Alt er pragtfuldt i “Jagten” – lige på nær filmens omdrejningspunkt selvfølgelig, dens handling, dens modige berøring med det tabubelagte emne pædofili og dens nådesløse skildring af en mand, der kun går på opsvingets spæde barneskridt efter en tilsyneladende grim skilsmisse, før det lille samfund (i ren selvjustits) rotter sig sammen mod det, de frygter allermest. Det, de ikke forstår. Det, de ikke ved, hvad er. Det, de ikke kan se.

Men hvor man i “Anklaget” ikke kommer til at nære den store empati for det resterende samfund og deres anklager, så formår Vinterberg at gøre sit persongalleri vellidt. Man forstår dem jo godt, selv om de er ubarmhjertige og hensynsløse. Og særligt venskabet mellem Lucas og Theo løfter filmen og udvider dens emneafgrænsning. Som bekendt blev Mikkelsen belønnet i Cannes for sin præstation, og foruden filmens stærke skuespil, så understreger dens andre Cannes-priser (fotografen Charlotte Bruus Christensens fik Vulcain-prisen, og filmen vandt Den Økumeniske Pris, som hædrer film, der “behandler humanistiske og universelle værdier”) hvorfor “Jagten” er værd at se – og så aldrig se igen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 Kruse 11 år siden

Wauw....Det var godt nok en kraftfuld filmoplevelse. Absolut i toppen af de bedste danske film jeg har set, og den ender højst sandsynligt også ret højt på min 2013-årslisten, når den engang skal laves. Uafrystelig og intens.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#32 BN 11 år siden

Kruse (31) skrev:
Wauw....Det var godt nok en kraftfuld filmoplevelse. Absolut i toppen af de bedste danske film jeg har set, og den ender højst sandsynligt også ret højt på min 2013-årslisten, når den engang skal laves. Uafrystelig og intens.


Det lyder godt. Mine forventninger er efterhånden ret store. 'Festen' er en af mine favoritfilm, så hvis der her er endnu et drama af samme høje kvalitet, så er her en meget tilfreds filmfan. :-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#33 mbk 11 år siden

Anmeldelsen er "spot on"! Jagten SKAL ses - og kun en gang!
Det er længe siden at jeg fysisk har reageret så kraftigt på en film. Havde lyst til at rejse mig op og gå flere gange, fordi jeg blev så arrig og vred over, hvor lidt der skal til at dømme ham skyldig i samfundets øjne, og hvor onde de er over for ham. Og det er så menneskeligt lavet at man forstår, hvorfor de andre reagerer som de gør. Skræmmende!
Fantastisk film!
Gravatar

#34 PredatorX 11 år siden

Helt enig med anmelder.

Det er en fantastisk film! Og jeg har sjældent haft det så latterligt mens jeg så den...
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#35 BN 11 år siden

PredatorX (34) skrev:
jeg har sjældent haft det så latterligt mens jeg så den...


Huh? Mener du, at du reagerede så stærkt, at det i sig selv var latterligt? ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#36 PredatorX 11 år siden

BN (35) skrev:
Huh? Mener du, at du reagerede så stærkt, at det i sig selv var latterligt? ;-)


Sådan noget i den stil :) Det er i virkeligheden ret latterligt, at sidde med beton i maven på randen til gråd en hel film igennem. Men det betyder jo bare at instruktøren har gjort noget rigtigt :)
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#37 SublimeKen 11 år siden

Har lige set den og ja, jeg synes den er god, men jeg synes også bare folk var idioter hele filmen igennem. Jeg har meget svært ved at tro at folk virkelig er så dumme. Hvis man tror børn aldrig lyver er man da dybt retaderet, helt ærlig!!

Også hende pædagogen der starter det hele... Jeg havde bare lyst til at kvæle hende fordi...

at hun først stiller et barn ja og nej spørgsmål, hele processen da barnet blev adspurgt af Bjarne Henriksen og retardo pædagogen blev håndteret dybt uproffesionelt. De havde jo nærmest konkluderet at der allerede var sket noget før de spugte barnet og stilte hende ledende spørgsmål...come on, det gør man sku da ikke med et barn!!

Også gør pædagogen det selvfølgelig værre og værre. De har ikke nogle fakta, men alligevel har han pludselig forgrebet så på alle børnene og det siger hun til forældrene - ja ja, hun siger teoristisk set, men det hører de sku da ikke.


Men det var en stærk film og folk er idioter i virkeligheden, især dem som følger den form for folke mentalitet og ikke kan tænke for sig selv. Men den slags idioti gør mig bare sur...

Gravatar

#38 Outbound Sith 11 år siden

Jeg kender et H.C. Andersen-eventyr, som du burde kigge nærmere på. :)
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#39 WagTheDog 11 år siden

Jeg kan til dels godt følge dem, der mener, at filmen er for karikeret, eller har svært ved at tro, at folk virkelig kan være så dumme. Men jeg er ikke enig. :o)

Filmen beskriver i høj grad også det lille samfund - og ikke mindst de "mekanismer" der er i sådanne. Alle kender alle, man er vokset op sammen osv. Med fare for at lyde dumsmart, så kan tingene nemt blive karikerede i sådan et samfund - ligesom det kan, når folk skal forholde sig til et emne som pædofili (især hvis de får helt tæt ind på livet).

Og det er altså en del af præmissen for filmen, at "alt" hvad der kan gå galt, går galt. Men ingen af de enkelte punkter er i sig selv urealistiske, overdrevne eller lignende. Når det så er sagt, bliver en film ikke heller nødvendigvis dårligere ved at karikere - oftest tværtimod.

Der findes i øvrigt et utal af sager fra den virkelige verden, der minder fuldstændig om filmens forløb.

Jeg så filmen her til aften og den er ganske enkelt eminent. Det er så hamrende forrygende skuespil hele vejen rundt - også fra den lille pige med den centrale rolle. Historien er lige så forrygende (fortalt) ... og allerede her i timerne efter, er filmen begyndt at blive større og større i mit hoved. Stor, stor ros til alle der har været med til at skabe denne film.

Og jo - der findes så dumme mennesker og karikerede situationer, der findes folk, der lader sig forblænde af deres frygt og lader sig rive med af den - det beskriver filmen så forbandet eminent.





Gravatar

#40 BN 11 år siden

Jagten - (Thomas Vinterberg, 2012)

En mandlig børnehavepædagog bliver uskyldigt anklaget for seksuelt misbrug af børn, og snart opstår der en stemning af kollektivt hysteri og heksejagt i den provinsby han bor i.

'Jagten' er et meget stærkt og bevægende drama - faktisk er det den bedste danske film, jeg har set siden 'Festen', som Vinterberg også stod bag. Filmens styrke ligger i skuespillet og den yderst velfortalte og (desværre) meget realistiske historie. Der er ikke nogen egentlige skurke i filmen; "skurken" er de misforståelser, mistanker, skænderier og fjendebilleder, som opstår mellem venner, slægtninge og kollegaer i det lille landsbysamfund.

Mads Mikkelsen er fremragende i rollen som Lucas og får virkelig sin karakters sårbarhed, desperation og ulykkelighed frem. Thomas Bo Larsen er ligeledes god og overbevisende som Lucas' ven Theos. Og så er jeg imponeret over skuespillet hos den lille pige, der spiller Klara. (Imdb.com oplyser, at hun hedder Annika Wedderkopp.) Hun er meget udtryksfuld, og der er på intet tidspunkt noget stift eller skævt ved hendes præstation.

Blandt mine favoritscener er Lucas' indkøbstur i det lokale supermarked (især
da han går tilbage ... ja, dér må jeg lige godt indrømme, at jeg frydede mig!
og julegudstjenesten. Og så kan jeg godt lide de der stille scener (eksempelvis hvor Lucas går alene på gaden), som understreger hans ensomhed og den stemning af paranoia og trusler, der hviler over byen. Den afdæmpede musik er også velvalgt og passende.

Jeg har læst, at lægen og debattøren Vibeke Manniche har kritiseret filmen for at gå de pædofiles ærinde. Det er en vanvittig påstand. Fakta er, at der i virkelighedens verden har været mange eksempler på, at pædagoger og andre er blevet uskyldigt anklaget for seksuelle overgreb på børn. Der har endda været eksempler fra skilsmissesager på, at enkelte kvinder - som et led i deres forsøg på at vinde forældremyndigheden over deres børn - løgnagtigt har beskyldt eksmanden for at have forgrebet sig på børnene. Vibeke Manniche lader ikke til at forstå, at sådanne falske anklager faktisk kan smadre et uskyldigt menneskes liv fuldstændigt, fordi der måske fortsat vil være nogle, som mistror vedkommende, eller som - ligesom man ser det i filmen - stadig regner ham for skyldig, selvom politi og domstol har frafaldet anklagerne og/eller måske endda frikendt ham på grundlag af beviser på hans uskyld. (Jævnfør filmen, hvor
overgrebene skal være foregået hjemme i Lucas' egen kælder, på trods af at der slet ikke ER nogen kælder i Lucas' hus.)


Personligt tror jeg på, at langt de fleste børn, der fortæller om seksuelle overgreb, taler sandt. Men det betyder ikke, at pædofili-anklagede personer skal gøres retsløse og automatisk betragtes som skyldige, simpelthen fordi nogen har anklaget dem. At beskylde 'Jagten' for at gå de pædofiles ærinde, er tankeløst, tåbeligt og virkelighedsforvridende. Og desuden er det malplaceret og urimeligt helt ud i det ekstreme, eftersom filmen er skrevet og instrueret af samme mand, som lavede 'Festen', der vist næppe kan siges at gå de pædofiles ærinde.

Min (foreløbige) bedømmelse: 5/6
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: