Alt er pragtfuldt i “Jagten” – lige på nær filmens omdrejningspunkt selvfølgelig, dens handling, dens modige berøring med det tabubelagte emne pædofili og dens nådesløse skildring af en mand, der kun går på opsvingets spæde barneskridt efter en tilsyneladende grim skilsmisse, før det lille samfund (i ren selvjustits) rotter sig sammen mod det, de frygter allermest. Det, de ikke forstår. Det, de ikke ved, hvad er. Det, de ikke kan se.

Men hvor man i “Anklaget” ikke kommer til at nære den store empati for det resterende samfund og deres anklager, så formår Vinterberg at gøre sit persongalleri vellidt. Man forstår dem jo godt, selv om de er ubarmhjertige og hensynsløse. Og særligt venskabet mellem Lucas og Theo løfter filmen og udvider dens emneafgrænsning. Som bekendt blev Mikkelsen belønnet i Cannes for sin præstation, og foruden filmens stærke skuespil, så understreger dens andre Cannes-priser (fotografen Charlotte Bruus Christensens fik Vulcain-prisen, og filmen vandt Den Økumeniske Pris, som hædrer film, der “behandler humanistiske og universelle værdier”) hvorfor “Jagten” er værd at se – og så aldrig se igen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Ispep 11 år siden

tournesoller (10) skrev:
jeg synes temaet er så alvorligt


Det er temaet også i There Will Be Blood. Og alligevel giver en vis hovedrolle den gas. Jeg mener ikke nødvendigvis film skuespil skal være realistisk, trods temaet.
Gravatar

#12 filmkorn.dk 11 år siden

#11

Jeg klandrer ikke skuespillerne. Synes de er rimeligt afdæmpede.
Synes blot at handlingen giver den lige lovligt meget gas for at vi skal forstå, hvor uretfærdigt Lucas blive behandlet. Mener ikke det er nødvendigt.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#13 YapiYapo 11 år siden

Fantastisk film - enig med anmeldelsen! I hvert fald vil jeg give den 9/10. 10/10, selvfølgelig, hvis man kun kigger på de danske film. Her er den så afgjort den bedste siden Festen efter min mening.

ift. #6 m.fl.:
Filmen er helt åben omkring sin manipulation; præmisset er jo, at han er uskyldig. Det er meget sort/hvidt-defineret lige fra starten. Så inden for den ramme, synes jeg ikke, kan filmen ikke give den for meget gas. Men kan, og må, naturligvis mene, at det ikke bør være tilfældet, men det er uden for filmens egne opstillede præmisser (altså stort set analogt til ikke at kunne lide Avengers, fordi den handler om superhelte).
Gravatar

#14 misuma 11 år siden

Jeg har ikke set en dansk film i bio'en siden Mørke, måske man skulle bestille et par sæder...

Filmen kan iøvrigt købes på Amazon, allerede fra Marts af.
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?
Gravatar

#15 YapiYapo 11 år siden

YapiYapo (13) skrev:
Så inden for den ramme, synes jeg ikke, kan filmen ikke give den for meget gas.


Prøver lige igen... Så inden for den ramme, synes jeg ikke, filmen kan give den for meget gas.
Gravatar

#16 elwood 11 år siden

Billede 1

Thomas Vinterberg Hej Mads så du ehmm... nå du har vidst set Oscar nomineringerne... så deeeet... hvordan går det ellers?

J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#17 MMB 11 år siden

Vinterberg er Danmarks bedste instruktør pt, så jeg glæder mig naturligvis.
Gravatar

#18 PederLyager 11 år siden

God anmeldelse. Synes de 6 stjerner er helt fortjent. Synes som #13 at det er den bedste dansk film siden Festen.
Film-elsker
Gravatar

#19 KatjaBrandt 11 år siden

#3 : haha :) Den er virkelig dårlig!

--> Derudover må jeg lige blande mig lidt i diskussionen af Vinterbergs s/h tilgang til emnet. Jeg tror, det er vigtigt at skelne mellem pædofili generelt og dets mange udfald -her tænker jeg på skyldig/ikke skyldig/dømt/ikke dømt/miks af dem på kryds og tværs. Jeg tror pointen med filmen er, hvilket jeg måske ikke har formået at få helt frem i anmeldelsen, at et postulat (hvilket det jo ofte er) om pædofili vil følge den (for)dømte som en skygge resten af hans/hendes liv. Vi bør derfor nok være lidt mere betænkelige, inden vi trykker på aftrækkeren og erklærer nogen skyldige for sådan en utilgivelig ting, for det vil ikke blot ødelægge den (for)dømtes image, men også hans selvværd, familierelationer, venskaber, jobsituation - alt. Det er hård kost, der fortjener at blive vist frem, synes. Og det kan man jo kun gøre ved at skildre én side af sagen ad gangen. Thuesens "Anklaget" slog et slag for den "uskyldige" skyldige. Nu er den den "skyldige" uskyldiges tur.
Gravatar

#20 Highland Park 11 år siden

elwood (8) skrev:
Ærlig talt, er det ikke ved og tage overhånd med den promovering? Man kunne også blot ha indsat lille tekst Info før traileren, hvor man ganske kort nævner det med Cannes i stedet for og lave et hel lille film segment omkring uddelingen.
Ja, eller som Zentropa i sin tid gjorde med "Dancer in the Dark" og indlede traileren med et kort klip af de stolte prismodtagere badet i blitzlys.

Det er dobbeltkonfekt at reklamere for "Jagten" hele to gange. Det generede også mig, da jeg var i biffen for nyligt. Filmen er blevet foromtalt til overflod i medierne, og reklameværdien af de 115 snigpremierer er heller ikke at kimse ad.
... as surely as there's a mouse behind your ear.

Skriv ny kommentar: