”Dette er muligvis mit mesterværk!” udbryder Brad Pitt, da han skærer et hagekors i panden på en skrigende nazist. Og man kan næsten høre Tarantino gnægge i baggrunden over sin selvironiske kommentar, der selvfølgelig er møntet på ham selv. Men er det så hans mesterværk? Ikke helt – det lavede han allerede i 1994 med “Pulp Fiction”. Men mindre kan også gøre det, og “Inglourious Basterds” er en fænomenal hyldest til filmmediet og dets magiske kræfter, som filmelskere ikke må gå glip af.
#11 Highland Park 15 år siden
#12 chronaden 15 år siden
#13 BN 15 år siden
Det er ikke fair! Jeg havde ellers afskrevet filmen efter lige forinden at have været nysgerrig efter at se den, selvom jeg indledningsvis havde afskrevet den som værende en uinteressant film. Men efter at have læst dit indlæg, ealp, har jeg igen fået lyst til at se den.
#14 Memphiz 15 år siden
#15 Zabriskie 15 år siden
nothing but brother love
#16 Memphiz 15 år siden
#17 Martin Schou 15 år siden
Ud fra den betragtning er enhver gymnasieelev, der fik samme karakter i højniveau fysik som Niels Bohr eller Holger Bech Nielsen, være lige så dygtige.
På en karakterskala fra 1 til 6 er det naturligvis svært at lave fingrynede gradueringer. Hvis man reserverede karakteren 6 til helt perfekte film, ville vi have samme klage over film som scorede et femtal, da en instruktørs mesterværk ikke nødvendigvis vil være til et sekstal, hvorfor hans mesterværk og næstbedste film sagtens kunne få et femtal.
#18 Zabriskie 15 år siden
#19 Lord Beef Jerky 15 år siden
#20 Memphiz 15 år siden