Men hvis man dog er i stand til at filtrere de lidt for påtagede ”åh se, hvor vi kan hygge os!”-scener fra, så har “Hvidsten gruppen” dog også noget godt at byde på. Først og fremmest sidder Jens Jørn Spottags fortolkning af Marius Fiil lige i skabet. Han ejer den rolle, og Bodil Jørgensen er nøjagtig lige så indtagende i rollen som Marius’ hustru, Gudrun. Spottag og Jørgensen supplerer hinanden så godt, at man vitterligt føler, at de er de personer, de portrætterer.

I en af filmens bedste scener sidder Gudrun og Marius i haven og diskuterer, hvad der skal til at ske, når nu der er blevet indført dødsstraf imod modstandsfolk. Gudrun konstaterer simpelt, men sikkert: ”Vi er en familie. Vi har så meget at kæmpe for.” Scenen føles ægte og virkelighedsnær – ikke blot eftersom skuespillet er så fremragende, men også fordi filmen her tør være mere nedtonet og dvælende. Her begynder man at føle patriotismen spire indvendigt, og man får lyst til at kæmpe side om side med de jyske frihedskæmpere. I fællesskab løfter den ældre generation af skuespillere filmen et godt stykke op ad karakterskalaen, og det er heldigt, for ellers havde filmen formentlig været en bundskraber. Hvidstengruppen havde fortjent bedre.

Se også: Filmz TV: Til gallapremiere på “Hvidsten gruppen” med filmholdet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 gladiator 12 år siden

Ærgerlig anmeldelse... Den havde jeg virkelig set frem til...!
Gravatar

#2 Nicki52 12 år siden

Skal nok se den. Min moster og mor vil se den pga. Jørgensen, så der kan jeg lige klemme mig gratis ind.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#3 akerman 12 år siden

Hørte ellers en kvindelig anmelder i radioen i morges der var ovenud begejstret for den, og gav den topkarakter.

Det kunne have være interessant hvis anmeldelsen havde berørt det kønsmæssige aspekt - med en feminist som AGBR bag kameraet, kunne man måske godt forestille sig at kvindens rolle blev fremhævet, måske også udover det historiemæssigt realistiske.
Gravatar

#4 Batsy 12 år siden

Skal se den her med min klasse engang, nu ved jeg hvertfald jeg ikke skal se frem til noget. Men hvor er den plakat bare hæslig, og kedelig at se på.
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#5 BN 12 år siden

Batsy (4) skrev:
hvor er den plakat bare hæslig, og kedelig at se på.


Lidt kedelig, ja. Men ligefrem "hæslig"? Nah ... det er jo bare den sædvanlige V-opstilling af en films hovedpersoner; en opstilling som bruges temmelig meget. Måske FOR meget ... don't know.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#6 The Flash 12 år siden

Så kan den appelsin vist ikke presses mere.
Gravatar

#7 Kisbye 12 år siden

ja, havde det også på fornemmelsen.
Anne-Grethe Bjarup Riis er jo debuterende instruktør.
Som ålen har sagt på et tidspunkt, tager det i gennemsnit 3 film før en instruktør har erfaring nok til at lave gode film.

Min far er vild med alt hvad der har med 2 verdenskrig at gøre, så tager ind og ser den med ham på lørdag.
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)
Gravatar

#8 garmin 12 år siden

Osse flere fejl i filmen en af de store er kroejer snakker tysk med tyskerne, men da de bliver taget til fange skal der lige pluslige en tolk på?????.
Gravatar

#9 Ash 12 år siden

#4
Helt enig, plakaten er decideret hæslig!
Der er en designer, der kunne trænge til at lære lidt om reglerne for design. Det er rigtig skidt...
Gravatar

#10 Nicki52 12 år siden

EDIT: Den dobbelt-post anede jeg ikke hvordan kom. Klikkede en enkelt gang.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"

Skriv ny kommentar: