“Hobbitten: En uventet rejse” er formentlig årets mest ventede film, og med førnævnte stortitler in mente siger det ikke så lidt! Den har imidlertid været ventetiden værd, og kvalitetsmæssigt ligger den afgjort side om side med “Ringenes herre: Eventyret om ringen”. Jovist, der er nogle småproblemer hist og her… Til tider kæmper vores helte sig ud af nogle lige lovlig vanvittige situationer, og idet man har skullet lave én bog om til tre film, har man også truffet nogle dramaturgiske valg, der til tider virker lidt påtagede – eksempelvis har man overdramatiseret et sent opgør i filmen i et tydeligt (og noget ineffektivt) forsøg på at kompensere for filmens manglende forløsning.
Men det ændrer ikke på, at man føler sig hjemme igen, så snart Bilbos skønne fortællerstemme kommer ud af højttalerne. “Hobbitten: En uventet rejse” er filmisk ekspamisme, når det er allerbedst, og dens 3D/HFR-billedside styrker kun det positive helhedsindtryk. Jeg glæder mig nu endnu mere til næste års efterfølger, men først og fremmest glæder jeg mig til at gense “Hobbitten: En uventet rejse”.
#281 Riqon 11 år siden
Det var en god oplevelse. Meget anderledes end Ringenes Herre, må jeg sige, men det er nu ikke nødvendigvis en dårlig ting, da bogen jo netop også er anderledes. Den er mere munter, mere actionpræget, har en noget anderledes stemning. Jeg fristes til at sige, at den føles mere som et eventyr :) Det var for øvrigt en fornøjelse, at PJ har bevaret nogle af de ting fra bogen, som man tænkte, han kunne være blevet fristet til at springe over i en film, f.eks. én af dværgenes fjollede opvaskesange. Til gengæld var Bilbo meget mere gæstfri i bogen, netop fordi det hører sig til at være hobbit, men kan forstå at han nedtonede det, så man bedre kunne fornemme, hvad der rørte sig på hans frustrerede inderside. Med andre ord ser man tydeligt, hvilke overvejelser PJ og co. har gjort sig i "oversættelsesarbejdet", og jeg synes egentlig, de er sluppet rigtig godt fra det.
Men ja, der er noget om det, når man siger, at Hobbitten er for børn, mens Ringenes Herre er for voksne. Hobbitten er bl.a. ikke nær så eksplicit som Ringenes Herre-bøgerne, så der har været rum for mere digterisk frihed fra Peter Jacksons side, og det har han i den grad benyttet, og Tolkien-fans vil sikkert diskutere længe, om hans tilføjelser passer ind i universet. Det mest nævneværdige er naturligvis, at han etablerer en blå ork som filmens hovedskurk (som fungerer nogenlunde imo), og så fremhæver han selvfølgelig de ting, der leder op til Ringenes Herre. Det sidstnævnte fik dog måske nok lidt for meget plads og gjorde, at midterdelen føltes lidt langtrukken, men ellers synes jeg den holdt et ganske godt tempo. For det meste var det meget højt.
Angående det tekniske, så kunne jeg ikke se, hvordan højere framerate skulle gøre det dårligere på nogen måde. Måske jeg bare ikke er nok af en teknisk geek til at gennemskue det. Jeg synes egentlig, filmen var smuk.
Spørger du mig, så er filmen særdeles vellykket og helt sikkert franchisen værdig. Det bliver i hvert fald til en stor 4'er for mit vedkommende, måske endda en 5'er (ud af 6), men det skal der måske lige gå et par dage, før jeg helt kommer frem til.
#282 Riqon 11 år siden
#283 Batsy 11 år siden
Helt enig, formidabel scene! Jeg ville ønske Andy vandt en oscar for Gollum, han fortjener det virkelig.
#284 Muldgraver 11 år siden
For meget tequila?
#285 Mr. Philosopher 11 år siden
#286 Hr. Nielsen 11 år siden
#287 doom WAD 11 år siden
Ås mej
#288 didriksen86 11 år siden
#289 BN 11 år siden
Jeg havde læst, at der skulle være en del svagheder ved dette format: At de 48 fps skulle få CGI'en og effekterne til at se uægte ud, at billedsiden skulle være tv-serie-agtigt, d.v.s ligne noget der var optaget med et videokamera og at formatet skulle være anstrengende for øjnene, ja, endda kunne give folk hovedpine og kvalme. Så jeg var enormt skeptisk forud for mit gensyn med 'Hobbitten. (Havde set den i 2D og med 24 fps første gang.)
Min værste frygt blev dog gjort til skamme. Det var på ingen måde anstrengende for øjnene; billedet var ikke for skarpt eller underligt på nogen måde, og effekterne/CGI'en var særdeles overbevisende. Men jo, i scener med nærbilleder af personerne, specielt dem der foregik i Bilbos hjem og i Gollums hule, lignede det fuldstændigt en tv-serie optaget med videokamera - ganske vist med utroligt rene, enormt flotte og detaljerede billeder, men STADIG en tv-serie. Jeg bemærkede dog, at næsten hele sekvensen med besøget hos elverne plus scenen hvor Bilbo dukker op
Min dom:
HFR-formatet fungerer fint med CGI og effekter (både troldene, orkerne og Gollum virkede 100 procent ligeså organiske eller naturligt tilstedeværende i billedet som skuespillerne. HFR er ikke anstrengende for øjnene (ihvertfald ikke mine) og kræver heller ikke nogen form tilvænning. ... Men, men, men ... tv-serie/videokamera-udseendet kan jeg ikke lide, uanset hvor flot det er, sammenlignet med gængse tv-produktioner. Det hører bare ikke hjemme i en biograf, og det almindelige 24 fps-format er flottere, ja, mere malerisk smukt, og har rigeligt med detalje-skarphed for min smag og mit behov.
I lighed med 3D føles HFR mere som en gimmick, ja, som en legetøjs-effekt, der ikke er nødvendigt for oplevelsen af en god film.
#290 Patriarch 11 år siden