Inglourious Basterds
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 25. jan 2010 | Af: DjBeau | Set på DVD
Det ligner ellers ikke Tarantino at lave en periodefilm. Men det klæder faktisk den ombejlede herre at bevæge sig ud af det kriminelle miljø fyldt af bad ass motherfuckers og håndpistoler. Nå ja, der er sådan set masser af begge dele i “Inglourious Basterds”, men sat i 2. Verdenskrig får det et noget anderledes tvist, end vi er vant til fra Tarantinos side. Og så alligevel ikke. For drivkræfterne i denne film er præcis de samme som i tidligere film: ultravold og velskreven dialog med et subtilt, konstant underliggende lag af ubehag.
Tarantino er en fantastisk personinstruktør. Karaktererne i filmen er knivskarpe, og samtlige skuespillere funkler og brillerer i deres respektive roller. Der gøres brug af amerikanske såvel som europæiske stjerner, og historien udspiller sig på både engelsk, tysk, fransk og italiensk, hvilket er et kærkomment alternativ til den amerikanske tradition, hvor alt oversættes til engelsk. Filmen starter med en fantastisk scene, hvor Jødejægeren besøger en fransk bonde for at undersøge, om han skjuler en eftersøgt jødisk familie. Med velgennemtænkt kameraføring og klipning opnås en vanvittig intens stemning på baggrund af noget så actionforladt som en samtale mellem to mænd.
Sammenfattet kan det altså konkluderes, at Tarantino med sin fremragende dialog, sit indgående kendskab til de filmiske virkemidler samt den kyndige personinstruktion beviser, hvor habil han er bag et kamera. Derfor må man også spørge sig selv: Hvorfor prøver han at sabotere det? Pludselig og totalt ude af kontekst sætter Samuel L. Jacksons stemme ind med en forklarende voice over. På et andet tidspunkt bliver et stort, gult skilt med navnet på en nyintroduceret karakter klasket op på skærmen. Hvad skal vi bruge det til? Det er nu mere end 15 år siden, Tarantino gjorde sine postmoderne pointer med “Pulp Fiction”, men den selvreferentielle metatekstualitet virker nu om dage ikke som andet end en forstyrrende krampetrækning fra en instruktør, der fortsat prøver at sætte sit personlige præg på filmindustrien. Tarantino er dygtig, ingen tvivl om det, men han er bestemt ikke længere nyskabende. Tværtimod fremstår han som en kopi af sig selv.
Præsenteret i anamorphic 2.35:1. Samlet set et ganske glimrende transfer. Farverne er gode og naturlige og billedet frit for grums. Kontrasten har en del små udsving, og der forekommer en smule edge enhancement. Skarpheden er god, men ikke perfekt.
Dolby Digital 5.1. “Inglourious Basterds” er en film, der er båret meget af dialog. Baghøjtalerne bruges derfor primært til subtile, atmosfæriske lyde, men når kuglerne flyver, kommer der mere gang i alle kanaler. En gang eller to føres soundtrackets elementer ud i forskellige kanaler, hvilket giver en levende, tredimensionel oplevelse af musikken. Lyden er veldefineret over alle frekvenser og er generelt ganske behagelig.
Ekstramaterialet er dvd’ens svageste punkt. Udover nogle forlængede scener, der ikke tilføjer det store til historien, kan man se kortfilmen “Nations’s Pride”, der indgår som en del af plottet i “Inglourious Basterds”, men da man allerede har set en del af den i filmen, er den knap så spændende.
De fleste filmgeeks har mindst én af Tarantinos film stående på hylden, og alt andet ville også næsten kunne betegnes som en mangelfuld samling. Om man kan lide mandens film er naturligvis op til den enkelte, men ingen betvivler vel hans betydning for nyere film. “Inglourious Basterds” forstærker dog ikke ligefrem denne betydning, da den på ingen måde er nyskabende, men tværtimod en gentagelse af instruktørens aldrende æstetik. Men underholdende det er den, og med et godt transfer og en glimrende lyd er det ingen skam, hvis netop denne er den eneste Tarantino i samlingen.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet