“Hobbitten: En uventet rejse” er formentlig årets mest ventede film, og med førnævnte stortitler in mente siger det ikke så lidt! Den har imidlertid været ventetiden værd, og kvalitetsmæssigt ligger den afgjort side om side med “Ringenes herre: Eventyret om ringen”. Jovist, der er nogle småproblemer hist og her… Til tider kæmper vores helte sig ud af nogle lige lovlig vanvittige situationer, og idet man har skullet lave én bog om til tre film, har man også truffet nogle dramaturgiske valg, der til tider virker lidt påtagede – eksempelvis har man overdramatiseret et sent opgør i filmen i et tydeligt (og noget ineffektivt) forsøg på at kompensere for filmens manglende forløsning.

Men det ændrer ikke på, at man føler sig hjemme igen, så snart Bilbos skønne fortællerstemme kommer ud af højttalerne. “Hobbitten: En uventet rejse” er filmisk ekspamisme, når det er allerbedst, og dens 3D/HFR-billedside styrker kun det positive helhedsindtryk. Jeg glæder mig nu endnu mere til næste års efterfølger, men først og fremmest glæder jeg mig til at gense “Hobbitten: En uventet rejse”.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Snaden 11 år siden

Jamen dog. Det lyder jo helt fornuftigt. Så kan det sagtens være at jeg svinger forbi biffen en dag i januar eller noget...
Gravatar

#12 danish99 11 år siden

Det er er lidt lige som den sidste Batman, mange blev giga skuffet selv om mange gav den top karaktere, det samme gælder denne flotte effekter, og brænder man for bøgerne ja så er det klasse, men som mig der ikke læser bøgerne så er dette en eventyr film og slet ikke det store epic, 3 stjerner med en lille pil op. De kunne lige så godt ha lavet den som animation film;-)
Som sagt som vil fans elske den lige meget om den får gode eller dårlige anmeldelser. Det er bare ikke noget for mig det der med en masse dværge;-)
King
Gravatar

#13 Ericmase 11 år siden

Fed anmeldelse! Glæder mig!
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#14 Hr. Nielsen 11 år siden

Jeg tør dårligt rose anmeldelsen som anmeldernes bedste, for så får jeg vel skubbet i skoene at det er fordi han roser filmen og er positiv. Jeg har nu ikke set filmen, men det er den her slags film, indrømmet, der får mit filmhjertet til at banke hurtigere, ganske enkelt fordi det kombineres med min (indrømmet ganske infantile) interesse for fantasy/adventure/eventyr:) Men ser jeg bort fra det, så synes jeg stadig det er anmelderens bedste anmeldelse (af dem jeg har læst af ham).

Edit: Hov, dette skulle naturligvis ikke være en bedømmelse af anmelderen, sorry. Jeg ville blot rose ham!
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#15 bjarke 11 år siden

Jeg er også overvejende positiv. For selvom eventyret er en smule ujævnt fortalt og jeg savnede en lidt mere naturlig fremdrift, så er løjerne bl.a. virkelig flot iscenesat.

Men jeg synes altså, at visningen i high frame rate til tider får filmen til tider ligne en billig tv-produktion med et digitalt, poleret og kønsløst look. Det er heldigvis langt fra tilfældet hele vejen - bl.a. gør de åndeløse panoramaskud og dunkle grottedyb fint brug af teknologien.
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#16 mortensp2 11 år siden

#8 yeah i know, men har hørt at den tredje film bare er for at binde Hobbitten og Ringenes Herre sammen, og at selve historien i Hobbitten mere eller mindre ender i den anden film? :)
Gravatar

#17 a2g 11 år siden

Jeg så mig selv som kæmpe tilhænger af 48fps INDEN jeg så filmen. Men for satan det var svært at vænne sig til, jeg syntes at panoreringer og især actionscener nærmest gik for "hurtigt" og det slog mig ud af universet, rimelig ærgerligt at det der skulle få en til fordybde sig bedre i filmen nærmest havde modsatte effekt...

Selve filmen var helt klart på niveau med den gamle trilogi, men skal helt klart ses igen uden 48fps.
Gravatar

#18 Silver666 11 år siden

Som jeg også havde regnet med så er det en børne film med pussenutte Hobitter og Dværge.
Springer over
Gravatar

#19 Slettet Bruger [3977473402] 11 år siden

#18 -

En film baseret på en børnebog, der er mere barnlig end film baseret på bøger til voksne... hvem havde set det komme...?
Gravatar

#20 MOVIE1000 11 år siden

Nogend er ved hvorfor Hobbitten ikke blev lavet før Ringenes Herre?
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.

Skriv ny kommentar: