I en tid hvor der produceres så enorme mængder fast-food-film designet til at tilpasse sig alles ganer, er det inspirerende at se en instruktør gå så direkte efter sine visioner. Filmen vil da utvivlsomt også støde mange af de fans Lynch fik med “Mulholland Drive” fra sig igen. Ligesom der er nogle, der ikke bryder sig om abstrakt kunst, fordi “det ikke ligner noget”, er der også dem, der vil irriteres over det svært gennemskuelige plot. Filmen kræver, at man læner sig tilbage og lader sig forføre af billedorgiet, og selvom der er nok at reflektere over, er den i første omgang primært et følelsesmæssigt sansebombardement.
Med en spilletid på næsten tre timer er “Inland Empire” en omfattende film, men jeg tror længden er nødvendig, hvis filmen skal opnå den følelse af fortabelse, som den gør. “Inland Empire” er blandt Lynchs allerbedste film og et fuldvoksent mesterværk. Den fører tilskueren gennem de dybeste kældre af underbevidstheden, og det er en rejse, der er værd at foretage. Enten springer man på eller også gør man ikke, men hvis man lader den virke, er den en rejse udover det sædvanlige. Dette er en rendyrket Lynch-de-force.
#1 MTK 17 år siden
#2 Bates 17 år siden
#3 blahblah 17 år siden
Det er ren porno for folk der hader Hollywood og tror at film skal være noget der er uforståeligt og anderledes.
#4 Skeloboy 17 år siden
Er for så vidt enig med anmeldelsen, dog synes jeg den er en anelse for lang. Gav den 4/6, men den kunne sagtens få mere, hvis jeg kunne finde noget mere rundt i filmen:).
De første 50 min af filmen er mere syret end Mulholland Drive, de sidste 2t og 10 min er fuldstændig fragmenteret. På overfladen, men hvis man tænker over scenerne, så er der sammenhæng i dem, dog synes jeg det kan være lidt svær at hodle styr på de forskellige historier.
Men Lynchs normale budskab i hans film, er helt klart også til stede her: the owls are not what they seem
#5 thomasegebaek 17 år siden
#6 filt 17 år siden
"It's about a woman --- and she's in trouble --- and it's a mystery..."
#7 filmz-Angel Eyes 17 år siden
I mine øjne er Indland Empire det tætteste man kommer abstrakt kunstfilm, med en sart illusion om en handling, der dog brydes igen og igen. Der er ikke, ligesom hos f.eks. Mulholland Drive eller Lost Highway, en overordnet sammenhængende historie, men i stedet en vild række abstraktioner og assosciationer, der tilsammen virkelig skaber et unikt værk.
Det er dog også et værk, hvor mystikken hurtigere mister sit greb om tilskueren, fordi de mange tråde ikke synes at samle sig eller ville samles.
Det er samtidig også en film, der om noget viser hvad FILMkunst i alle dens henseender og afskygninger kan være: Her benyttes alle elementer, der er med til at skabe FILM, i så overvældende og ekspressiv grad: fra lyd, lys, kulisser, over musik og skuespil, til farver, teksturer og instruktion - både billede OG lyd, som jeg sjældent er blevet så klar over før. Det eneste den kan siges at undsige sig, er narrativet.
I filmens særegenheder ligger både dens styrke og dens svaghed. Styrke, fordi den viser, at film kan være andet end historiefortælling, og svaghed, fordi associativ kunst er svær at gå til i tre timer med åbent sind (og nok vil skræmme mange folk væk).
#8 filmz-Bulldog 17 år siden
Det er fair nok du ikke kan lide den, men lad dog os andre være. Det er jo vildt arrogant at gå ud fra at folk bare kan lide det fordi de skal være anderledes. Bare fordi du ikke får noget ud af filmen. Det er da altid bare bedre at nogen får noget ud af det? Eller det er du måske også i mod?
Jeg synes virkelig Lynch har skabt noget stort her. Det er første gang han har haft muligheden for at gå hele vejen med dette dybt personlige værk. Ingen har bestemt over ham, og det kan mærkes. En Lynch-oplevelse langt ud over det sædvanlige.
#7
Er det en svaghed at den kan skræmme nogen væk? Er det ikke sådan med alle film?
6/6
#9 blahblah 17 år siden
#10 filmz-kikuchiyo 17 år siden
Jeg synes Mulholland Drive var et god film ligesom et maleri kan gøre et indtryk, men hvis man ikke forsår hvad der sker er det jo svært at tage noget med videre.