“Hobbitten: En uventet rejse” er formentlig årets mest ventede film, og med førnævnte stortitler in mente siger det ikke så lidt! Den har imidlertid været ventetiden værd, og kvalitetsmæssigt ligger den afgjort side om side med “Ringenes herre: Eventyret om ringen”. Jovist, der er nogle småproblemer hist og her… Til tider kæmper vores helte sig ud af nogle lige lovlig vanvittige situationer, og idet man har skullet lave én bog om til tre film, har man også truffet nogle dramaturgiske valg, der til tider virker lidt påtagede – eksempelvis har man overdramatiseret et sent opgør i filmen i et tydeligt (og noget ineffektivt) forsøg på at kompensere for filmens manglende forløsning.

Men det ændrer ikke på, at man føler sig hjemme igen, så snart Bilbos skønne fortællerstemme kommer ud af højttalerne. “Hobbitten: En uventet rejse” er filmisk ekspamisme, når det er allerbedst, og dens 3D/HFR-billedside styrker kun det positive helhedsindtryk. Jeg glæder mig nu endnu mere til næste års efterfølger, men først og fremmest glæder jeg mig til at gense “Hobbitten: En uventet rejse”.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#291 BN 11 år siden

Ispep (115) skrev:
Som jeg skrev, så var filmens første del mig lidt kedelig. Det tager pænt lang tid for at Bilbo skal overbevises, med klicheer og lange intro'er af forskellige dværge som gør samme ting.

Jeg kom lige i tanke om dette kritikpunkt, som du og et par stykker mere har anført. I kalder filmens start "sløv". ... Jeg forstår jer ikke. Der gik jo kun kort tid, før Bilbo tog med Gandalf og dværgene. De to sekvenser, der gik forud for afrejsen fra hobbit-landsbyen, var "den piberygende Bilbo der taler med Gandalf lige udenfor sit hus" og "Bilbo, der om aftenen får besøg af dværgene og Gandalf og hører nærmere om det forestående eventyr". Jeg kan ikke se, at det kan gøres kortere - og mener heller ikke, at det BØR gøres kortere. En introduktion, hvor man kan nå at suge stemningen ind og mærke roen og afslappethed i Bilbos trygge dagligdag, er nødvendig (ligesom den ligeså lange, hvis ikke længere intro med Bilbo og Frodo i 'The Fellowship of the Ring'). Det handler trods alt om en person, der rives ud af sin hverdag og kommer med på et yderst dramatisk eventyr. Men introduktionen af Bilbo, Gandalf og dværgene var nu efter min mening ikke bare nødvendig - den var også overmåde underholdende.

Sådanne kritikpunkter giver mig indtryk af, at nogle bare vil have action med det samme. Men for mig er de mere stille scener, karakterscener og samtalescener af uhyre stor betydning for, at de her film fungerer. For mig er Tolkiens eventyr noget med hjerte, menneskelighed og drama, og det er PÅ GRUND AF dette fundament - ikke PÅ TRODS AF det - at der indtil videre er kommet fire fantastiske film ud af det.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#292 BN 11 år siden

Foeller (248) skrev:
Du bør nok smide en spoiler rundt om det hele. :)

Fordi diskussionen går på, om finalen alene viser, at Necromancer=Sauron. Om du først indså det på grund af en internetside er selvfølgelig ligegyldigt, så længe du også mener, at filmen giver udtryk for det samme.

BN (247) skrev:
Selvfølgelig mener jeg ikke det LIGE NU, eftersom jeg ikke kan huske alle detaljer, såsom den der med at Radagast kæmpede mod the Witch King. Men efter et gensyn med filmen vil jeg formentlig give dig ret.

Fair nok. :)

Efter gensynet med filmen kan jeg se, at noget (min ledsager, ihvertfald ikke mine tæer, hehe) har distraheret mig, så jeg ikke fik det hele med under den scene. Du har nemlig ret i, at det er meget tydeligt, hvem
necromanceren er.
... Den her gang var jeg også alene afsted.
Gravatar

#293 Ispep 11 år siden

BN (291) skrev:
Jeg forstår jer ikke

Kommer jo ikke bag på mig :D

Mit problem var, at jeg fandt starten kedelig. Når den ene dværg efter den anden kommer ind og banker på bilbos dør, fandt jeg det lidt trættende og ikke særligt sjovt. Du kalder det hele karakterscener/udvilking eller kød på personer, men der synes jeg ikke Jackson rammer den samme spænding som f.eks i Fellowship, hvor vi virkelig får opbygget personerne og faren omkring ringen og så selve rejsen.

BN (291) skrev:
indtryk af, at nogle bare vil have action med det samme

Det er som om, at du desperat forsøger at tale lidt ned til os der måtte have en anden opfattelse, og vi så får skudt den i skoene med action. Jeg ønsker action, når en film lader mig tro den skal være en action. Jeg har, modsat dig, ikke altid behov for et dybdegående drama under enhver mainstream blockbuster, selvom jeg også værdsætter et godt persongalleri, uanset type film. Det gør alle mennesker jo. Men det synes jeg ikke Hobitten havde synderligt meget af, altså spændende karakterer. Bilbo som person var mig for kedelig, men havde dog lidt kant alligevel. Den film fungerer dog for mig alligevel ganske pænt, fordi den havde fine momenter og fedt at Jackson atter kan få en til at glemme hverdagen.
Gravatar

#294 BN 11 år siden

Ispep (293) skrev:
Når den ene dværg efter den anden kommer ind og banker på bilbos dør, fandt jeg det lidt trættende og ikke særligt sjovt.

"den ene dværg efter den anden"? Arh, de ankom nu ikke helt på den måde! Først kom der 2, så kom der to mere, og så kom Gandalf sammen med 8 dværge på én gang (det er dér hvor de vælter ind over dørtærsklen, da Bilbo åbner døren), og tilsidst ankom deres leder Thorin alene.

Ispep (293) skrev:
Jeg har, modsat dig, ikke altid behov for et dybdegående drama under enhver mainstream blockbuster, selvom jeg også værdsætter et godt persongalleri, uanset type film.

Tolkiens eventyr ER drama, ja, karakterdrevent drama. Det, som JEG taler om, er ikke ligefrem et "dybdegående" drama - næh, det er bare den rolige start med introduktion af hovedpersonerne, som både 'The Lord of the Rings' og 'The Hobbit' starter med, og som er nødvendig for nærmest enhver historie, hvis man skal kunne føle med vore helte og holde med dem. ... Jeg kan virkelig ikke med min bedste vilje se, at man skulle kunne gøre det kortere end Peter Jackson & Co. gør det i den her film.

I øvrigt var det ikke specielt DINE udtalelser, jeg tog udgangspunkt i. Jo, det var OGSÅ dem, men ikke dem alene, for også Foeller og et par andre har talt om en sløv start og uinteressante karakterer. ... Hvad angår det der med manglende karakterudvikling, glemmer Foeller, at der heller ikke er nogen karakterudvikling hos f.eks. hobbitterne Sam, Merry og Pippin i 'The Fellowship of the Ring' - det kommer først i 'The Two Towers' og kulminerer i 'The Return of the King'. Og selv i tilfældet med hovedpersonen Frodo må man konstatere, at selvom han i 'Fellowship' udvikler en vis grad af mod og beslutsomhed, så udvikler han sig mere i 'The Two Towers', hvor han påtager sig yderligere ansvar (for Gollum/Smeagol) og lederskab i forbindelse med det lille rejseselskab. Så hvad nyt? Vent dog til anden del af 'The Hobbit', sådan som Utyske også foreslog.
Gravatar

#295 Lord Beef Jerky 11 år siden

BN (294) skrev:
"den ene dværg efter den anden"? Arh, de ankom nu ikke helt på den måde! Først kom der 2, så kom der to mere, og så kom Gandalf sammen med 8 dværge på én gang (det er dér hvor de vælter ind over dørtærsklen, da Bilbo åbner døren), og tilsidst ankom deres leder Thorin alene.

Jeg er ret sikker på, at de to første kom hver for sig. Scenen med den første dværg var forholdsvis lang med masser af stilhed mellem Biblo og dværgen, derefter banker den næste på, og så sludrer de to dværge sammen en hel masse. Derefter kan jeg ikke huske, hvem der dukker op, men det tager i hvert fald sin tid. Det skal dog lige skrives bag øret, at jeg intet har imod disse scener. Synes de introducerede dværgene fint. Det problem jeg havde med starten, var i scenerne før dette. 3 forskellige introduktioner i en film dræner enhver form for naturligt tempo, og jeg vil gætte på, at det også er derfor, at mange har problemer med scenerne med dværgenes ankomst. Havde man droppet de 10-15 minutter før dette sker, eller blot forkortet den del, så havde det nok ikke føltes så unaturligt langsommeligt.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#296 Ispep 11 år siden

BN (294) skrev:
Arh, de ankom nu ikke helt på den måde! Først kom der 2, så kom der to mere, og så kom Gandalf sammen med 8 dværge

Jo jo BN, nu skal vi ikke fluekneppe det så meget, men pointen var, at jeg fandt starten lidt trættende, ukomisk og lidt ensformigt. Hvorimod starten i Fellowship var spændende og man følte store ting var på spil. Nu er Hobitten jo også en børnebog, så måske forklaringen ligger her. Jeg har desuden intet imod langsom opbygning. Jeg kan nævne dig hav af film i den retning (så tal ikke ned til mig, smukke ven :D). Men når den langsomme opbygning ikke kommer nogle vegne, når persongalleriet er lidt hult, så keder det altså mig. Muligt der rettes nogle ting i 2'eren, det skal jeg ikke kunne sige noget om.

Du prøver hele tiden at forstå, hvordan man kan synes om Fellowship, og ikke så meget denne. Well, det er også indimellem svært at forklare, selvom jeg og andre har prøvet, men indimellem har det noget at gøre med følelsen af, noget stort er på/i spil. Jeg synes f.eks heller ikke humoren var særlig god i starten af Hobitten, hvilket også gør, at det trækker lidt ned. I Fellowship prøver man jo at opbygge spændingen med ringens fare og dens påvirkning, og da Frodo så bliver den "udvalgte", og fjenden opdager ringen, hvorså de forsøger at dræbe alt på vejen, mens Frodo og co. forsøger at flygte, ja så er spændingen jo nået sit max.
Gravatar

#297 BN 11 år siden

Lord Beef Jerky (295) skrev:
Jeg er ret sikker på, at de to første kom hver for sig. Scenen med den første dværg var forholdsvis lang med masser af stilhed mellem Biblo og dværgen, derefter banker den næste på, og så sludrer de to dværge sammen en hel masse.

Det er korrekt, ja. Men efter ankomsten af de første fire dværge, ankommer de næste otte dværge (og Gandalf) på én gang.

Lord Beef Jerky (295) skrev:
Det problem jeg havde med starten, var i scenerne før dette. 3 forskellige introduktioner i en film dræner enhver form for naturligt tempo, og jeg vil gætte på, at det også er derfor, at mange har problemer med scenerne med dværgenes ankomst. Havde man droppet de 10-15 minutter før dette sker, eller blot forkortet den del, så havde det nok ikke føltes så unaturligt langsommeligt.

Hvad i alverden er det der er "langsomt"?

At filmen ret hurtigt lægger ud med at lade Bilbo fortælle dværgenes forhistorie, sætter da dramaet rigtigt godt i gang (akkurat ligesom prologen til 'The Fellowship of the Ring' gjorde). Og Gandalfs samtale med Bilbo og hans og dværgenes senere opdukken samme dags aften følger smidigt og helt naturligt efter introen med Bilbo/Frodo og Bilbos beretning om dværgfolkets nederlag til dragen.

"unaturligt langsommeligt"? Hehe, det udtryk passer da vist snarere på jeres måde opfattelsesevne i forbindelse med den i sig selv ganske traditionelle filmiske fortællestil, som Peter Jackson her benytter.
Gravatar

#298 Lord Beef Jerky 11 år siden

#297 Der er intet traditionelt ved at have adskillige introduktioner inden filmens plot afvikles. Som sagt er det unaturligt at lave en introduktion, der forklarer baggrunden for historien, efterfulgt af en introduktion der klodset forsøger at binde LOTR sammen med denne film, efterfulgt af filmens egentlige introduktion med mødet mellem Gandalf og Bilbo. I hænderne på en habil instruktør, der væver dette naturligt sammen, havde mange sikkert ikke bemærket tre vidt forskellige introduktioner til filmens forløb, men som du nok selv har bemærket, har anmeldere og seere på stribet sablet filmens begyndelse ned, og det er fordi, at disse tre introduktioner afløser hinanden uden sammenhæng og meget opbrudt. Jackson kunne have benyttet en mere ligetil dramaturgisk kurve, der havde droppet Frodo/Bilbo starten, og hoppet direkte til mødet mellem Bilbo og Gandalf, og snuppet dværgenes baggrundshistorie senere hen i forløbet. Eller naturligvis kunne han have kædet det hele lidt bedre sammen, som han gjorde i Fellowship, hvor det ikke føltes ligeså opbrudt. Either way så føltes det meget unaturligt i denne omgang. Det er nok mit største ankepunkt i filmen... nåh ja, det og så der hvor bjergene bliver til Transformers... det var ret fjollet.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#299 BN 11 år siden

Ispep (296) skrev:
Jo jo BN, nu skal vi ikke fluekneppe det så meget, men pointen var, at jeg fandt starten lidt trættende, ukomisk og lidt ensformigt. Hvorimod starten i Fellowship var spændende og man følte store ting var på spil. Nu er Hobitten jo også en børnebog, så måske forklaringen ligger her. Jeg har desuden intet imod langsom opbygning. Jeg kan nævne dig hav af film i den retning (så tal ikke ned til mig, smukke ven :D). Men når den langsomme opbygning ikke kommer nogle vegne, når persongalleriet er lidt hult, så keder det altså mig. Muligt der rettes nogle ting i 2'eren, det skal jeg ikke kunne sige noget om.

Du prøver hele tiden at forstå, hvordan man kan synes om Fellowship, og ikke så meget denne. Well, det er også indimellem svært at forklare, selvom jeg og andre har prøvet, men indimellem har det noget at gøre med følelsen af, noget stort er på/i spil. Jeg synes f.eks heller ikke humoren var særlig god i starten af Hobitten, hvilket også gør, at det trækker lidt ned. I Fellowship prøver man jo at opbygge spændingen med ringens fare og dens påvirkning, og da Frodo så bliver den "udvalgte", og fjenden opdager ringen, hvorså de forsøger at dræbe alt på vejen, mens Frodo og co. forsøger at flygte, ja så er spændingen jo nået sit max.

Men jeg har ikke set nogen "langsom" opbygning i 'The Hobbit'!

Well, to par øjne - to forskellige oplevelser. Det er dér vi er. ;-)

Du har ret i, at der ikke er ligeså meget på spil i 'The Hobbit' som i The Lord of the Rings', men det skal der heller ikke være. Hele Midgårds skæbne afgøres først 60 år efter. Jeg havde forud for 'The Hobbit' accepteret dette præmis og mine forventninger var et noget lysere eventyr hvor der var noget (dværgfolkets mangel på et rige og et hjem) på spil, men naturligvis MINDRE end i LOTR-trilogien.

Jeg er vildt imponeret over, hvor godt PJ & Co. har formået at genskabe magien og stemningen fra LOTR, samt at tilføje universet et følelse af uskyld og friskhed.
Gravatar

#300 Ispep 11 år siden

BN (299) skrev:
er ligeså meget på spil i 'The Hobbit' som i The Lord of the Rings', men det skal der heller ikke være

Ved godt det er en anden bog og mere mild. Men som Lord også korrekt er inde på, var det især lidt kedeligt i starten, for resten synes jeg virkede fint (nok). Egentlig ved jeg heller ikke hvad jeg skal synes om den tilgang, når en instruktør vælger at kæde en film sammen med de andre i serien.

Jeg er med på, at Jackson genskabte stemningen, som igen er vidunderlig, men jeg synes heller ikke jeg var følelsesmæssig revet af personerne. Men det hænger også sammen med det jeg skrev om, at der måske ikke står så meget på spil her, som tidligere. Ellers, for at nuancere det lidt, så synes jeg altså stadig om filmen. Den havde sine momenter, og visuelt var det jo nærmest en udflugt til en anden verden, og det er sgu få film der formår at transportere en til.

Skriv ny kommentar: