Alt er pragtfuldt i “Jagten” – lige på nær filmens omdrejningspunkt selvfølgelig, dens handling, dens modige berøring med det tabubelagte emne pædofili og dens nådesløse skildring af en mand, der kun går på opsvingets spæde barneskridt efter en tilsyneladende grim skilsmisse, før det lille samfund (i ren selvjustits) rotter sig sammen mod det, de frygter allermest. Det, de ikke forstår. Det, de ikke ved, hvad er. Det, de ikke kan se.

Men hvor man i “Anklaget” ikke kommer til at nære den store empati for det resterende samfund og deres anklager, så formår Vinterberg at gøre sit persongalleri vellidt. Man forstår dem jo godt, selv om de er ubarmhjertige og hensynsløse. Og særligt venskabet mellem Lucas og Theo løfter filmen og udvider dens emneafgrænsning. Som bekendt blev Mikkelsen belønnet i Cannes for sin præstation, og foruden filmens stærke skuespil, så understreger dens andre Cannes-priser (fotografen Charlotte Bruus Christensens fik Vulcain-prisen, og filmen vandt Den Økumeniske Pris, som hædrer film, der “behandler humanistiske og universelle værdier”) hvorfor “Jagten” er værd at se – og så aldrig se igen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Lavendel 11 år siden

Jeg synes Mads Mikkelsen er en fantastisk skuespiller, så jeg ser meget frem til filmen.
Gravatar

#22 elwood 11 år siden

Hvordan var det nu der var, der skete en ændring da man fandt ud af filmen vandt en pris, var det premieren man valgte og udskyde, for at ætte PR kanonen i gang eller var det noget med biograf club danmark, der var et eller andet man gjorde som følge af at filmen gik hen og vandt, jeg kan bare ikke lige huske hvad.

Men ja enig i mig selv, og ja dig det er for meget med reklamering 2 gange, og så er det lige meget om det er dansk stolthed, eller godt gået osv. vi skal nok se filmen, hvis vi har en interesse for den, reklameringen på den her måde kan i få tilfælde måske ha en negativ effekt.

Nu er det self. distributørene der primært nok har skylden på det her område.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#23 Highland Park 11 år siden

#22:
http://politiken.dk/ibyen/nyheder/film/ECE1863068/jagten-faar-dansk-premiere---efter-115-snigpremierer/ skrev:
Filmen fik til Zentropa-boss Peter Aalbæks store fortrydelse ikke dansk premiere i kølvandet på den succesrige internationale premiere i maj - han formåede ikke at overtale Biografklub Danmark til at fremrykke premieren, selv om han både råbte højt og krævede rabatordningen nedlagt.

Distributørerne har ingen grund til at frygte, at folk skulle have glemt alt om Mikkelsens Cannes-hæder... Der er næsten ikke gået én dag uden navns nævnelse og prisomtale i pressen.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#24 Michael Andersen 11 år siden

elwood (8) skrev:
Efter et par trailers fra andre film, kommer så selve traileren for jagten... Jeg er godt med på det er stort at Mads Mikkelsen vandt prisen, men for mig virker det nærmest som om man har lavet to trailer for filmen, der vises i samme reklame blok. Ærlig talt, er det ikke ved og tage overhånd med den promovering? Man kunne også blot ha indsat lille tekst Info før traileren, hvor man ganske kort nævner det med Cannes i stedet for og lave et hel lille film segment omkring uddelingen.


Teknisk set er det to blokke som kommer fra forskellige hænder (reklamefirmaet og chefoperatøren), og hvis de ikke snakker sammen (eller sidstnævnte ikke engang imellem ser reklamer) er det nok derfor.

Jeg husker engang at en trailer dukkede op i reklameblokken, og det havde jeg ikke hørt noget om før jeg selv opdagede det. Det brokkede jeg mig over, for ellers risikerede jeg at vise trailere to gange på samme film.

elwood (22) skrev:
Hvordan var det nu der var, der skete en ændring da man fandt ud af filmen vandt en pris, var det premieren man valgte og udskyde, for at ætte PR kanonen i gang eller var det noget med biograf club danmark, der var et eller andet man gjorde som følge af at filmen gik hen og vandt, jeg kan bare ikke lige huske hvad.


Faktisk gjorde man slet ikke noget. Ålen ville rykke premieren tættere på, da han mente at den gode opmærksomhed fra Cannes ville være forsvundet her i januar. Men filmen bliver garanteret et stort hit, så hele balladen omkring premieredatoen har bare været en stor omgang much ado about nothing.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#25 Highland Park 11 år siden

Michael Andersen (24) skrev:
Teknisk set er det to blokke som kommer fra forskellige hænder (reklamefirmaet og chefoperatøren), og hvis de ikke snakker sammen (eller sidstnævnte ikke engang imellem ser reklamer) er det nok derfor.
Det er sandt, men det er ikke utænkeligt, at distributøren kan have ønsket eller ligefrem indgået en aftale med visse biografejere om, at traileren vises før bestemte film. Under alle omstændigheder er de bevidste om, at publikum i mange tilfælde vil blive udsat for begge dele.

Desuden er det jo Nordisk Film, der distribuerer den, og som dominerende aktør på biografmarkedet har de stor økonomisk interesse i at reklamere så meget som muligt for filmen (jf. de mange snigpremierer).
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#26 Michael Andersen 11 år siden

Det er muligt, men jeg tror bare det skyldes at de to hænder ikke tilhører samme krop :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#27 Highland Park 11 år siden

#26: [url= got the power![/i][/url] :)

Jeg tør vædde med, at distributørerne ville blive stærkt utilfredse, hvis de fandt ud af, at traileren blev fjernet pga. reklamespottets visning, og desuden tror jeg, at de fleste blandt publikum hellere vil se traileren (nok en gang) end reklamespottet.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#28 Wangsgaard 11 år siden

Fuldstændig fantastisk film, men nej hvor havde jeg lyst til at forlade biografsalen op til flere gange for den er møj ubehagelig at se.
http://c.mymovies.dk/wangsgaard/group:owned
Gravatar

#29 Ericmase 11 år siden

Wangsgaard (28) skrev:
Fuldstændig fantastisk film, men nej hvor havde jeg lyst til at forlade biografsalen op til flere gange for den er møj ubehagelig at se.


Absolut enig. Filmen var uhyre nervepirrende, intens, rå, realistisk, velspillet (meget endda), mesterlig, ubehagelig, følelsesladet og mange andre ting!

Det er måske den absolut bedste danske film nogensinde (selv efter at have set den 4 gange)!
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#30 Lehrmann 11 år siden

Her tre timer efter at have set filmen, er jeg endnu ikke i stand samle mig og ryste denne oplevelse af mig. Denne store filmoplevelse. Større bliver det næsten ikke.

Skriv ny kommentar: