Det er efterhånden længe siden, at ungdomsfilmen var i høj kurs, og film som “Kundskabens træ” og “Tro, håb og kærlighed” vakte stor opmærksomhed. Nu om stunder skal ungdomsfilmene helst handle om noget meget dramatisk for at få opmærksomhed, og “Hold om mig” er ingen undvigelse fra den tendens. Filmen er en genrefilm på godt og ondt og byder ikke ind med mange overraskelser eller fravigelser fra så mange andre af slagsen. Til gengæld har den nogle ualmindelig veludførte skuespilpræstationer og enkelte deciderede fremragende stunder.

Stærkest står måske scenerne i Mikkels hjem, hvor en fornemt spillende Bjarne Henriksen må konfronteres med sønnens skyld. Det er lige ved, at man kan lugte ydmygelsen, skuffelsen og skammen i de scener, og den stank klæber næsten så fast til en, efter man har forladt biografsædet, at man også godt selv kunne trænge til en lille opmuntrende krammer.

Se Filmz TV’s interview med “Hold om mig”-instruktøren Kaspar Munk.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Nicki52 13 år siden

Fedt, jeg skal ind og se filmen her klokken 14:00. Glæder mig. Måske kommer der fem stjerner fra mig. Men synes det er lang tid siden vi har set Hodder i en film.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#2 MOVIE1000 13 år siden

#1 fedt glæder mig til at høre hvad du synes om den.

Jeg hørte først om filmen for et par uger siden, og jeg synes den lyder spændende, jeg har dog ikke set nogen dårlige karakterer endnu udover de anmeldere der er vist her på filmz.
Men det er en film som jeg skal se dog ikke i biografen, men engang når den blvier sat ned i pris på dvd/bd.
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#3 Svagin 13 år siden

Det er en god men ikke fremragende film. Jeg kunne rigtig godt lide den, da jeg så den.
http://taxidriverfilm.blogspot.com/2011/04/100-gode-grunde-til-at-jeg-elsker-film.html
Gravatar

#4 Nicki52 13 år siden

#2
Den er god. Forældrene de er ikke særlig opmærksomme, så de opdager ikke noget før det er gået galt. Den foregår over tre dage. Saras mor er advokat og er stort set kun hjemme når hun skal sove. Louises mor fester for meget hjemme, hun er ikke særlig opmærksom på sin datter. De to drenges forældre fortæller jeg ikke om for så afslører jeg noget vigtigt. Men det er bare ikke særlig gode forældre. Den er spændende. Men slutningen er for forudsigelig. Birollerne ser vi næsten ikke. Altså af lærer lagde jeg mærke til Tina Gylling Mortensen (Kirsten Eller i Forbrydelsen), hun var matematiklærer, men vi ser ikke engang ansigtet. Få karaktere er vist bedst for denne film.
Jeg giver den 4 ud af 6 stjerner, fordi den er velspillet, velskrevet og velinstrueret. Skal helt klart have den på dvd. Men filmen bruges også, har jeg set, til skolematriale og det kan den trygt bruges til.

Jeg er enig med det hele Benway skriver. Men der er en fejl. Sarah
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#5 Billy Blaze 13 år siden

Er der nogen som kan spoile handlingen eller blot fortælle hvad det "overgreb" handler om...
Gravatar

#6 chandler75 13 år siden

# 5 Det beskrives meget godt i Filmz TV: http://filmz.dk/filmz-tv-hold-om-mig-interview-med...
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#7 Nicki52 13 år siden

Captain Awesome (5) skrev:
Er der nogen som kan spoile handlingen eller blot fortælle hvad det "overgreb" handler om...

Overgrebet ser du i traileren.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#8 80eren 13 år siden

Jeg så filmen i går aftes og både kæresten og jeg gik ud af biografen med blandede følelser.
Det er på mange måder en vellykket film. Billedsiden er rigtig flot og instruktøren har som nævnt i anmeldelsen godt fat i fortælleformen og har helt sikkert lært en del af garvede folk som Nils Malmros og Bille August. Det bedste ved filmen er dog helt sikkert castingen og skuespilpræstationerne, som også er det der gør filmen værd at se. Selv børnene spiller ualmindelig godt, hvilket faktisk er et sjældent syn.

Til gengæld er handlingen en meget tynd kop the og filmens klimaks totalt urealistisk. Selve overgrebet i klassen på filmens hovedperson, Sarah, er det eneste omdrejningspunkt og det kommer efter min mening på et for tidligt tidspunkt i filmen uden tilstrækkelig konfliktoptrapning. Filmens indledning er ellers rigtig god og det ville have klædt historien bedre hvis der var brugt længere tid på at præsentere og gå i dybden med hovedpersonerne og disses familier, samt at bygge konflikten mere gradvis op. I filmen virker overgrebet meget pludseligt og forceret og derfor også utroværdigt. Der skulle have været flere "mindre" sammenstød forinden, som så skulle have kulmineret i selve overgrebet.
Filmens ramme er god og det kunne have været blevet en fremragende film, hvis den havde været mere helstøbt og gået mere i dybden. Det ender med at blive en tynd kop the.

Men den debuterende instruktør Kasper Munk er dygtig og jeg tror, det bliver spændende at se hvad der kommer fra ham i fremtiden.
Gravatar

#9 Nicki52 13 år siden

#8
Det er jo film hvor vi er fluen på væggen. Det er ike meningen vi skal ret meget. Vi selv tolke det ud fra det vi ser. Og hvor er den urealistisk? Venligst i en spoiler.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"

Skriv ny kommentar: