Det er derfor med sorg i hjertet, at jeg siger farvel til fremtidige skrækfilm fra Wans skræmmende hånd. Lad os håbe, at det bare er et midlertidigt farvel, for der er få, der har så godt styr på genren som den australier. At han godt kunne trænge til en pause fra genren er en anden sag. Wan og derfor også publikum er efterhånden blevet så bekendt med, hvad han skræmmer med, at det efterhånden kan virke en smule trættende endnu en gang at skulle blive skræmt fra vid og sans af gamle damer, dukker, knirkende trapper og uhyggelige huse. Med “Insidious 2” siger han farvel med manér.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 bjarke 10 år siden

Jeg er i samme både som Nadia på den her. Ganske vist er filmen ikke uden problemer, men det er små fodfejl, der ikke ændrer på, at her er tale om en vildt uhyggelig skrækfilm. Jeg giver den også 4 ud af 6 stjerner.
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#2 Thomsen 10 år siden

Det lyder godt. Jeg må hellere få lavet en aftale med min faste horror-buddy. Desværre går den kun i (gys!) Palads i hovedstaden... så chancen for at få ødelagt oplevelsen af mobilsnakkende teenagere er pænt stor. :-(
"Don't step on it - it might be Lon Chaney!"
Gravatar

#3 Lord Beef Jerky 10 år siden

Nu har jeg ikke set denne endnu, men The Conjuring er Wans eneste reelt velfungerende skrækfilm før denne. At han skulle mestre genren, kan jeg.slet ikke nikke genkendende til. Jovist, den første Insidious underholdte da også fint, men Saw er instruktørmæssigt et kæmpe rod, og Dead Silence befinder sig blandt de allerværste film i genren - hans gennemsnitlige arbejde med genren er derfor højest lidt over middel.

Med det sagt, var The Conjuring dog mildest talt en positiv overraskelse, så manden er bestemt vokset med opgaven, og jeg glæder mig da til denne.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#4 Thomsen 10 år siden

The Conjuring er klart hans mest helstøbte film, selvom den desværre ikke fik mig helt op at ringe. Dertil var der for lidt nyt. Min faste horror-buddy var dog fuldstændigt vild med den.

Insidious havde også sine problemer, men der følte jeg til gengæld, at jeg fik nogle nye ting, eller i det mindste drejet det velkendte en omgang.

Jeg må indrømme, at jeg ret godt kan lide den første Saw. Jeg synes, det er en fint udført, lille lavbudgets skrækfilm. God idé, god eksekvering. At idéen så blev grusomt udvandet i efterfølgerne er en anden sag.
"Don't step on it - it might be Lon Chaney!"
Gravatar

#5 Ispep 10 år siden

Thomsen (4) skrev:
The Conjuring er klart hans mest helstøbte film, selvom den desværre ikke fik mig helt op at ringe. Dertil var der for lidt nyt


Jeg kan næsten ikke få øje på "noget nyt" i den genre de sidste 20 år, så for mig handler det i høj grad om instruktørens udnyttelse af virkemidlerne. Og Wan forstod i hvert fald alle håndbogs gysertricks, jeg var skræmt fra vid og sans. Mesterværk? Næh, derop befinder den sig måske ikke helt, men det gør de færreste i den genre.

Thomsen (4) skrev:
Jeg må indrømme, at jeg ret godt kan lide den første Saw.


Det kan jeg også. Ærgerligt at serien næsten har smadret den førstes ry, men Wan's Saw synes jeg faktisk er ganske vellykket lille stramt fortalt skrækfilm, der formåede at ryste mig en smule da jeg så den i sin tid.
Gravatar

#6 The-new-meister 10 år siden

Er fuldstændig enig med anmeldsen, jovist filmen har sine små fejl, men kan sagtens se igennem fingrene med det når man fordyber sig Wans gyser univers:)

4/6
Gravatar

#7 Thomsen 10 år siden

Det lykkedes mig aldrig at komme ind at se Insidious 2 i biografen, men nu fik jeg endeligt set den på BD.

Jeg var ret positivt overrasket. Jeg kunne godt lide den første, uden dog at være helt oppe at ringe - primært fordi den ikke påvirkede mig så meget, som jeg havde håbet, og fordi jeg var temmeligt irriteret på Darth Maul-klonen. Det samme gjaldt The Conjuring, som jeg syntes, var ualmindeligt godt skruet sammen, men som, igen, ikke fik hårene til at rejse sig så meget, som jeg gerne havde set.

I begge tilfælde kan ydre omstændigheder dog have spillet ind: Cinemaxx, uroligt publikum, der forstyrrede med snak og lysende mobiler osv.

Insidious 2 så jeg som sagt derhjemme med anlægget godt skruet op, og bortset fra en lidt flad slutning, så virkede den anderledes effektivt på mig.

Grundlæggende synes jeg, det er en fremragende fortsættelse på historien fra etteren med et par overraskende drej. Ja, vel er den klichéfuld som bare fanden, men den hæves op over middelmådigheden af James Wan's fine teknik. Især var jeg vild med fundet af
det hemmelig rum med alle mordofrene
.

5/6

Næste projekt må være at gense The Conjuring derhjemme med anlægget på fuld blæs.
"Don't step on it - it might be Lon Chaney!"

Skriv ny kommentar: