Der er nok med humor, action og en hel del spænding hen mod slutningen til, at filmen langtfra kan siges at være en decideret nedtur. Også nye tiltag som den protoplasmiske tilføjelse til Hellboys hold i form af Johan Krauss, en regelret og preussisk varmluftsballon (!), samt det spektakulære Troldemarked og ikke mindst en imponerende og frygtindgydende dødsengel er med til at hive filmen op fra en ujævn start. Så trods manglende empati er der god underholdning at hente… men så heller ikke mere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Benway 15 år siden

Til trods for at historien i sig selv ikke ligefrem var voldsomt interessant, som må jeg sige, at jeg var aldeles glimrende underholdt. Karakterens kvaler er ganske rigtigt ret overfladisk berørt, men ikke desto mindre kan jeg ikke lade være med at holde af hovedpersonerne, ikke mindst Hellboy og Abe i Rom Perlman og Doug Jones uforlignelige skikkelser.

Hvad der er først og fremmest sælger den for mig, er dog den overdådige visuelle opfindsomhed og det kreative overskud, som filmen bugner af. Lige fra de forskellige væsner, over den skjulte markedsplads til små detaljer så som, hvad præcis et vist kæmpemonster dukker op af, og bliver forvandlet til. Oven i hatten synes jeg så også den var temmelig morsom adskillige steder, ikke mindst takket være Johann Krauss og et noget udsædvanligt sangvalg.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#22 elwood 15 år siden

David Hyde Pierce står uncredited som stemmen til Abe i HB 1, men i 2'eren er han udskiftet, eller også var han ekstrem forkølet, for det lød hvertfald ikke som David Hyde Pierce

Så hvem lagde stemmen til Abe i 2'eren var det Dough Jones så, som blot spillede ham i 1'eren så vidt jeg ved.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#23 Benway 15 år siden

Så vidt jeg forstår, var det Doug Jones egen stemme denne gang.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#24 HonoDelLoce 15 år siden

Og så har jeg også været inde og se den..

Jeg vil faktisk sige, at efter at have haft lidt tid til at tænke over det, så er jeg ikke bare skuffet - jeg er vildt forundret over, at det kunne gå så galt..

Først det positive - to gange i filmen grinede jeg vidst ret højlydt.. Men deraf også noget af det negative, for jeg kan overhovedet ikke huske, hvad jeg grinte af.. Dertil er der aaaaaalt for mange dårlige jokes, og ikke mindst virkelig dårlig timing, der nager mit hjerne.. Den første Hellboy genoplivede nærmest (for mit vedkommende, i hvert fald) gode post-killing-or-beating-one-liners, som især var vildt populære i 80'ernes action-film.. Men i Hellboy II blev jeg bare mindet om, hvorfor det var, at folk blev træt af dem.. De kom i overflod og i alt for lav kvalitet - de blev forudsigelige og derved ekstremt kedelige og kun morsomme på den forkerte (eller er ordet, jeg leder efter, monstro i stedet "pinlige") måde..

Lidt mere positivt - visuelt var filmen jo overdådig.. Ingen tvivl om, at del Toro mestrer det punkt fuldt ud.. Desværre var det også flere gange mis-timet.. F.eks. Skovguds-kampen.. Først ser vi den lille grønne pokemon-kugle, som jo nærmest får sin helt egen comedy-theme-melodi, hvilket hurtigt bevirker, at man aldrig opfatter resultatet af mixet mellem pokemon og h2o som værende særligt skræmmende (omend super godt lavet).. Så prøver de alligevel med lidt bombastisk musik og vilde effekter at få det værste tilfælde af et elme-syge-offer nogensinde til at virke lidt skræmmende, blot for at gøre det fuldstændig inhabilt, så en afblevet prins kan nå at gøre Hellboy lidt i tvivl om hans fremtidige gøren og laden. Og straks da Hellboy beslutter sig, vågner træet op af sin dybe, men åbenbart kortvarige søvn, så det kan nå at ligne noget, der vil gøre modstand.. Og hvad sker der så ? Det store monster, som lige har prøvet at dræbe vore helte (og en lille baby! UHA!) og smadret bygninger og biler osv i vildskab, får pludselig en "rørende" afsked-salut med dertil hørende stryger-koncert og flotte billeder af hvordan "det" nærmest gøre den forurenende storby til en smuk skov.. Det virkede bare OVERHOVEDET ikke - for mig, altså.. Det var malplaceret og så underligt konstrueret, at jeg vitterligt sad og undrede mig over, om der mon havde været en 4-5 instruktører inde over den sekvens, og de så hver havde fået 90 sekunder at gøre godt med..


Sjovt nok irriterede hele kærligheds-temaet i filmen mig overhovedet ikke - omend det også var alt for uforudsigeligt.. Men om det blot var fordi jeg var så irriteret over alle mulige andre ting, det aner jeg ikke .. :)

Ved s'gu ikke lige helt hvor meget jeg skal smide i spoiler-box, så det bliver.. Tjaa, næsten det hele.. Better Safe Than Sorry ;)

2/6
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#25 filmkorn.dk 15 år siden

"24 Helt enig.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#26 AkA 15 år siden

# 22-23

Det er korrekt, det er Doug A. Jones som lægger stemme til hans egen figur i Hellboy II (Abe Sapien).

"Asked not to be credited as the voice of Abe Sapien in Hellboy (2004) because he felt the characterization of Abe truly belonged to Doug Jones (the actor who played Abe on the set)."

Quote fra David Hyde Pierce Trivia .

Bare pisse ærgerligt at de ikke fik ham med endnu en gang, da David gør et fantastisk arbejde. Men Doug prøver bare at efterligne, hvilket han gør utrolig dårligt.
Gravatar

#27 kill the bills 15 år siden

Synes den vinder meget ved gensyn, og må sige den bliver ved med at gro på mig. Giver den 4,5/6 for nu.
Gravatar

#28 PredatorX 15 år siden

Ahhh hvor er jeg glad for at være uenige med mange af jer:-D
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#29 MikkelHJ 15 år siden

#26 Der er jeg nu uenig. Jeg synes, Doug Jones er fremragende som Abe, og det må da være rart for ham at vide, at han både bliver set og hørt i denne ombæring. På den anden side vidste han, da han fik tjansen som Abe i den første Hellboy, at muligheden for, at hans stemme ville blive dubbet af en kendis med mere tiltrækningskraft, ikke alene var tilstede, men at det var meget sandsynligt. Der var navne som Steve Buscemi, Kevin Spacey og David Hyde Pierce i spil. Doug Jones fik dog alligevel muligheden for at være Abes stemme på lige fod med de førnævnte skuespillere. Han blev instrueret til at lyde lidt som Niles Crane og lidt som HAL 9000, og alle var enige om, at han gjorde et fremragende stykke arbejde, men i sidste ende var det filmselskabets beslutning at dubbe ham.

Ifølge dette interview med Doug Jones hørte David Hyde Pierce Doug Jones' stemme i lyttebøfferne og spurgte: "Hvad laver jeg her?", hvilket bærer vidnesbyrd om kvaliteten af hans præstation. Det har vel også været en udløsende faktor i David Hyde Pierces beslutning om ikke at have noget som helst med promoveringen af Hellboy at gøre, hvilket ironisk nok underminerede hele bevæggrunden bag filmselskabets beslutning om at dubbe Doug Jones' stemme. Jeg er nu meget glad for, at David Hyde Pierce udover nævnte gentleman-gestus tilmed også afslog at lægge stemme til de animerede Hellboy-film samt Hellboy II. Dels viser det, hvor meget klasse og format, David Hyde Pierce har. Dels giver det Doug Jones muligheden for at gøre figuren til helt sin egen.
Don't you dare take Miles. You can take the children, but you leave me my monkey.
Gravatar

#30 natterjack 15 år siden

#29 Problemet er så bare at uanset hvor meget Jones har haft mulighed for at gøre figuren sin egen, ændrer det ikke på at manuskriptet gør ham komplet uinteressant.

Skriv ny kommentar: