Der er mange forskellige meninger om Roland Emmerichs ekstremt succesrige “Independence Day”. Figurerne er unægteligt karikerede, og replikkerne er sjældent andet end stupide. Spørgsmålet er, om man kan magte filmens svagheder og lade sig blive revet med af de fantastiske effekter, det høje tempo og det charmerende ensembles fine indsats. Uheldigvis er “Independece Day” slet ikke så lamslående i High Definition, som den burde være, mens ekstramaterialet er godt, men ikke just uforglemmeligt.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 HonoDelLoce 16 år siden

#10

Det vil jeg så gladeligt give dig ret i.. Der er slet ikke noget i vejen med den del af filmen :) Ligesom effekterne er enormt godt lavet (på nær lige flammehavet i tunnellen under det første angreb).. :)
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#12 x marks the spot 16 år siden

#5 og #6:
På dvd'en er der 12 forlængede eller helt nye scener. Bla. er der en ekstra rigtig god scene med Brent Spiner (nice!!!!) og lidt flere uddybende scener med karakterne (dog ingen forlænget tale fra Pullman, haha!!) + alternativ slutning med Randy Quaid's bi-plane.
Derudover en masse extras/dokumentarer.
"Do, or do not. There is no try".
Gravatar

#13 filmz-Raven_ 16 år siden

Okay først om anmeldelsen.

Som i flere andre henseende sætter jeg pris på, når man underbygger sin påstand med argumenter eller eksempler. Anmelderen er stand til at konkludere en række ting uden på noget tidspunkt at underbygge påstanden.

Citat: "Størstedelen af personerne er forholdsvis todimensionale arketyper, der aldrig for alvor træder en fod forkert"

Øhh okay. Som jeg husker filmen så for de her aliens nettop let spil da en række karakter "fucker op". Fair nok at anmelder har en anden opfattelse, jeg ser gerne at disse bliver underbygget.

Citat: "Med en smule mere vægt på karaktererne og historiens gruopvækkende alvor, havde filmen måske endt som en genreklassiker med samme emotionelle slagkraft som Spielbergs rystende "War of the Worlds"

Her fald jeg ned af stolen! Hvornår er vi alle blevet ening om at "War of the Worlds" er blevet en engreklassiker??? Min personlig mening er, at det er noget af det ringeste SCFI der nogensinde er lavet. Da jeg var ung så jeg en scifi serie på BBC med fyr og talende hund mener jeg det var. Den serie er et mesterstykker hvis man sammenligner det med WOTW. Igen bare min mening. Se traileren til WOTW og man har set filmen - wow Tom Cruise, der løber thats it!

Anyway - Jeg kan huske jeg var helt blæst væk første gang jeg så ID4 - men jeg er også lidt en drengerøv. Det visuelle var i top, lame replikker med humor. Hmm mener det var på samme tidspunkt jeg så "From Dusk Till Dawn" - endnu et mesterværk ;-)
Gravatar

#14 The Insider 16 år siden

#13, du siger, at der er en række ting, der ikke underbygges i anmeldelsen, men du nævner kun ét eksempel? Derudover står der jo ikke, at alle karaktererne er sådan - men (som der står i det citat, du har copy/pastet) størstedelen. Jeg kunne naturligvis godt mønstre en lang smøre, der nævner alle karakterne, men jeg synes måske, det er lige lovlig oplagt, hvem det drejer sig om, og der er vitterligt få karakterer, der ikke passer på generaliseringen. Kan du nævne de karakterer, der ikke er stereotype arketyper, og som træder en alvorlig fod forkert?

Mht. WOTW-diskussionen tror jeg, at det er samme situation som den forrige diskussion: det drejer sig bare om to forskellige subjektive betragtninger. Og vi er da på intet tidspunkt alle blive enige om, at "War of the Worlds" er en genreklassiker - jeg synes i øvrigt, at det er en fremragende film, men det er filmens gennemslagskraft, der først og fremmest lovprises og inddrages i denne anmeldelse. Og selv, hvis jeg havde ment det andet, så havde det jo stadigvæk været en subjektiv tilkendegivelse for min egen mening og ikke en hentydning til alverdens opinion :-)
War. War never changes.
Gravatar

#15 YapiYapo 16 år siden

"samme emotionelle slagkraft som Spielbergs rystende "War of the Worlds""

Hold op mand!
Gravatar

#16 YapiYapo 16 år siden

Okay, det gav ikke mening (#15 - mig selv), men War of the Worlds er efter min mening 10 gange mere sentimentalt pjat, også selvom man accepterer filmens præmis om at vise en historie om verden der smuldrer rundt om far og datter.
Gravatar

#17 filmz-Raven_ 16 år siden

#14 Ja, det er korrekt jeg kun giver et eksempel, der underbygger min påstand. Jeg mener ikke der er behov for flere for at underbygge hvad jeg mener.

Spørgsmålet er ikke om jeg er ening i anmeldernes vurdering eller ej, i dette tilfælde om karakterne er sterotype. Det jeg ville frem til var argumentationen, der ligger til grund for de påstande, der fremføres. Hvis dette ikke tydligt fremgår af min post så er fejlen min.

Pointen er, at gennemslagskraften i en anmeldelse er større når man underbygger sin påstand f.eks. Will Smith karakter er en sterotype, der ikke træder en fod forkert. Dette ses tydelig i scenen hvor han redder sin familie ved at stjæle en helikopter uden, der er konsekvenser.

Vedr. WOTW så er jeg ening, det er en subjektiv betragtning. JEg synes det er en af de ringeste film jeg har set andre har en anden mening. Fair nok.

Men når anmelderen skriver følgende: "genreklassiker med samme emotionelle slagkraft som Spielbergs rystende "War of the Worlds".

Så konkluderer han, at Spielbergs War of the world er en genreklassiker. Det er jeg uening i og det er der sikkert mange andre der også er.
Gravatar

#18 filmz-Kadann 16 år siden

#17 -

Så konkluderer han, at Spielbergs War of the world er en genreklassiker. Det er jeg uening i og det er der sikkert mange andre der også er.


Nej, anmelderen konkluderer at han mener at det er en genreklassiker. Du er klar over at vedkommende du diskuterer med er anmelderen, ikke? Fordi det virker ikke sådan. :)
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#19 The Insider 16 år siden

#17, nu er der selvfølgelig også en vis grænse for, hvor lang en anmeldelse kan og bør være, og hvis hvert eneste argument skal understøttes af en længere forklaring, eller hvis hver eneste pointe skal indledes eller efterfølges af en ligning, mener jeg, det bliver kedeligt at traske igennem :-) Især i en tekst om en efterhånden så gammel og velkendt film som ID4, og det vil jo ikke ændre på konklusionens udfald.

Anmeldelsen kunne naturligvis have været 10 gange så lang og nævnt hver eneste karakter, hver eneste skuespiller, hver eneste cheesy element, hver eneste kliché etc. Men så havde den også mistet både bid og tempo, in my humble opinion :-) Men jeg sætter da bestemt pris på, at anmeldelsens konsistens bliver diskuteret - det er en interessant diskussion, som sjældent tages op.

Så konkluderer han, at Spielbergs War of the world er en genreklassiker. Det er jeg uening i og det er der sikkert mange andre der også er.

Men igen... det er jo bare en subjektiv tilkendegivelse, og uanset hvorvidt flertallet er enigt eller ej, så forbliver det en subjektiv tilkendegivelse.
War. War never changes.
Gravatar

#20 nygaardpetersen 16 år siden

Det er jo en klassiker denne film... Uanset hvor corny den så end er. Så kan folk sige hvad de vil men denne film er hundrede gange bedre end War of the Worlds. Men det er bare min mening!

Skriv ny kommentar: