“Hobbitten: En uventet rejse” er formentlig årets mest ventede film, og med førnævnte stortitler in mente siger det ikke så lidt! Den har imidlertid været ventetiden værd, og kvalitetsmæssigt ligger den afgjort side om side med “Ringenes herre: Eventyret om ringen”. Jovist, der er nogle småproblemer hist og her… Til tider kæmper vores helte sig ud af nogle lige lovlig vanvittige situationer, og idet man har skullet lave én bog om til tre film, har man også truffet nogle dramaturgiske valg, der til tider virker lidt påtagede – eksempelvis har man overdramatiseret et sent opgør i filmen i et tydeligt (og noget ineffektivt) forsøg på at kompensere for filmens manglende forløsning.
Men det ændrer ikke på, at man føler sig hjemme igen, så snart Bilbos skønne fortællerstemme kommer ud af højttalerne. “Hobbitten: En uventet rejse” er filmisk ekspamisme, når det er allerbedst, og dens 3D/HFR-billedside styrker kun det positive helhedsindtryk. Jeg glæder mig nu endnu mere til næste års efterfølger, men først og fremmest glæder jeg mig til at gense “Hobbitten: En uventet rejse”.
#51 JannikAnd 11 år siden
HFR viste sig at være komplet uinteressant, og 3D'en er set bedre. Men filmen var bestemt god, selvom flere af tilføjelserne er åndssvage (queer-fest i Kløvedal og Shadow of the Colossus-segmentet). Jeg kunne også godt være foruden Jacksons platte humor og de (lidt for) mange forsøg på at kæde filmen sammen med den gamle trilogi. Men det er egentlig småting.
Pudsigt nok er filmen langt mere "analog" og old-school end de sidste to LotR-film og i min optik også bedre. Den når ikke op i Fellowship luftlag, men mindre kan også gøre det. Glæder mig til gensyn og de næste to film.
4,5/6
#52 doom WAD 11 år siden
Så nu engang en udmærket film med dværge og Jenna Jameson.
#53 Kviesgaard 11 år siden
#54 Collateral 11 år siden
#55 Batsy 11 år siden
#56 MOVIE1000 11 år siden
Hedlig? er det ikke din egen julekalender Billies? ;)
#57 MoH 11 år siden
Synes også at det nogle gange virkede som om der blev spolet, tror det var 3 gange hvor jeg lagde mærke til det.
#58 JannikAnd 11 år siden
#59 Batsy 11 år siden
Niks, det var for hele service afdelingen og vi er omtrent de 100, og 24 blev trukket! Så jeg synes nu jeg er ret heldig :p
#60 Zombi 11 år siden
48 fps... jeg ved ikke helt hvad jeg synes om det. I starten virkede det som om at filmen "gik" for hurtigt, men jeg vænnede mig vel til det. Jeg tror dog stadig jeg fortrækker 24fps. 48fps virkede rigtig godt under actionscenerne, hvor der alligevel var fart på, men det så engang i mellem lidt underligt ud under de mere stille scener.