“Inception” er måske ikke helt, hvad den efterhånden er blæst op til, men man skal være en usædvanligt gammel kultursnob for ikke at finde den særdeles underholdende. Nolan formår legende let at formidle den komplekse fortælling, og det ville ikke være helt ved siden af, hvis man erklærede “Inception” for sin tids “The Matrix”. Udgivelsen på dvd er til gengæld lidt af en skuffelse – man skulle synes, at en så populær film ville få lidt mere opmærksomhed fra selskabet, men også det er åbenbart blot en drøm.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 Babo Rises 13 år siden

God anmeldelse, Bo.. Jeg er dog ikke helt enig, men altså. Synes helt klart, at Nolan er en stor auteur, med et særligt præg over både indhold, fortællestil, og visuelt udtryk. Bjarke er lidt inde på det. Nolan er ikke en gut a la Burton eller Gilliam (og tak for det). Nolan er mere stilren, hvor han skaber en verden, som vi kender den, men stadig en, hvor man kan fortabe sig i. Hans film osser af eksotiske locations og grand scale billeder. En thriller som Insomnia osser af fed stemning. Det er ikke for ingenting, at han har brugt 6 lande til Inception. Hans forbilleder har også været gutter som Ridley Scott og Stanley Kubrick, og Nolans ønsker er at give sit publikum en "cinematic" oplevelse, med vægt på en spændende fortællestil. Mht. kameraføring, så finder jeg Wally Pfister uovertruffen, specielt i film som Prestige, TDK og Inception, og regnes for en af de bedste fotografer i Hollywood lige pt. Havde alt dette kunne undføres af hvem som helst, så havde vi flere fede blockbusters. Det er så bare IKKE tilfældet.
Gravatar

#32 Babo Rises 13 år siden

BN (28) skrev:
Men det var der heller ikke behov for, i forhold til historien, synes du?


Nej, Lewitt var ikke en dyb karakter, man kunne nu ha' skrevet ham bedre, her er f.eks Murphy mere interessant, Cobb's kone ligeså, og Cobb selv. Til gengæld står Lewitt for de fedeste stunts set på film, at han alligevel for mig fremstår som en cool gut.. Men altså, Nolan vil også mange ting i denne film.. Men nu er Cobb for mig den vigtigste, og han fungerer perfekt.
Gravatar

#33 BN 13 år siden

Kruse (29) skrev:
#25: Det er nu ikke sådan at jeg læser det(alle læser ikke det skrevne sprog ens :P).

Lidt hårdt sagt byder filmen ikke på noget, der stilistisk set gør den til helt sin egen


Jamen, det er skam også sådan jeg opfatter udtalelsen om "Nolans manglende æstetiske vision". ;-)

Kruse (29) skrev:


Det betyder jo ikke at det ikke er flot.


Flot eller ikke flot er heller ikke en del af MIN pointe.

Kruse (29) skrev:
Han siger jo heller ikke at det kunne ligne noget fra enhver anden instruktør, men netop at det kunne være fra "en hvilken som helst anden dygtig actioninstruktør", hvilket jeg læser som om at han bestemt synes at det er en æstetisk flot film, men bare ikke noget radikalt anderledes eller unikt.



Så er vi ved sagens kerne.

Netop dette her med, at filmens æstetiske udtryk kunne være fra "en hvilken som helst anden actioninstruktør", er jeg vildt uenig i. Andre actioninstruktører lægger ikke vægt på at skabe så smukke billeder og så følelsesladede (og karakterdrevne) scener som Nolan gør i 'Inception'. Næh, de lægger vægt på smart, cool action uden hjerte og laver actionfilm hvori karakternes følelser ofte er et rent postulat, idet det hele drukner i blod, eksplosioner og effektjageri. Jeg kan på stående fod kun komme i tanke om én anden instruktør, der laver intelligent actionfilm, nemlig Michael Mann. Og så vil endda sige, at både Manns og Nolans film hæver sig over prædikatet 'actionfilm', idet de for mig snarere er actionfyldte (og i Nolans tilfælde fantasifulde) DRAMAER.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#34 BN 13 år siden

Babo Rises (32) skrev:
Nej, Lewitt var ikke en dyb karakter, man kunne nu ha' skrevet ham bedre, her er f.eks Murphy mere interessant, Cobb's kone ligeså, og Cobb selv. Til gengæld står Lewitt for de fedeste stunts set på film, at han alligevl for mig fremstår som cool gut.. Men altså, Nolan vil også mange ting i denne film..


Ja, Nolan vil nogle bestemte ting, og han opnår det uden at udbygge eller uddybe Levitts karakter - på samme måde som Hitchcock i 'North by Northwest' opnår præcist hvad han ønsker, uden at uddybe Martin Landau og Eva Marie Saints karakterer.

Jeg synes ikke, det kunne være gjort bedre, og det af en eneste årsag: At en uddybning er irrelevant i forhold til historiens fokus.

P.S. Og som sagt mener jeg, at flere af jer overser det faktum, at Tom Hardy med flere af sine replikker definerer Levitts karakter for os (så meget som den BEHØVER at defineres).

:-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#35 Babo Rises 13 år siden

#33

Nolan har også en forkærlighed for den mere old school tilgang til sine film, hvor man gerne må yde en god indsats, om det så drejer sig om stunts, scenografi eller lign. Det meste idag af den type film kørers igennem computeren med diverse CGI folk bag, af svingende kvalitet. Han er faktisk i tæt samarbejde med sin fotograf Pfister under optagelserne og anvender ofte samme folk fra den tekniske afdeling - og derfor finder jeg da også en rød tråd igennem de film han har lavet, så det vil være synd at sige, at dette kunne udføres af alle.
Gravatar

#36 Kruse 13 år siden

BN (33) skrev:
Andre actioninstruktører lægger ikke vægt på at skabe så smukke billeder og så følelsesladede (og karakterdrevne) scener som Nolan gør i 'Inception'.
Men nu snakker vi ikke om "andre actioninstruktører", men "andre DYGTIGE actioninstruktører.

BN (33) skrev:
Næh, de lægger vægt på smart, cool action uden hjerte og laver actionfilm hvori karakternes følelser ofte er et rent postulat, idet det hele drukner i blod, eksplosioner og effektjageri.


Men dem der gør det vil jeg ikke klassificere som "dygtige actioninstruktører", men bare som "action instruktører". Det nævner jo selv at det er et fåtal der hører under den førstnævnte betegnelse, og Nolan er en af dem :)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#37 BN 13 år siden

BN (33) skrev:
Jeg kan på stående fod kun komme i tanke om én anden instruktør, der laver intelligent actionfilm, nemlig Michael Mann.


Skam dig, BN, din usle ignorant! Hvordan kunne du undlade at nævne Paul Greengrass??!!
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#38 Babo Rises 13 år siden

BN (34) skrev:
Ja, Nolan vil nogle bestemte ting, og han opnår det uden at udbygge eller uddybe Levitts karakter - på samme måde som Hitchcock i 'North by Northwest' opnår præcist hvad han ønsker, uden at uddybe Martin Landau og Eva Marie Saints karakterer.

Jeg synes ikke, det kunne være gjort bedre, og det af en eneste årsag: At en uddybning er irrelevant i forhold til historiens fokus.

P.S. Og som sagt mener jeg, at flere af jer overser det faktum, at Tom Hardy med flere af sine replikker definerer Levitts karakter for os (så meget som den BEHØVER at defineres).

:-)


God pointe..
Gravatar

#39 Babo Rises 13 år siden

BN (37) skrev:
Skam dig, BN, din usle ignorant! Hvordan kunne du undlade at nævne Paul Greengrass??!!


Ja, han er også dygtig, og Martin Cambell gjorde det fantastisk med Casino Royale, som jeg synes er en af de bedste actionfilm der er lavet, netop fordi han formåede (som Nolan med Batman) at styre serien i en federe retning.
Gravatar

#40 BN 13 år siden

Kruse (36) skrev:
Men dem der gør det vil jeg ikke klassificere som "dygtige actioninstruktører", men bare som "action instruktører". Det nævner jo selv at det er et fåtal der hører under den førstnævnte betegnelse, og Nolan er en af dem :)


Jeps, men disse dygtige actioninstruktører har ikke Nolans unikke visuelle stil. Paul Greengrass dyrker sin egen stil (shaky-cam, nærmest dokumentarisk), og Michael Mann ligger med film som 'Heat' og 'Collateral' et sted midt imellem Greengrass og Nolan - altså rent visuelt/æstetisk.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: