“Huden jeg bor i” er en underligt tiltrækkende film, hvor menneskets mørkeste depravationer udstilles på smukkeste og mest absurde vis. Selv operationsbordets stålkolde instrumenter synes at drage i Almodóvars forskruede optik. Man kan ligefrem tale om en egen operationsæstetik i filmen, hvor koblingen mælkehvid hud, mintgrønt dæklagen og skinnende skalpel på én gang forfører øjet og forstyrrer sindet. Modstillet med den rørende “Alt om min mor” kan “Huden jeg bor i” umiddelbart virke fuldstændig overfladisk i sin gennemkonstruerede horror/noir-selvbevidsthed. Men overfladen og dét, der møder øjet, er netop pointen hos Almodóvar denne gang. Og dét mestrer han om nogen at udstille.
#1 x marks the spot 13 år siden
Den var anderledes, interessant og plottwistet ret genialt, men opbygningen og lidt for mange flashbacks gjorde den alt for langtrukken. Da plottwistet endelig kom, var jeg temmelig ligeglad med alle karaktererne. Ærgerligt. En opstramning kunne ha' gjort den meget bedre og fængende.
#2 Svagin 13 år siden
@1 - Jeg havde en ganske anderledes oplevelse end dig. Da twistet kom, blev jeg nærmest væltet bagover i biografen, og dette forsatte resten af filmen. Jeg synes den er helt fantastisk bygget op. Jeg kan med sikkerhed sige, at det er den bedste Almodóvar film jeg har set.
Den skal ses i biffen, hvis man trænger til at blive overrasket!. Super fed film.
#3 msp1982dk 13 år siden
#4 Hr. Nielsen 13 år siden
Men i øvrigt en kvalitetesmæssigt temmelig svingende film.
#5 Hr. Nielsen 13 år siden
A hva Thomas? Jeg var træt og lå i sengen da jeg skrev det og det fremgår da vist tydeligt:)
Jeg ville have skrevet, at datteren jo først lægger op som om hun gerne vil, selv om vi som tilskuer ved eller kan regne noget andet ud (det kan den unge mand i filmen ikke!) og selve akten stopper jo da hun tydeligt siger fra.
#6 dslacker 13 år siden
Iøvrigt en noget særpræget fest, hvor alle de unge dyrker gruppesex i haven - eller er det bare mig der er misundelig og snerpet ;-)
Speciel film, der mest minder mig om en blanding af Silence of the Lambs, Peeping Tom og Dead Ringers. God stemning, men jeg kan nu bedre li' Habla con Ella som vel er den af hans film, der kommer nærmest denne genre.
http://www.imdb.com/mymovies/list?l=18871440
#7 Hr. Nielsen 13 år siden
#8 dslacker 13 år siden
http://www.imdb.com/mymovies/list?l=18871440
#9 Hr. Nielsen 13 år siden
#10 jessup 13 år siden