“Huden jeg bor i” er en underligt tiltrækkende film, hvor menneskets mørkeste depravationer udstilles på smukkeste og mest absurde vis. Selv operationsbordets stålkolde instrumenter synes at drage i Almodóvars forskruede optik. Man kan ligefrem tale om en egen operationsæstetik i filmen, hvor koblingen mælkehvid hud, mintgrønt dæklagen og skinnende skalpel på én gang forfører øjet og forstyrrer sindet. Modstillet med den rørende “Alt om min mor” kan “Huden jeg bor i” umiddelbart virke fuldstændig overfladisk i sin gennemkonstruerede horror/noir-selvbevidsthed. Men overfladen og dét, der møder øjet, er netop pointen hos Almodóvar denne gang. Og dét mestrer han om nogen at udstille.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 x marks the spot 12 år siden

Ahr, mesterværk er nu nok lidt overdrevet IMHO.
Den var anderledes, interessant og plottwistet ret genialt, men opbygningen og lidt for mange flashbacks gjorde den alt for langtrukken. Da plottwistet endelig kom, var jeg temmelig ligeglad med alle karaktererne. Ærgerligt. En opstramning kunne ha' gjort den meget bedre og fængende.
"Do, or do not. There is no try".
Gravatar

#2 Svagin 12 år siden

Jeg er 100 % enig i anmeldelsen, selvom den måske giver liiidt for meget af handlingen væk

@1 - Jeg havde en ganske anderledes oplevelse end dig. Da twistet kom, blev jeg nærmest væltet bagover i biografen, og dette forsatte resten af filmen. Jeg synes den er helt fantastisk bygget op. Jeg kan med sikkerhed sige, at det er den bedste Almodóvar film jeg har set.

Den skal ses i biffen, hvis man trænger til at blive overrasket!. Super fed film.
http://taxidriverfilm.blogspot.com/2011/04/100-gode-grunde-til-at-jeg-elsker-film.html
Gravatar

#3 msp1982dk 12 år siden

Det ligner Lone Jakobsen...
Gravatar

#4 Hr. Nielsen 12 år siden

Undrer mig at anmelderen skriver at datteren voldtages og mister forstanden. Strengt taget havde hun vel mistet den inden og voldtægt og voldtægt. Datteren siger fra ja, men det vises jo tydeligt at det for den unge mand til at begynde med ser ud som om hun vil og kun vi som tilskuere kan se at, noget ikke stemmer. Men samlejet jo så også, da den unge mand opdager hun siger fra (om han var forsat hvis hun ikke havde reageret så kraftigt er måske nok tvivlsomt, da han var høj, og så kunne man tale om voldtægt naturligvis).

Men i øvrigt en kvalitetesmæssigt temmelig svingende film.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#5 Hr. Nielsen 12 år siden

Thomas E. Nielsen (4) skrev:
Men samlejet jo så også, da den unge mand opdager hun siger fra


A hva Thomas? Jeg var træt og lå i sengen da jeg skrev det og det fremgår da vist tydeligt:)

Jeg ville have skrevet, at datteren jo først lægger op som om hun gerne vil, selv om vi som tilskuer ved eller kan regne noget andet ud (det kan den unge mand i filmen ikke!) og selve akten stopper jo da hun tydeligt siger fra.

I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#6 dslacker 12 år siden

Sådan som jeg forstår filmen så er Vera modeleret efter DATTEREN og ikke Ledgards kone. Det gør så også den sidste ½ time temmelig incestuøs... selvom det jo ikke er det der rent faktisk foregår.
.
Iøvrigt en noget særpræget fest, hvor alle de unge dyrker gruppesex i haven - eller er det bare mig der er misundelig og snerpet ;-)
Speciel film, der mest minder mig om en blanding af Silence of the Lambs, Peeping Tom og Dead Ringers. God stemning, men jeg kan nu bedre li' Habla con Ella som vel er den af hans film, der kommer nærmest denne genre.
Have You Got The Will To Be Weird - IMDB Profil:
http://www.imdb.com/mymovies/list?l=18871440
Gravatar

#7 Hr. Nielsen 12 år siden

dslacker (6) skrev:
Iøvrigt en noget særpræget fest, hvor alle de unge dyrker gruppesex i haven
Hehe, tænkte jeg også på:)

dslacker (6) skrev:
er Vera modeleret efter DATTEREN
Nej efter konen, for Tigerdyret kender hende jo og de har haft en affære...eller hvordan?
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#8 dslacker 12 år siden

Hmmmm - jo, men godt nok noget sært, at han ikke synes det er underligt at hun ikke er død eller blevet ældre. Men tigerdyret er selvfølgelig noget bims så det...Jeg tror det forvirrer mig, at der er 2 skuespillere der spiller Norma (Datteren) og de ligner begge Vera en hel del. Vi får da slet ikke hustruen at se andet end som brandoffer ? Og Ledgard har jo holdt sig fra at være intim med Vera indtil Tigerdyrets overfald...
Have You Got The Will To Be Weird - IMDB Profil:
http://www.imdb.com/mymovies/list?l=18871440
Gravatar

#9 Hr. Nielsen 12 år siden

Under filmen troede jeg også på et tidspunkt det var hans datter, så jeg skal heller ikke udtale mig for sikkert. Filmen legede en del med en på det punkt:)
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#10 jessup 12 år siden

Ikke en af hans bedste en underlig lantrukken film hvis tvist ikke er så overraskende endda. Tror atden skal have en hance mere en gang i fremtiden foratfnage lidt flere af gender betragtningerne.
This is just until June

Skriv ny kommentar: