. Hans entusiasme kommer også til udtryk på en anden måde i “Hellboy”, der er en film som også forsøger at pege indad – dvs. betragte sig selv og den (positive) funktion, som tegneserier/film generelt har. Den unge dreng som Hellboy møder i filmen repræsenterer det lidt naive og uforbeholdne sind, der lever og ånder for denne type underholdning, og for hvem historierne udgør en stor del af tilværelseren. Måske at det her, på trods af volden og de forskellige intertekstuelle referencer, slet ikke er en film for os voksne, men derimod kun bør ses af børn, der forstår at nyde det univers, som “Hellboy” bygger op omkring dem? En tillid til historien som ikke trues af en lyst til at pille den fra hinanden i et forsøg på at kortlægge styrker og svagheder.

Sådan fabulerer Del Toro i sin film, og selvom at hans tanker sikkert kunne danne udgangspunkt for en interessant diskussion ændrer det ikke ved det faktum, at Hellboy i mine øjne stadigvæk ligner Shrek med udslæt og generelt er et noget trivielt bekendtskab. Den sorte humor er skam kærkommen, men når selv de velkoregraferede actionsekvenser ender med at blive lange i spyttet, ved man at den er gal. Jeg glæder mig ihvertfald ikke til efterfølgeren.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 ks 19 år siden

Jeg er stort set 100% med anmeldelsen, jeg var også noget skuffet over den manglende person karaktisering, specielt Hellboys grubler med samfundet og hans kærlighed falder lidt for meget igennem, den mangler simpelthen den realitiske magi som Spider-Man efter min mening mestrer perfekt. Filmens højdepunkt er uden tvivl Kroenen, længe skal man lede efter så sej en superskurk, filmens lysende højdepunkt.
Gravatar

#2 filmz-Bluhm 19 år siden

Jeg mener, at det skinner tydeligt igennem, at anmelderen ikke kender til tegneserien. Del Toro, som er stor fan af netop Mignolas værker, har begået en tegneseriefilmatisering, der efter min mening på alle måder overgår tegneserien. Det har jeg endnu ikke set hos hverken Spider-Man, X-Men eller Batman for den sags skyld.

Anmeldelsen tyder også på, at anmelderen ikke er særligt glad for tegneserier i det hele taget, hvilket ikke gør sagen bedre: Daredevil og Punisher er ikke obskure tegneserier hverken i USA eller herhjemme, og der er masser af franchises at tage af. (At Punisher så sutter kæmpe prut er en helt anden sag.)

Jeg synes, at der er en fantstsik stemning i Hellboy, og så er den underholdende som bare fanden. Jeg synes især, det er imponerende, at instruktøren har formået at indarbejde en humor, som ikke er tilstede i tegneserien, men som holder 100% i filmen uden nogensinde at falde ned til one-liners alá Arnold.

Anmelderens pointer omkring plot device osv. afslører også et manglende kendskab til tegneserien, hvor stilen netop er at afsløre en lille bid af gangen.
Jeg mener, at Perlman gør det rigtig godt som Hellboy, hvilket er imponerende med al den makeup, og karakterdybden er der intet i vejen med.

Jeg ville personligt have givet den 4,5. Det er en fantastisk vellyket filmatisering af en tegneserie og en glimrende film i sig selv!
Jeg glæder mig til 2'eren, og til jeg skal ind og se 1'ern igen i morgen :-)
Gravatar

#3 filmz-karlerminven 19 år siden

Jeg skal ind og se den i aften og jeg glæder mig meget, for jeg tror at den fed, selvom anmelderen kun giver den 3! Jeg har ikke læst tegneserierne, men jeg tror alligevel den er ret god, for hvad jeg har set af trailerne så ser den her film ret god ud!
----
What is a not-joke?
Gravatar

#4 filmz-The Omen 19 år siden

Jeg tror at den er pisse dårlig
Don't waste my motherfucking time.
Gravatar

#5 filmz-Kadann 19 år siden

#2 - helt enig..

Jeg vil nu heller ikke kalde hverken Daredevil eller Punisher for "obskure".

Punisher har 30 år på bagen i Marvel universet, og Daredevil har 40 år på bagen.. Begge har haft sine egne udgivelser i danmark, og er begge populære figurer, både i USA og resten af verden.

Jeg mener endda at kunne huske, at Daredevil havde sit eget blad i Williams-dagene i danmark, altså helt tilbage i 70'erne.

Selvfølgelig er de ikke ligeså store som f.eks. X-Men og Spiderman, og endda DC heltene som Batman og Superman, men det er stadig nogle ret store helte i tegneserieuniverset.

Jeg fandt så filmen ganske underholdende, og er da enig med visse dele af anmeldelsen, at der mangler lidt hist og her, som man sagtens kunne have gjort bedre.

Jeg synes også om, at man bruger noget historisk fakta, og blander det sammen med tegneserieuniverset, og stadig får det til at være relativt troværdigt.. Nu har jeg så ikke læst Hellboy, men regner da med at den del er tro mod tegneserien, da det virker ret oplagt.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#6 filmz-apocalypse 19 år siden

denne film fik 3 i karakter, som jeg havde regnet med, skuespilleren der spiller hellboy er dårlig, og der mangler en del der skal gøres bedre ved filmen, så hvis i skal til bio, så spring denne film over se "Dawn of the Dead, for det er en stor succes synes jeg i hvert fald
Gravatar

#7 filmz-Randy Savage 19 år siden

Kan ikke lide den, synes den sutter mindst lige så meget som The Punisher. Synes Tegneserien er meget sejere.
Gravatar

#8 El vez 19 år siden

Lige præcis Ron Pearlman var helt fantastisk i denne film, jeg kan ikke se nogen anden for mig i rollen.

Jeg er enig med anmelderen i at Krönen er rigtig cool, og ærgrer mig lidt over det ikke var ham der var main badguy - ham Rasputin var sgu en underlig fætter og man kunne slet ikke tage "Ilse" seriøst.

God underholdning, primært pga Krönen og Ron P.

4/6
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#9 Sealer 19 år siden

jeg er heller ik meget for hell boy, syns også skuespillet fra hellboy er meget dårligt hans joke virker ikke ordenligt hvis i forstår, jeg blev noget skuffet da jeg så den, men jeg hade så også sat meget høje forventering til den
Gravatar

#10 filmz-pherkel 19 år siden

#2 - Det kan være helt ligemeget om anmelderen kender noget til HellBoy tegneserien eller ej da det jo er en film og ikke tegneserien han anmelder. Bare fordi tegneserien er fortalt på en måde virker det jo ikke nødvendigt også på film. Det er to vidt forskellige områder og anmeldelsen siger at FILMEN ikke virker så godt som den kunne. Jeg har selv set alle tegneseriefilm i biografen men kente heller ikke Daredevil inden der kom en film. Og heller ikke HellBoy.

Skriv ny kommentar: