“Hobbitten: En uventet rejse” er formentlig årets mest ventede film, og med førnævnte stortitler in mente siger det ikke så lidt! Den har imidlertid været ventetiden værd, og kvalitetsmæssigt ligger den afgjort side om side med “Ringenes herre: Eventyret om ringen”. Jovist, der er nogle småproblemer hist og her… Til tider kæmper vores helte sig ud af nogle lige lovlig vanvittige situationer, og idet man har skullet lave én bog om til tre film, har man også truffet nogle dramaturgiske valg, der til tider virker lidt påtagede – eksempelvis har man overdramatiseret et sent opgør i filmen i et tydeligt (og noget ineffektivt) forsøg på at kompensere for filmens manglende forløsning.
Men det ændrer ikke på, at man føler sig hjemme igen, så snart Bilbos skønne fortællerstemme kommer ud af højttalerne. “Hobbitten: En uventet rejse” er filmisk ekspamisme, når det er allerbedst, og dens 3D/HFR-billedside styrker kun det positive helhedsindtryk. Jeg glæder mig nu endnu mere til næste års efterfølger, men først og fremmest glæder jeg mig til at gense “Hobbitten: En uventet rejse”.
#221 BN 11 år siden
Men alt hvad der nævnes i Ringenes Herre-trilogien, er at Sauron styrer Nazgül og dermed også the Witch King. Og at styre eller lede andre er jo ikke det samme som at kunne vække nogen til live fra de døde, vel? Så når sammenhængen ikke forklares nærmere, burde det ikke undre dig, at jeg kunne overse den.
#222 MMB 11 år siden
#223 MMB 11 år siden
#224 BN 11 år siden
#225 MMB 11 år siden
At det ikke bliver udpenslet mere er vel også for ikke at røbe noget for de seere, der enten ikke har set Ringenes Herre før, eller dem som ikke lægger 2 og 2 sammen.
Jeg holder stadig fast i, at det utvivlsomt er Sauron, der er Necromancer, og alle de forskellige hints giver ikke et billede af tvetydighed overhovedet. At man kan overse, at det er Sauron, når man ser filmen, kan jeg godt forstå, for nogle folk skal jo pille tæer. :D Jeg må dog indrømme, at jeg ikke kan forstå, hvodan man efter en diskussion kan være uenig om, at Sauron=Necromancer
#226 Hr. Nielsen 11 år siden
#227 MMB 11 år siden
Men jeg ved det da ikke. :)
#228 Hr. Nielsen 11 år siden
#229 BN 11 år siden
Haha. Jeg er tydeligvis ikke den eneste af os to, der kan være lidt uopmærksom! Jeg citerer lige mig selv:
Og som jeg allerede har været inde på:
Mine indlæg handlede jo udelukkende om, hvordan jeg kunne OVERSE det. :-)
#230 MMB 11 år siden
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide, hvordan han er i bogen til sammenligning, og om det også bliver antydet der. Eller om det var Jackson, der følte, det var en god idé, når nu alle seerne kendte til Sarumans skæbne. :)