“Hobbitten: En uventet rejse” er formentlig årets mest ventede film, og med førnævnte stortitler in mente siger det ikke så lidt! Den har imidlertid været ventetiden værd, og kvalitetsmæssigt ligger den afgjort side om side med “Ringenes herre: Eventyret om ringen”. Jovist, der er nogle småproblemer hist og her… Til tider kæmper vores helte sig ud af nogle lige lovlig vanvittige situationer, og idet man har skullet lave én bog om til tre film, har man også truffet nogle dramaturgiske valg, der til tider virker lidt påtagede – eksempelvis har man overdramatiseret et sent opgør i filmen i et tydeligt (og noget ineffektivt) forsøg på at kompensere for filmens manglende forløsning.

Men det ændrer ikke på, at man føler sig hjemme igen, så snart Bilbos skønne fortællerstemme kommer ud af højttalerne. “Hobbitten: En uventet rejse” er filmisk ekspamisme, når det er allerbedst, og dens 3D/HFR-billedside styrker kun det positive helhedsindtryk. Jeg glæder mig nu endnu mere til næste års efterfølger, men først og fremmest glæder jeg mig til at gense “Hobbitten: En uventet rejse”.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#61 Ispep 11 år siden

Så fik jeg den set, og generelt er det en positiv og god oplevelse jeg fik. Mere praktisk/old school anlagt end traileren viser, og det er altid fedt at se den ægte vare. Historien er ret ligetil, noget sløv i den første del, men kommer tilgengæld fint op i omdrejningerne senerehen og der bydes på godt eventyr. Man kunne måske godt savne lidt mere tyngde og flere interessante personligheder. Det forbliver lidt på overfladen, men jeg var sgu pænt underholdt for det meste. HFR fungerede overraskende godt for mit vedkommende og ligesådan 3D'en, som gav en fornemmelse af, at man sank helt ind i Jackson's flotte univers.

4/6 herfra!
Gravatar

#62 JannikAnd 11 år siden

Jeg er sgu for en gangs skyld meget enig med dig, Don Babo!
Gravatar

#63 Ispep 11 år siden

#62

Jamen dog :D
Gravatar

#64 Collateral 11 år siden

Collateral (54) skrev:
Jeg er en sucker for Jacksons versionering af Tolkiens univers. Jeg håbede at jeg ville elske filmen, og det gjorde jeg. Jeg var med hele vejen (ok måske bortset fra en enkelt sang i starten). Jeg er bestemt ikke skuffet og glæder mig allerede til at gense filmen. HFR ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal synes om. På den ene side står billederne super skarpt på denne måde og på den anden side er der altså øjeblikke (løbende) hvor jeg får fornemmelsen af at det "går for hurtigt". Jeg ved godt at det selvfølgelig også er tilfældet, men det føles simpelthen som om der bliver spolet ved lav hastighed nogen steder. Det er måske fjollet, men de 24 frames er tilsyneladende så dybt nedgroede i mig at den overgang er sindssygt svær. Vil rigtig gerne have et syn af filmen i 2D, og måske også i biografen. Nu må vi se.


Hov og jeg vil egentlig gerne gå så højt som en 5er ud af 6.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#65 MMB 11 år siden

Jeg havde på forhånd store forventninger til det første kapitel i Hobbitten, da Ringenes Herre-trilogien hører til mine yndlingsfilm. Ligesom så mange andre så havde jeg frygtet, at det ville blive en lidt for langtrukken affære, når nu Hobbitten, som ellers er en tynd bog, er blevet delt op i tre film. Dette synes jeg dog ikke var et problem, og jeg var godt underholdt fra start til slut. Underholdning er dog én ting, men for mig var Ringenes Herre noget mere end blot underholdning. Jeg må derfor også erkende, at Hobbitten: En uventet rejse ikke helt lever op til mine forventninger, da den for mig ikke var mere end blot underholdning. Martin Freeman gør det ellers forrygende som Bilbo, og han er både så charmerende og sympatisk, som man kunne håbe på. Ian McKellen gør det som altid godt, som troldmanden Gandalf, og filmens to andre troldmænd, Radagast og Saruman, gør det også fint med deres begrænsede spilletid. Men hvor Ringenes Herre havde Legolas, Gimli og Aragorn, der havde fantastisk kemi og supplerede hinanden på fremragende vis, så har vi her en stor grød af et utal af dværge, som er umulige ikke at blande sammen. Kun Balin og Thorin skiller sig ud af mængden, og det er vel kun Thorin, som man efter filmens 2 timer og 40 minutter føler, man er kommet tæt på. Det er lidt en skam, at filmen ikke benytter mere af sin lange spilletid til noget mere karakteropbygning, for det havde utvivlsomt gjort de mange kampscener mere involverende. Det var derfor også ualmindeligt befriende at se Gollum gøre sin entre i filmen, for hans modspil til de lidt for dumme og fjollede dværge var virkelig nødvendigt.
Rent plotmæssigt minder Hobbitten: En uventet rejse
meget om The Fellowship of the Ring. En ringåndejagt er blevet skiftet ud med en vargejagt, som i begge tilfælde efterfølges af en tur i Kløvedal. Vi er også nede under jorden i Hobbitten, hvor der dog her kæmpes mod goblinger, og den afsluttende kamp i Hobbitten, hvor Thorin møder Azog, minder forbavsende meget om Boromirs kamp mod uruk-haien Lurtz i Fellowship, selvom resultatet dog her var anderledes.

Det værste ved de store ligheder er uden tvivl, at det hele er både større og bedre i Fellowship, hvor der trods alt er lidt mere på spil. Det er ikke, fordi Hobbitten: En uventet rejse er en dårlig film overhovedet, men jeg har det med Hobbitten: En uventet rejse, som jeg har det med Coca Cola Light. Det smager egentlig meget godt, men når man først har smagt den klassiske Coca Cola, så vil man ikke have Light, men den ægte vare.

6,5/10

Jeg så den i 24 fps i 3D, hvilket jeg var fint tilfreds med, selvom brugen af 3D bestemt er set bedre.
Gravatar

#66 Erroneus 11 år siden

God underholdning, flot lavet, HFR virker super og der var max smæk på detaljerne, lækkert.

Historien kan ikke bære tre film, det er desværre tydeligt. Det er få af de 13 dværge man rigtigt kommer til at holde af, så man bliver lidt ligeglad med dem. For mange ting er forudselige, dog er "sammenspillet" med LOTR historien fin, ja faktisk er det nok det mest interessante i filmen.

Men jeg var som sagt ok underholdt og det er en flot lavet film, så jeg ligger omkring 7,5/10.

Men tre film, æv, jeg vil gerne have set hvordan det havde været, hvis de gjorde det på 2.
Gravatar

#67 bjarke 11 år siden

Collateral (54) skrev:
...det føles simpelthen som om der bliver spolet ved lav hastighed nogen steder.


Ja, jeg havde samme oplevelse - virkelig underligt. Det kunne være interessant præcis at vide hvorfor det opleves sådan - og hvorfor det ikke var i alle scener. Jeg havde på samme måde også oplevelsen af, at der var brugt forskellige kameraer, da nogle scener ganske enkelt lignede en billig og digital TV-produktion. Well, det er sgu nok bare teknikken de ikke helt har fået styr på... det håber jeg da.
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#68 lhalvorsen 11 år siden

Mikael Persbrandt er da ikke med i Hobitten? Hvad sker der for jeres tags for tiden? :)
Gravatar

#69 Thomsen 11 år siden

lhalvorsen (68) skrev:
Mikael Persbrandt er da ikke med i Hobitten? Hvad sker der for jeres tags for tiden? :)


Det er sikkert, fordi han er med i de to næste film.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#70 The Insider 11 år siden

#69, for real?! Så steg min interesse lige 200%.
War. War never changes.

Skriv ny kommentar: