Men hvis man dog er i stand til at filtrere de lidt for påtagede ”åh se, hvor vi kan hygge os!”-scener fra, så har “Hvidsten gruppen” dog også noget godt at byde på. Først og fremmest sidder Jens Jørn Spottags fortolkning af Marius Fiil lige i skabet. Han ejer den rolle, og Bodil Jørgensen er nøjagtig lige så indtagende i rollen som Marius’ hustru, Gudrun. Spottag og Jørgensen supplerer hinanden så godt, at man vitterligt føler, at de er de personer, de portrætterer.

I en af filmens bedste scener sidder Gudrun og Marius i haven og diskuterer, hvad der skal til at ske, når nu der er blevet indført dødsstraf imod modstandsfolk. Gudrun konstaterer simpelt, men sikkert: ”Vi er en familie. Vi har så meget at kæmpe for.” Scenen føles ægte og virkelighedsnær – ikke blot eftersom skuespillet er så fremragende, men også fordi filmen her tør være mere nedtonet og dvælende. Her begynder man at føle patriotismen spire indvendigt, og man får lyst til at kæmpe side om side med de jyske frihedskæmpere. I fællesskab løfter den ældre generation af skuespillere filmen et godt stykke op ad karakterskalaen, og det er heldigt, for ellers havde filmen formentlig været en bundskraber. Hvidstengruppen havde fortjent bedre.

Se også: Filmz TV: Til gallapremiere på “Hvidsten gruppen” med filmholdet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 fc-andeby 12 år siden

Har været været inde og se filmen i aften og vil give den 3/6.
Jeg synes at i starten af filmen lyder dialogen meget amatøragtigt, det er næsten ikke til at holde ud.
Det positive ved filmen er, at den formår at holde en vis spændings niveau og som gør man interesserer sig for filmen.
Den sidste del er alt følelses ladet til min smag og jeg mener filmen går lidt i stå pga. det.
Gravatar

#12 Nicki52 12 år siden

fc-andeby (11) skrev:
Den sidste del er alt følelses ladet til min smag og jeg mener filmen går lidt i stå pga. det.

Det vil sikkert hjælpe hvis John McClane kom og reddede dagen.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"

Skriv ny kommentar: