“Himmerland” er en af den slags film, som fremmaner blandede følelser. På den ene side er det godt, at der kommer film under mindre etablerede forhold, som kan holde et pulserende filmliv i ave herhjemme. På den anden side mærkes også, at der ikke ligger lige så tunge kræfter bag som normalt. Og det ses i en film som denne, hvor kun meget lidt fungerer, men hvor det alligevel er lykkedes unge Sean Barclay at tiltrække ganske habile skuespillernavne. Af samme grund er der håb for fremtiden – også hans – blot kan mere erfaring måske efterlyses.
#1 Outbound Sith 16 år siden
Jeg så "Himmerland" på NatFilm, og jeg var ganske godt tilfreds og rimeligt imponeret over det, jeg så. Nuvel, min indstilling til filmen har muligvis været anderledes end anmelderens, fordi instruktøren og Nikolaj Coster-Waldau selv vasr til stede for at introducere filmen, men jeg bilder mig selv ind, at jeg alligevel godt ville kunne genkende et makværk, hvis jeg så det.
Ja, filmens plot og opbygning låner fra Tarantino, men vis mig en letbenet krimi fra efter "Pulp Fiction", der ikke gør det...
Skuespillet var ikke imponerende, men det var - med få undtagelser - ikke noget, der virkede forstyrrende på oplevelsen. Det var i hvert fald ikke værre end i en gennemsnitlig dansk film! NC-W er som altid solid i sin præstation, og instruktørens indsats som Sean (der ikke er engelsktalende franskmand, men canadier) er faktisk ganske hæderlig. Man kan tydeligt mærke, at det er et projekt, han brænder for.
Og det kan man i øvrigt også i det visuelle udtryk, som anmelderen kun nævner kort i en gemt bisætning under "Video".
Budgettet taget i betragtning (under $1 mio.) er den visuelt meget imponerende. Godt nok kan man lave meget for få penge med et godt DV kamera i dag, men der skal stadig evner og fantasi til at få det til at ligne mere end en million, og det lykkes til fulde her. Spændende lyssætning og interessante vinkler kan gøre en KÆMPE forskel.
Så jeg var godt underholdt, og der var noget at kigge på (ikke kun piger!), så 1/6 (for filmen - jeg kan ikke tage stilling til den samlede udgivelse) er ekstremt unfair i min bog!
4/6
Fox Mulder
#2 filmz-vassago 16 år siden
Så så jeg "Himmerland", hvor han af mystiske årsager har valgt at rykke tilbage til start. Jeg vil næsten kalde "Himmerland" noget af det mest talentløse jeg har set i flere år, og vil seriøst mene, at flere her på Filmz vil kunne have begået en bedre film for den lille million dollars. Men sådan er vi jo så forskellige :)
#3 olsen. 16 år siden
#4 aero 16 år siden
Jeg var også en af dem der så den til Natfilm festivelen, og min mening er måske mærket af den uhyrt gode stemning der var i biografen, men synes ikke filmen er til 1 ud af 6... Den er i hvert fald 2/6 ;)
#5 filmz-Kadann 16 år siden
Se, det kunne være ret interessant, en film af brugerne på filmz. :)
#6 DjBeau 16 år siden
#7 blahblah 16 år siden
En stjerne fra mig. Den fejler simpelthen alle steder.
Det er ikke så meget at den lader sig inspirere fra Quentin Tarantino, så meget som at den forsøger at kopiere hans stil 100%.
Se på hovedpersonen! Han går så langt som til at efterligne John Travolta i Pulp Fiction fuldstændigt. Han taler på samme måde.
#8 Outbound Sith 16 år siden
Fox Mulder
#9 blahblah 16 år siden
Nu mente jeg mest skuespillet. Prøv at høre på hans accent, hans udtale af ord, det er 100% sikkert et forsøg på at kopiere John Travolta.
Og jeg siger ikke at det lykkedes, jeg siger bare det er tydeligvis det han prøver på.
Filmens plot var så tyndt, og at et manuskript som det her alligevel har skrabet en million eller fire eller hvor meget det nu var den var lavet på sammen forstår jeg ikke.
De har været heldige at de fik Adam Ross på som klipper.
#10 olsen. 16 år siden
Sorry det er Off Topic...
Nogen der ved hvordan Himmerland er financieret? Som polt skriver må man undre sig hvis den er så dårlig (har endnu ikke set den men gør det helt sikkert)