“Jodorowsky’s Dune” åbner glimtvis op for sit potentiale og lader os kigge ind bag det tæppe af glemsel, der ellers har lagt sig over det utrolige projekt, som Jodorowsky og hans hold af ufatteligt talentfulde kunstnere satte i gang dengang tilbage i 1970’erne, før “Star Wars” gjorde verdensrummet til allemandseje. Men igen må Jodorowsky sande, at store idéer kan være svære at realisere i en portrætfilm, der føles som et stykke velproduceret ekstramateriale til en film, der aldrig blev.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Kviesgaard 9 år siden

Nu står der biograf i/ under anmeldelsen, men en hurtig søgning af både min lokale smalfilmsbiograf, samt Nordisk Film viser dog ikke nogen tegn på, at Jodorowsky's Dune er på plakaten.

Er der noget, jeg har overset?
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah
Gravatar

#2 Morten Vejlgaard Just 9 år siden

#1 Hej Rasmus, det er Cinemateket i København, der sætter den op i september som månedens dokumentarfilm i et samarbejde med CPH:DOX: http://www.dfi.dk/Filmhuset/Cinemateket/Billetter-...
Gravatar

#3 Kviesgaard 9 år siden

#2

Ok tak for info.

Så skal jeg måske til og planlægge endnu en tur til Hovedstaden her i september.
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah
Gravatar

#4 akerman 9 år siden

Jeg synes det var en fantastisk film. Men især pga Jodorowsky, fantastisk energi og humor den mand (stadig) har.
Gravatar

#5 Likvidatoren 9 år siden

Jeg kunne ikke være mere enig i anmeldelsen. Det er synd, at så god og ekstraordinær en idé er blevet ødelagt af en så visionløs dokumentar. Brug tiden på at se The Holy Mountain i stedet.
Gravatar

#6 MystiskeMox 9 år siden

Det var virkelig ærgerligt at den aldrig blev til noget. Dune som bog er et mesterværk, desværre aldrig godt filmatiseret - klart den bedste filmatisering er minserien fremfor 1984 udgaven, som efter min mening var ringe udført.

Det undrer mig meget at Moebius aka Jean Giraud ikke er nævnt i artiklen han var en vigtig brik og stærk involveret i projektet (manden bag Inkalen sammen med Jodorowsky samt Blueberry tegneserierne og han har endda lavet en "Silver Surfer" historie m.m.) og har været involeret i filmene "Det Femte Element", "Alien" og Star Wars Ep. 5).
Gravatar

#7 christian_jacobsen 9 år siden

"MystiskeMox", man er jo desværre altid nødt til at begrænse sig, og der var bestemt mange andre ting værd at nævne. Men hvis man vil have hele historien, kan man med fordel hoppe ind og se filmen i Cinemateket :-) For det er jo en spændende historie, så det er jo bare at komme afsted, hvis man er interesseret.

Skriv ny kommentar: