Alt er pragtfuldt i “Jagten” – lige på nær filmens omdrejningspunkt selvfølgelig, dens handling, dens modige berøring med det tabubelagte emne pædofili og dens nådesløse skildring af en mand, der kun går på opsvingets spæde barneskridt efter en tilsyneladende grim skilsmisse, før det lille samfund (i ren selvjustits) rotter sig sammen mod det, de frygter allermest. Det, de ikke forstår. Det, de ikke ved, hvad er. Det, de ikke kan se.
Men hvor man i “Anklaget” ikke kommer til at nære den store empati for det resterende samfund og deres anklager, så formår Vinterberg at gøre sit persongalleri vellidt. Man forstår dem jo godt, selv om de er ubarmhjertige og hensynsløse. Og særligt venskabet mellem Lucas og Theo løfter filmen og udvider dens emneafgrænsning. Som bekendt blev Mikkelsen belønnet i Cannes for sin præstation, og foruden filmens stærke skuespil, så understreger dens andre Cannes-priser (fotografen Charlotte Bruus Christensens fik Vulcain-prisen, og filmen vandt Den Økumeniske Pris, som hædrer film, der “behandler humanistiske og universelle værdier”) hvorfor “Jagten” er værd at se – og så aldrig se igen.
#21 Lavendel 11 år siden
#22 elwood 11 år siden
Men ja enig i mig selv, og ja dig det er for meget med reklamering 2 gange, og så er det lige meget om det er dansk stolthed, eller godt gået osv. vi skal nok se filmen, hvis vi har en interesse for den, reklameringen på den her måde kan i få tilfælde måske ha en negativ effekt.
Nu er det self. distributørene der primært nok har skylden på det her område.
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#23 Highland Park 11 år siden
Distributørerne har ingen grund til at frygte, at folk skulle have glemt alt om Mikkelsens Cannes-hæder... Der er næsten ikke gået én dag uden navns nævnelse og prisomtale i pressen.
#24 Michael Andersen 11 år siden
Teknisk set er det to blokke som kommer fra forskellige hænder (reklamefirmaet og chefoperatøren), og hvis de ikke snakker sammen (eller sidstnævnte ikke engang imellem ser reklamer) er det nok derfor.
Jeg husker engang at en trailer dukkede op i reklameblokken, og det havde jeg ikke hørt noget om før jeg selv opdagede det. Det brokkede jeg mig over, for ellers risikerede jeg at vise trailere to gange på samme film.
Faktisk gjorde man slet ikke noget. Ålen ville rykke premieren tættere på, da han mente at den gode opmærksomhed fra Cannes ville være forsvundet her i januar. Men filmen bliver garanteret et stort hit, så hele balladen omkring premieredatoen har bare været en stor omgang much ado about nothing.
#25 Highland Park 11 år siden
Desuden er det jo Nordisk Film, der distribuerer den, og som dominerende aktør på biografmarkedet har de stor økonomisk interesse i at reklamere så meget som muligt for filmen (jf. de mange snigpremierer).
#26 Michael Andersen 11 år siden
#27 Highland Park 11 år siden
Jeg tør vædde med, at distributørerne ville blive stærkt utilfredse, hvis de fandt ud af, at traileren blev fjernet pga. reklamespottets visning, og desuden tror jeg, at de fleste blandt publikum hellere vil se traileren (nok en gang) end reklamespottet.
#28 Wangsgaard 11 år siden
#29 Ericmase 11 år siden
Absolut enig. Filmen var uhyre nervepirrende, intens, rå, realistisk, velspillet (meget endda), mesterlig, ubehagelig, følelsesladet og mange andre ting!
Det er måske den absolut bedste danske film nogensinde (selv efter at have set den 4 gange)!
#30 Lehrmann 11 år siden