“Hobbitten: En uventet rejse” er formentlig årets mest ventede film, og med førnævnte stortitler in mente siger det ikke så lidt! Den har imidlertid været ventetiden værd, og kvalitetsmæssigt ligger den afgjort side om side med “Ringenes herre: Eventyret om ringen”. Jovist, der er nogle småproblemer hist og her… Til tider kæmper vores helte sig ud af nogle lige lovlig vanvittige situationer, og idet man har skullet lave én bog om til tre film, har man også truffet nogle dramaturgiske valg, der til tider virker lidt påtagede – eksempelvis har man overdramatiseret et sent opgør i filmen i et tydeligt (og noget ineffektivt) forsøg på at kompensere for filmens manglende forløsning.

Men det ændrer ikke på, at man føler sig hjemme igen, så snart Bilbos skønne fortællerstemme kommer ud af højttalerne. “Hobbitten: En uventet rejse” er filmisk ekspamisme, når det er allerbedst, og dens 3D/HFR-billedside styrker kun det positive helhedsindtryk. Jeg glæder mig nu endnu mere til næste års efterfølger, men først og fremmest glæder jeg mig til at gense “Hobbitten: En uventet rejse”.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Batsy 11 år siden

MOVIE1000 (20) skrev:
Nogend er ved hvorfor Hobbitten ikke blev lavet før Ringenes Herre?


Lord of the rings havde meget mere potentiale, og var mere kendt en hobbiten. Tror også det havde meget med stoffet at gøre, i dunno 8)
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#22 MMB 11 år siden

MOVIE1000 (20) skrev:
Nogend er ved hvorfor Hobbitten ikke blev lavet før Ringenes Herre?


Fordi Ringenes Herre er en større og mere storslået fortælling med større appel og dermed også bedre mulighed for at lave penge. :)
Gravatar

#23 Batsy 11 år siden

Foeller (22) skrev:
Fordi Ringenes Herre er en større og mere storslået fortælling med større appel og dermed også bedre mulighed for at lave penge. :)


Mine sucks, you win!
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#24 Hr. Nielsen 11 år siden

#20 Og udover dette, så var der også problemerne med rettighederne har jeg læst, men om det have ændret noget ved jeg jo ikke.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#25 Slettet Bruger [3977473402] 11 år siden

Thomas E. Nielsen (24) skrev:
#20 Og udover dette, så var der også problemerne med rettighederne har jeg læst, men om det have ændret noget ved jeg jo ikke.


Ja, rettighederne omkring LOTR og The Hobbit er et massivt clusterfuck. Der var noget ballade omkring filmene pga. Tolkiens søn og der var vist ikke udsigt til, at The Hobbit udkom, fordi han sad på rettighederne.

Men det kan da være han blev overtalt efter at have set LOTR-filmene eller størrelsen på checken, der kunne havne i hans postkasse. :)
Gravatar

#26 Hr. Nielsen 11 år siden

utyske (25) skrev:
eller størrelsen på checken, der kunne havne i hans postkasse
Den slags har det i hvert fald med at virke særdeles overbevisende på de fleste menneske:)
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#27 Uncanny 11 år siden

Den film var ventetiden værd. Som fan af bøgerne, er det en fantastik fed filmatisering. Så den til midnatpremieren og stemningen i salen var så overvældende. Dette skaber en større filmoplevelse end elles.

HFR er noget man vænner sig til og jeg personlig ser det som et plus.
Sidehistorierne med Radagast og orkerne binder filmen sammen på en PJ-artig måde.
Skal sikkert ind og se den igen.

6/6 :)
"Eh, don't. Every joke, every pun, done to death, seriously".
Gravatar

#28 Patriarch 11 år siden

Er lige vendt hjem fra biffen. Her er min mening (på Engelsk da det er skrevet på min FB profil for blandt andet engelske venner).

_______________________-

Ok. I just watched The Hobbit in 3D and HFR. Fellowship of the Ring is one of my favorite movies, but I can't help being a little disappointed.

The Film: The story simply isn't as interesting (I'm only familiar with the book in broad strokes). The film is too long for what it is and it starts to get very samey. Both because we have seen 12 hours of LOTRs but also because of the film itself - "haven’t we already seen them run from Wargs?" - "Captured. Again?".

Some of the scenes are great, but none of them really top LOTR. Only in an over the top style. Never in pure coolness like say the Troll attack in Fellowship.

In the end it was 'ok' but ought to be much more.

Technical: Ok. I'm not a naysayer when it comes to technical innovation. I have no passionate dislike for 3D and don't discard concepts just when hearing about them. However this 3D HFR is odd. The CGI action scenes stand out more. Everything looks like a paper cut out collage. This is the 3D but I also think that HFR might have some partial blame. The first minute or so it literally felt like the film was being played fast-forward. I was waiting for dialogue to see if it was actually the case.

But perhaps the worst part, and the reason I would recommend against watching specifically The Hobbit this way, is that it feels too different from the original trilogy.

And yes - some scenes really look like a 80s TV-series.

3-4/6 (nok mest 4)
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#29 bjarke 11 år siden

Patriarch (28) skrev:
Technical: Ok. I'm not a naysayer when it comes to technical innovation. I have no passionate dislike for 3D and don't discard concepts just when hearing about them. However this 3D HFR is odd. The CGI action scenes stand out more. Everything looks like a paper cut out collage. This is the 3D but I also think that HFR might have some partial blame. The first minute or so it literally felt like the film was being played fast-forward. I was waiting for dialogue to see if it was actually the case.

But perhaps the worst part, and the reason I would recommend against watching specifically The Hobbit this way, is that it feels too different from the original trilogy.

And yes - some scenes really look like a 80s TV-series.


Er enig med dig i, at filmen til tider ligner en billig tv-serie - og umiddelbart vil jeg ikke sige, at det har noget med tilvænning at gøre. Men mulighederne og styrkerne ved HFR kommer bestemt også til sin ret, heldigvis.

Det bliver spændende at se, om ikke hr. Jackson får bedre styr på teknikken i de to kommende film. Det kunne BTW også være interessant at se filmen med de almindelige 24 billeder og i 3D.
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#30 bhs 11 år siden

Godt med en lidt "positiv anmeldelse". Skal helt sikkert ind og se den de kommende dage, dog bliver det i 2D. Selv ved alm. 3D kan jeg blive lidt rundtosset til tider, så tag den sikre løsning og vælger at se den i 2D :)

Skriv ny kommentar: