“Illusionisten” er for så vidt et banalt kærlighedsdrama, som imidlertid takket være de smukke gyldne billeder, der synes at slægte drømmene på, kan hensætte sit publikum i en tilstand mellem drøm og virkelighed. Og selvom filmen tynges af træge passager og et lettere rodet plot, har “Illusionisten” en sidste hvid kanin gemt i den høje sorte hat, for i afslutningens forvirring synes alle løse tråde alligevel at være samlet for en stund, og deri ligger måske filmens største illusionsnummer. Ikke dårligt af en simpel film om en forlibt tryllekunstner.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 filmz-Angel Eyes 17 år siden

Tja, den havde da sine momenter, men det virker ærlig talt lidt flad og var især irriteret over den overtydelige accent (så du samme film som os andre, #15? De taler jo engelsk, med østrigsk accent!). Man burde have givet fanden i det, nu når man valgte at indspille den på engelsk og ikke på tysk...
Giamatti er en af mine klare favoritter, men hans rolle var lidt for komisk for min smag.
Derimod synes jeg Sewell var perfekt castet til rollen (og den som fungerede bedst), modsat Norton, der aldrig rigtig brændte igennem.
Og som min kæreste pointerede,
så er det en dårlig taktik at benytte tydelige CGI-illusioner, når meningen er at det alt sammen netop viste sig at være tricks og ikke ægte magi - havde man nedtonet disse elementer, f.eks. appelsintræets computer-effekter eller åndernes alt for perfekte menneske-lighed, da havde man troet mere på set-up'et. Faktisk havde jeg ikke brug for at få det hele forklaret til sidst - det havde virket bedre hvis det stod hen i det uvisse, hvorvidt der var tale om trylleri eller ej.

Alt i alt, en film der havde sine interessante sider, og billedsiden, samt Glass vidunderlige musik trækker den helt klart op. Men glæder mig nu endnu mere til "The Prestige"!
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#22 filmz-derb 17 år siden

Må indrømme jeg nu ikke havde regnet den ud, så jeg sad med den store optur på da han finder ud af det hele til sidst.. ganske fin film.

Men forstår stadig ikke det med hvordan han fixer de "spøgelser", er det samme måde som "politiet" prøver at lave det, eller hvordan? I do not get it
filmz.dk - din reklamesøjle på nettet.
http://derb.dk
Gravatar

#23 lagoni 17 år siden

#22 - ku' det ikke være rigtig magi? :)
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#24 filmz-isaac 17 år siden

@21 Angel Eyes. Jeg kan ikke give dig mere ret:

Den med cgi-effekterne ødelagde ikke alt for meget af illusionerne for mig, da jeg så den i biografen, da jeg prøvede at ignorere det, dog brister en del af integriteten desværre. Der skal jo ikke være Cgi-effekter i en gengivelse af 1900-tallet, og specielt ikke om en tryllekunstner.
De er også fuldstændigt
urealistiske ALLE hans illusioner.

Men meget troværdigt og flot spillet af bla Norton og Biehl.
Han har det der der løfter en average film op i klasse-film.
Gravatar

#25 filmz-Bruce 17 år siden

Der er ingen nyskabelser i denne film og man bliver nødt til at gå lidt på kompromis med illusioner og superkræfter, for at få kabalen til at gå op. Gør man det, får man en særdeles velspillet og underholdende lille film, på flotte lokationer i og omkring Wien.

Edward Norton er så charismatisk blot via yndefylde bevægelser og elegant fremtoning, at det er en nydelse blot at iagttage ham. Når han så åbner munden og hans tale er i fuld harmoni hermed, så må man overgive sig.

Han er en af nutidens absolut bedste karakter skuespillere. Hans held er blot, at han kan vælge at spille en hvilken som helst karakter!

Giamatti er "same ball park". Han er fysisk en diametral modsætning til Norton, men hans nærvær i rollen er ligeværdig. Når de er på, er det som historien ikke er så betydningsfuld, man nyder øjeblikket.

Det kan dog ikke skjules, at historien er lettere banal og man forlader ikke biografen med benene fejet væk under sig. Men det er "feel good cinema", med respekt for skuespillets gamle dyder og det er ikke så ringe nu om dage.

Film: 7/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#26 filmz-Crystalstar1200 17 år siden

Har lige genset filmen på dvd, da den kom med posten fra svigermor her i dag, og skal om lidt igang med ekstra materialet. For mig er det stadig solidt håndværk og en film jeg er glad for at have i samlingen. Følelsen er ikke helt den samme som på det store lærred, men absolut stadig en god film til en stille aften/dag.

Film: 7/10
Audio: 6/10 - sikkert bedre på dit udstyr Bruce ;)
Video: 6/10 - sikkert bedre på dit udstyr Bruce ;)
Replay Value: 7/10
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#27 duuk74 17 år siden

Vil godt gå så vidt som til at give den 8/10 (9 og 10 er forbeholdt de film som også rykker følelsesmæssigt)
Ikke så meget kant som på The Prestige, lidt mere gennemskuelig, og lidt mere banal.
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#28 mini_jette 17 år siden

#27...
Ikke så meget kant som på The Prestige, lidt mere gennemskuelig, og lidt mere banal.
Heh, nøjagtigt sådan ville jeg også have sagt om Presige bare med The Illusionist hvor der står The prestige...! Men sån er vi jo så forskellige...
Don't take life too seriously. You'll never get out alive.
Gravatar

#29 duuk74 17 år siden

#28 Og gud ske tak og lov for det ik ? ;)
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#30 filmz-Bruce 17 år siden

Jeg synes det er det perfekte magi dobbeltprogram. Klassefilm med hver deres stil.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: