“Hobbitten: En uventet rejse” er formentlig årets mest ventede film, og med førnævnte stortitler in mente siger det ikke så lidt! Den har imidlertid været ventetiden værd, og kvalitetsmæssigt ligger den afgjort side om side med “Ringenes herre: Eventyret om ringen”. Jovist, der er nogle småproblemer hist og her… Til tider kæmper vores helte sig ud af nogle lige lovlig vanvittige situationer, og idet man har skullet lave én bog om til tre film, har man også truffet nogle dramaturgiske valg, der til tider virker lidt påtagede – eksempelvis har man overdramatiseret et sent opgør i filmen i et tydeligt (og noget ineffektivt) forsøg på at kompensere for filmens manglende forløsning.

Men det ændrer ikke på, at man føler sig hjemme igen, så snart Bilbos skønne fortællerstemme kommer ud af højttalerne. “Hobbitten: En uventet rejse” er filmisk ekspamisme, når det er allerbedst, og dens 3D/HFR-billedside styrker kun det positive helhedsindtryk. Jeg glæder mig nu endnu mere til næste års efterfølger, men først og fremmest glæder jeg mig til at gense “Hobbitten: En uventet rejse”.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#51 JannikAnd 11 år siden

Jeg var sgu positivt overrasket og hyggede mig gevaldigt!

HFR viste sig at være komplet uinteressant, og 3D'en er set bedre. Men filmen var bestemt god, selvom flere af tilføjelserne er åndssvage (queer-fest i Kløvedal og Shadow of the Colossus-segmentet). Jeg kunne også godt være foruden Jacksons platte humor og de (lidt for) mange forsøg på at kæde filmen sammen med den gamle trilogi. Men det er egentlig småting.

Pudsigt nok er filmen langt mere "analog" og old-school end de sidste to LotR-film og i min optik også bedre. Den når ikke op i Fellowship luftlag, men mindre kan også gøre det. Glæder mig til gensyn og de næste to film.

4,5/6
Gravatar

#52 doom WAD 11 år siden

danish99 (12) skrev:
Som sagt som vil fans elske den lige meget om den får gode eller dårlige anmeldelser. Det er bare ikke noget for mig det der med en masse dværge;-)


Så nu engang en udmærket film med dværge og Jenna Jameson.
Gravatar

#53 Kviesgaard 11 år siden

Her er vist den lejlighed, som jeg har ventet på, til at få omsat lillesøsters gavekort til biografen. Satser lidt på, at skulle se den på lørdag i 2D udgaven først. Så må 3D 48 FPS udgaven komme på et lidt senere tidspunkt, for det skal da lige ses, hvad det er.
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah
Gravatar

#54 Collateral 11 år siden

Jeg er en sucker for Jacksons versionering af Tolkiens univers. Jeg håbede at jeg ville elske filmen, og det gjorde jeg. Jeg var med hele vejen (ok måske bortset fra en enkelt sang i starten). Jeg er bestemt ikke skuffet og glæder mig allerede til at gense filmen. HFR ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal synes om. På den ene side står billederne super skarpt på denne måde og på den anden side er der altså øjeblikke (løbende) hvor jeg får fornemmelsen af at det "går for hurtigt". Jeg ved godt at det selvfølgelig også er tilfældet, men det føles simpelthen som om der bliver spolet ved lav hastighed nogen steder. Det er måske fjollet, men de 24 frames er tilsyneladende så dybt nedgroede i mig at den overgang er sindssygt svær. Vil rigtig gerne have et syn af filmen i 2D, og måske også i biografen. Nu må vi se.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#55 Batsy 11 år siden

Var så heldig at få 2 gratis billetter i bilka julekaldeneren, så de skal bruges her på næste torsdag!
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#56 MOVIE1000 11 år siden

Batsy (55) skrev:
Var så heldig at få 2 gratis billetter i bilka julekaldeneren, så de skal bruges her på næste torsdag!


Hedlig? er det ikke din egen julekalender Billies? ;)
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#57 MoH 11 år siden

#54
Synes også at det nogle gange virkede som om der blev spolet, tror det var 3 gange hvor jeg lagde mærke til det.
Gravatar

#58 JannikAnd 11 år siden

MoH (57) skrev:
#54
Synes også at det nogle gange virkede som om der blev spolet, tror det var 3 gange hvor jeg lagde mærke til det.
Det var svært at undgå at bide mærke i, når Radagast fyrede den max af!
Gravatar

#59 Batsy 11 år siden

MOVIE1000 (56) skrev:
Hedlig? er det ikke din egen julekalender Billies? ;)


Niks, det var for hele service afdelingen og vi er omtrent de 100, og 24 blev trukket! Så jeg synes nu jeg er ret heldig :p
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#60 Zombi 11 år siden

Den var da fin nok. Den tog dog lige lovlig lang tid om at komme i gang, jeg sad lidt med fornemmelsen om at mange af de nye scener de måtte tilføje, eftersom det nu er 3 i stedet for 2 film, befandt sig i starten. Der var enkelte gange hvor den var tæt på at gå i stå: Da den anden sang begyndte, ja der er to sange i starten af filmen, gik det op for mig hvordan de ville forlænge spilletiden. Den anden sang er ellers ikke dårlig, den er da meget stemningsfuld, men de kunne snildt have klippet den første sang ud af filmen. Hvis filmen havde forsat i samme tempo hele vejen igennem havde det været en lang omgang.

48 fps... jeg ved ikke helt hvad jeg synes om det. I starten virkede det som om at filmen "gik" for hurtigt, men jeg vænnede mig vel til det. Jeg tror dog stadig jeg fortrækker 24fps. 48fps virkede rigtig godt under actionscenerne, hvor der alligevel var fart på, men det så engang i mellem lidt underligt ud under de mere stille scener.

Skriv ny kommentar: