Hellboy
Udgivet 23. jul 2004 | Af: Hasselguff | Set i biografen
Efter at historien zoomer frem til nutiden sker der et stilskifte, hvor de dybe skygger må vige en smule for de meget kraftige farver, der bl.a. bader gader og stræder i et varmt gult lys. Billederne minder om paneler fra en tegneserie og giver undergrundsbaner, hustage og kloaker et passende stiliseret look. Undervejs er der dog også mere eksotiske omgivelser, såsom en enorm krypt gemt af vejen under Siberiens frosne landskab. Hellboy besøger dem alle i forlængelse af sit job som paranormal agent for regeringen. Det er hans opgave at stoppe de monstre, der siger “bump” om natten, også selvom at de mennesker han beskytter på ingen måde bryder sig om ham. Med en arm af sten og to store horn i panden har den gode djævel sit udseende imod sig, og han er en antihelt på linie med mutanterne i “X-Men”-universet.
Hellboy er imidlertid ikke den mest interessante karakter i filmen, og jeg var meget mere fascineret af den distingverede Abe Sapien, der ligner en fisk og taler som en bankrådgiver. Makeuppen på hans karakter er suveræn, og han fremstår mere “organisk” end det er tilfældet med selve hovedpersonen. Pigen med flammekasterne, Liz Sherman, ser vi alt for lidt til, og hendes medvirken har kun to overordenede funktioner – love interest og senere plot device. Hendes romance med Hellboy er som nævnt ovenfor så kedelig, at selv ikke instruktøren gider bruge tid på den. Skurkene er også en blandet landhandel, med den dæmoniske Rasputin og hans læderklædte nazi-tøs SS Ilsa i den lumre ende af spektret. I den anden ende har vi derimod den herligt mystiske Kroenen, der er et typisk eksempel på at mindre faktisk kan være mere. Han er en maskeklædt dræbermaskine iført klinger af Krupp-stål – og han ender med at stjæle showet fra alle de andre.
Det er tydeligt at Del Toro selv er stor fan af tegneserier, og han forstår at omsætte de elementer, der er essentielle for at en filmatisering overhovedet kan hænge sammen. Hans entusiasme kommer også til udtryk på en anden måde i “Hellboy”, der er en film som også forsøger at pege indad – dvs. betragte sig selv og den (positive) funktion, som tegneserier/film generelt har. Den unge dreng som Hellboy møder i filmen repræsenterer det lidt naive og uforbeholdne sind, der lever og ånder for denne type underholdning, og for hvem historierne udgør en stor del af tilværelseren. Måske at det her, på trods af volden og de forskellige intertekstuelle referencer, slet ikke er en film for os voksne, men derimod kun bør ses af børn, der forstår at nyde det univers, som “Hellboy” bygger op omkring dem? En tillid til historien som ikke trues af en lyst til at pille den fra hinanden i et forsøg på at kortlægge styrker og svagheder.
Sådan fabulerer Del Toro i sin film, og selvom at hans tanker sikkert kunne danne udgangspunkt for en interessant diskussion ændrer det ikke ved det faktum, at Hellboy i mine øjne stadigvæk ligner Shrek med udslæt og generelt er et noget trivielt bekendtskab. Den sorte humor er skam kærkommen, men når selv de velkoregraferede actionsekvenser ender med at blive lange i spyttet, ved man at den er gal. Jeg glæder mig ihvertfald ikke til efterfølgeren.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet