“Inception” er måske ikke helt, hvad den efterhånden er blæst op til, men man skal være en usædvanligt gammel kultursnob for ikke at finde den særdeles underholdende. Nolan formår legende let at formidle den komplekse fortælling, og det ville ikke være helt ved siden af, hvis man erklærede “Inception” for sin tids “The Matrix”. Udgivelsen på dvd er til gengæld lidt af en skuffelse – man skulle synes, at en så populær film ville få lidt mere opmærksomhed fra selskabet, men også det er åbenbart blot en drøm.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 bjarke 13 år siden

# 8: ... ja, lige netop. Men nu stadig en cool feature lige at smide filmen med på dvd.

# 7: ... og så lige ang. filmen og argumentet for at den ikke får 6/6 pga. "Nolans manglende æstetiske vision". Bare fordi hans stil ikke er lige så (skævvredet) distinkt som fx Gilliam eller Jeunet? Come on ... der er da rigeligt med æstetisk vision i Inception - de kolde bylandskaber, de stilrene actionsekvenser, det stramme setdesign – ja, ved godt der ikke lige bliver brugt fiskeøje-æstetik, men alligevel;-) Men synes nu ikke, at netop det argument helt er vandtæt. Kan komme på andre aspekter af filmen, som gør at den bestemt ikke når de 6/6 – som den heller ikke får i min lille bog:-) Anyways, underholdende action nonetheless...
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#12 Kruse 13 år siden

#11: Han siger jo heller ikke at Inception ikke er flot æstetisk, men snarer at det ikke virker som at der ikke er noget der adskiller Inception stilistisk fra hvad andre hamrende dygtige actioninstruktører kunne finde på. Noget der for alvor får Nolan til at skille sig ud indenfor kameraføring, lyssætning, personinstruktion osv.

Og i øvrigt så er det ikke det eneste kritikpunkt som adskiller Inception fra topkarakter hos anmelderen, da han også skriver:
...og på trods af, man kunne ønske sig, at filmen brugte en ekstra halv time på at udbygge de meget flade karakterer og udfylde et par små plothuller, er narrativet vældigt effektivt.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#13 rasmusv 13 år siden

>>til sine børn i USA, som han er udvist fra.<<

Ahh DjBeau, jeg tror du tog dig en blunder her. Han er ikke udvist, han er flygtet fra.
Gravatar

#14 bjarke 13 år siden

# 12: jep jep Kruse, nu sagde jeg heller ikke, at det var det eneste kritiske argument i anmeldelsen. Men nu var det lige det, som tournesoller fremhævede og det jeg derfor studsede over. Synes stadig ikke argumentet helt holder. Filmen har da bestemt en æstetisk vision, om end den måske - som nævnt - ikke er nær så distinkt, som andre instruktøres. Derimod kan jeg bedre tilslutte mig de kritikpunkter du fremhæver: ”...og på trods af, man kunne ønske sig, at filmen brugte en ekstra halv time på at udbygge de meget flade karakterer og udfylde et par små plothuller, er narrativet vældigt effektivt.” ... Men hey, det er vel en sag mellem mig og DjBeau:-)

Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#15 filmz-Sichlau 13 år siden

skrev:

Og hvorfor må "Inception" så "nøjes" med fem stjerner og ikke seks? Svaret er at finde i Nolans manglende æstetiske vision. Sætter man en film på af f.eks. Jean-Pierre Jeunet, Coen-brødrene eller Terry Gilliam, går der ikke mange minutter, før man opdager, hvem der står bag kameraet - det ses i både kameraføring, lyssætning, personinstruktion, ja, i det hele taget alt, der udgør filmens stemning.


tournesoller (7) skrev:
Fremragende skrevet. Helt enig!
5/6


Jeg syntes ligeså meget det kan være en negativ ting såvel som en positiv ting. Jeg tror skeptikere vil se tilbage på Inception med blidere øjne om 10-15 års tid. I så fald kunne alle film, lavet af folk som ikke hører med på den liste, ryge en stjerne ned i bedømmelse. Hvad med Spielberg fx? Det er selvfølgelig fedt at vide man ser en Uffe Boll film, lige fra starten så man kan nå at slukke for fjernsynet inden man investerer for meget tid på hans film.

Desuden starter Nolans film som regel med close ups, hvilket denne film også gør. Så der er da et lille spor.
Gravatar

#16 Ericmase 13 år siden

"Inception" er bare perfekt herfra. Ikke andet.
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#17 Highland Park 13 år siden

... man skal være en usædvanligt gammel kultursnob for ikke at finde den særdeles underholdende.
Må jeg være fri! Jeg er aldeles ikke usædvanligt gammel.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#18 BN 13 år siden

Kruse (12) skrev:
Han siger jo heller ikke at Inception ikke er flot æstetisk, men snarer at det ikke virker som at der ikke er noget der adskiller Inception stilistisk fra hvad andre hamrende dygtige actioninstruktører kunne finde på. Noget der for alvor får Nolan til at skille sig ud indenfor kameraføring, lyssætning, personinstruktion osv.


Hver enkelt film opleves forskelligt fra person til person, og det understreges endnu engang her. For mig at se har Nolans film 'Batman Begins', 'The Dark Knight' og 'Inception' et meget distinkt æstetisk udtryk, som adskiller ham fra andre instruktører - bjarke definerer det meget godt, omend ikke udtømmende i #14.

bjarke (14) skrev:
Derimod kan jeg bedre tilslutte mig de kritikpunkter du fremhæver: ”...og på trods af, man kunne ønske sig, at filmen brugte en ekstra halv time på at udbygge de meget flade karakterer ..... , er narrativet vældigt effektivt.”


Jeg synes, det er værd at bemærke, at det ikke altid er nødvendigt, at en film udbygger alle sine karakterer. En sådan uddybning skal nemlig have en pointe eller tjene et formål - ellers bliver den til unødvendigt fyld, akkurat på samme måde som effekter og action m.m. kan gå hen og blive til unødvendigt fyld i en film. (De fleste 'deleted scenes' man ser i ekstramaterialet til diverse dvd-udgivelser viser, hvordan scener kan være overflødige, gentagende, overforklarende/udpenslende eller decideret intetsigende, og karakterscener er ingen undtagelse herfra. Tværtimod.)

Der er bestemt et karakterdrevet drama inde i den action-indpakning, som 'Inception' har, men dette drama er koncentreret om Cobb og Mal, og det er de to og deres følelsesliv og tragiske baggrund der er i fokus. Så her får jeg personligt al den karakterudbygning der er nødvendigt for at filmen og dens historie fungerer.

Men det kan naturligvis være, at andre filmfans oplever, at Cobbs historie er skrevet på en sådan måde, at den savner støtte eller modspil fra en udbygning af de andre karakterer.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#19 MOVIE1000 13 år siden

Inception 6/6
en skam det ikke var BD udgaven der blev anmeldt :(

Nolan forstår virkelig at lave film.
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#20 Kruse 13 år siden

BN (18) skrev:
Hver enkelt film opleves forskelligt fra person til person, og det understreges endnu engang her.


Nej, der er du da helt forkert på den. Alle oplever alle film på præcis samme måde! Det ved enhver da!

Med hensyn til de andre karakterer i filmen(altså ikke Cobb og Mal), så føler jeg i sidste ende at de bare er fyld og jeg får ikke den store interesse i nogen af dem. Så de kunne for min skyld sagtens være skåret ned til et par færre personer, og f.eks. lade én karakter udfylde flere roller i "teamet". Det er trods alt også kun Cobb der har nogle reelle stakes i filmen.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."

Skriv ny kommentar: