“Hobbitten: En uventet rejse” er formentlig årets mest ventede film, og med førnævnte stortitler in mente siger det ikke så lidt! Den har imidlertid været ventetiden værd, og kvalitetsmæssigt ligger den afgjort side om side med “Ringenes herre: Eventyret om ringen”. Jovist, der er nogle småproblemer hist og her… Til tider kæmper vores helte sig ud af nogle lige lovlig vanvittige situationer, og idet man har skullet lave én bog om til tre film, har man også truffet nogle dramaturgiske valg, der til tider virker lidt påtagede – eksempelvis har man overdramatiseret et sent opgør i filmen i et tydeligt (og noget ineffektivt) forsøg på at kompensere for filmens manglende forløsning.

Men det ændrer ikke på, at man føler sig hjemme igen, så snart Bilbos skønne fortællerstemme kommer ud af højttalerne. “Hobbitten: En uventet rejse” er filmisk ekspamisme, når det er allerbedst, og dens 3D/HFR-billedside styrker kun det positive helhedsindtryk. Jeg glæder mig nu endnu mere til næste års efterfølger, men først og fremmest glæder jeg mig til at gense “Hobbitten: En uventet rejse”.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#211 Ispep 11 år siden

Thomas E. Nielsen (190) skrev:
Hvis de er ligegyldige, så ødelægger de jo intet og dermed

De trækker for mig tempoet ned, da de alligevel introduceres (dog overfladisk) i starten. Du har dog ret i, at enkelte burde have omkommet, for så stod der jo mere på spil. Enig!
Gravatar

#212 BN 11 år siden

Foeller (209) skrev:
BN (208) skrev:
BINGO! ... Ih altså! Det er ikke første gang det er sket.

Nå, men spørgsmålet kunne så ændres til, om man ser noget til Sauron i 'Hobbitten - En uventet rejse', og det
gør man faktisk! Sauron er identisk med the Necromancer, som huserer i slotsruinen, og som Radagast får et glimt af.

Hehe. :D
Men skulle du virkelig læse op på det, før du fandt ud af,
at Necromancer=Sauron?

Det er vist dig, der pillede tæer så. :P

Nåja, Gandalf luftede en mistanke om, at
Necromancer=Sauron. Men bekræftet blev det ikke i selve filmen, så jeg er nu glad for at have læst mig til det. ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#213 MMB 11 år siden

BN (212) skrev:
Foeller (209) skrev:
BN (208) skrev:

Nå, men spørgsmålet kunne så ændres til, om man ser noget til Sauron i 'Hobbitten - En uventet rejse', og det
gør man faktisk! Sauron er identisk med the Necromancer, som huserer i slotsruinen, og som Radagast får et glimt af.

at Necromancer=Sauron?

Necromancer=Sauron. Men bekræftet blev det ikke i selve filmen, så jeg er nu glad for at have læst mig til det. ;-)

Bemærkningen om, at han kunne vække de døde tilbage, hvorefter man så får at vide, at det sværd, Radagast fandt, tilhørte en witch-king, fjerner da al tvivl. :)
Gravatar

#214 BN 11 år siden

Foeller (213) skrev:
BN (212) skrev:
Foeller (209) skrev:
BN (208) skrev:

at Necromancer=Sauron?

Bemærkningen om, at han kunne vække de døde tilbage, hvorefter man så får at vide, at det sværd, Radagast fandt, tilhørte en witch-king, fjerner da al tvivl. :)

Ikke hos rådet.

Hvorom alting er, så fangede jeg åbenbart ikke alle detaljer i den scenes dialog, så derfor gik det henover hovedet på mig, at der var tale om
Sauron selv.

Gravatar

#215 MMB 11 år siden

BN (214) skrev:
Foeller (213) skrev:
BN (212) skrev:
Foeller (209) skrev:
BN (208) skrev:

at Necromancer=Sauron?

Ikke hos rådet.

Hvorom alting er, så fangede jeg åbenbart ikke alle detaljer i den scenes dialog, så derfor gik det henover hovedet på mig, at der var tale om
Sauron selv.

Altså, man ser jo decideret Witch king kæmpe mod Radagast. Jeg kan ikke se, hvordan det kan gå over hovedet på en. Ved mindre man selvfølgelig piller fødder. :D
Gravatar

#216 BN 11 år siden

Foeller (215) skrev:

Altså, man ser jo decideret Witch king kæmpe mod Radagast. Jeg kan ikke se, hvordan det kan gå over hovedet på en.

Ahem.
The Witch King er altså ikke Sauron, men derimod en af Saurons håndlangere.

Gravatar

#217 MMB 11 år siden

BN (216) skrev:
Foeller (215) skrev:

Altså, man ser jo decideret Witch king kæmpe mod Radagast. Jeg kan ikke se, hvordan det kan gå over hovedet på en.

Ahem.

No shit, Sherlock. Fortæl mig så, hvem kan vække Witch King til live?
Gravatar

#218 BN 11 år siden

Foeller (217) skrev:
BN (216) skrev:
Foeller (215) skrev:

Ahem.

Men det er ikke oplysninger, der gives i filmen. (Og ikke engang i 'The Lord of the Rings'-filmtrilogien mener jeg, der siges noget om, at
Sauron har vakt the Witch King eller de andre "wraiths" til live igen.)
Ergo skal man læse sig til det i bøgerne eller i omtaler af dem.
Gravatar

#219 doom WAD 11 år siden

enfilmnørd (175) skrev:
Du nævner selv Gandalf/Mithrandir/Tharkun

Lonely Mountain hedder også erebor, alt efter hvem der nævner det.

Er sikker på at der er flere, men kan ikke huske det.

Nu kunne jeg fristes til at være en pedant og påpege, at et bjerg ikke er en figur.
Gravatar

#220 MMB 11 år siden

BN (218) skrev:
Foeller (217) skrev:
BN (216) skrev:
Foeller (215) skrev:

Ahem.

Men det er ikke oplysninger, der gives i filmen. (Og ikke engang i 'The Lord of the Rings'-filmtrilogien mener jeg, der siges noget om, at
Sauron har vakt the Witch King eller de andre "wraiths" til live igen.)
Ergo skal man læse sig til det i bøgerne eller i omtaler af dem.

Amen, altså... Det er nævnt i Ringenes Herre trilogien, at Nazgul styres af Sauron:
Aragorn i FOTR skrev:
They were once men. Great kings of men. Then Sauron the deceiver gave to them nine rings of power. Blinded by their greed, they took them without question, one by one falling into darkness. Now they are slaves to his will. They are the Nazgul, Ringwraiths, neither living nor dead. At all times they feel the presence of the Ring, drawn to the power of the One. They will never stop hunting you.

Hermed kan det dermed konkluderes, at Sauron styrer Nazgul og dermed også Witch King, som er lederen af Nazgul.

I Hobbitten ser vi Witch King kæmpe mod Radagast, hvilket dermed bekræfter, at Sauron er Necromanceren. Dette bekræftes yderligere i rådet, hvor Witch Kings sværd bliver vist frem. Her nævner de også, at Witch King har været død i mange år, og at hans grav ikke er tilgængelig på nogen som helst måde.

Der er altså ingen tvivl OVERHOVEDET om, at Sauron er Necromanceren.

Skriv ny kommentar: