“Inception” er måske ikke helt, hvad den efterhånden er blæst op til, men man skal være en usædvanligt gammel kultursnob for ikke at finde den særdeles underholdende. Nolan formår legende let at formidle den komplekse fortælling, og det ville ikke være helt ved siden af, hvis man erklærede “Inception” for sin tids “The Matrix”. Udgivelsen på dvd er til gengæld lidt af en skuffelse – man skulle synes, at en så populær film ville få lidt mere opmærksomhed fra selskabet, men også det er åbenbart blot en drøm.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 RasmusFL 13 år siden

#18 - jeg er ret enig med dig i at den komplette personuddybning ikke hører hjemme i en film som 'Inception'. Men selv som et perifert element kunne det godt have været bedre. Tom Hardy er stort set den eneste udover DiCaprio der har noget, der minder om karisma - selv en talentfuld herre som Joseph Gordon-Levitt husker man ikke for andet end det tilbageredte hår og den spinkle kropsbygning. Der skal bare en enkel, men stærk replik til at give en karakter rygrad, men den synes jeg Nolan mangler at beherske (endnu et fejlslagent forsøg kunne være politi-eskorten i 'The Dark Knight' - 'I didn't sign up for this' og 'oh thats NOT good'. Der går måske endda lidt Michael Bay i den og i det samlede billede er det lidt synd)
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#22 BN 13 år siden

Kruse (20) skrev:
Nej, der er du da helt forkert på den. Alle oplever alle film på præcis samme måde! Det ved enhver da!


Haha.

Mjah ... man skal passe med (både direkte og indirekte) at gøre opmærksom på forholdet mellem fakta og subjektivitet. Meeeeen sommetider ansporer andres meget afgjorte udtalelser ("Nolans manglende æstetiske vision") dertil, ikke mindst i forbindelse med en film, der oser langt væk af netop æstetisk vision. ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#23 BN 13 år siden

RasmusFL (21) skrev:
selv en talentfuld herre som Joseph Gordon-Levitt husker man ikke for andet end det tilbageredte hår og den spinkle kropsbygning. Der skal bare en enkel, men stærk replik til at give en karakter rygrad


Jeg er uenig i det første og enig i det sidste.

Tom Hardys leverer adskillige replikker, som - sammen med Joseph Gordon-Levitts reaktioner på DiCaprios handlinger - definerer Gordon-Levitts karakter.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#24 Kruse 13 år siden

#22: Hvem snakker om manglende æstestisk vision? Der har vel snarre været snak om manglende æstestisk signatur/aftryk. Noget kan jo sagtens været flot, uden at det er unikt.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#25 BN 13 år siden

Kruse (24) skrev:
Hvem snakker om manglende æstestisk vision?


Det gør anmelderen. Og det gør bjarke, som er uenig med anmelderen.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#26 Babo Rises 13 år siden

IK (2) skrev:
For mig er Inception ikke bare årets bedste film, men en af de bedste film jeg nogensinde har set. Alt går op i en højere enhed i dette formidable mesterværk, og filmens slutning er muligvis noget af det mest rørende og tankevækkende jeg har været vidne til. Og jeg mener bestemt at Nolan er en auteur!

6/6


To mænd - én tanke :-)
Gravatar

#27 Riqon 13 år siden

RasmusFL (21) skrev:
selv en talentfuld herre som Joseph Gordon-Levitt husker man ikke for andet end det tilbageredte hår og den spinkle kropsbygning.


Det er næsten rigtigt. Det er længe siden jeg har set filmen, men dog husker jeg, at han manipulerede Ellen Page's karakter til at kysse ham i en drøm. Very funny. :) Men ellers er det sandt, at han ikke var en særlig dyb karakterer.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#28 BN 13 år siden

Riqon (27) skrev:
Men ellers er det sandt, at han ikke var en særlig dyb karakterer.


Men det var der heller ikke behov for, i forhold til historien, synes du?
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#29 Kruse 13 år siden

#25: Det er nu ikke sådan at jeg læser det(alle læser ikke det skrevne sprog ens :P).
Lidt hårdt sagt byder filmen ikke på noget, der stilistisk set gør den til helt sin egen


Det betyder jo ikke at det ikke er flot. Han siger jo heller ikke at det kunne ligne noget fra enhver anden instruktør, men netop at det kunne være fra "en hvilken som helst anden dygtig actioninstruktør", hvilket jeg læser som om at han bestemt synes at det er en æstetisk flot film, men bare ikke noget radikalt anderledes eller unikt.

Riqon (27) skrev:
Det er længe siden jeg har set filmen, men dog husker jeg, at han manipulerede Ellen Page's karakter til at kysse ham i en drøm.


Jeg skulle næsten lige til at skrive det samme :)

Det er stort set også det eneste jeg husker Joseph-Gordon Levitt for i den film.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#30 Riqon 13 år siden

#28 -

Næh, synes egentlig ikke det gjorde så meget... men jeg må indrømme, at det var et forholdsvist stort persongalleri i forhold til hvor få mennesker, man faktisk fik et forhold til. Men der var jo mere eller mindre brug for dem alle sammen på grund af alle lagene, osv.. Det kunne sikkert være gjort bedre.
The only way to beat a troll is to not play their game.

Skriv ny kommentar: