Velvilje, fortællelyst og to fabelagtige skuespillerinder fra hver sin generation kan bringe en film langt, men denne gang er det ikke nok til at få “Julie & Julia” helt i mål. Kvindesynet er tilbageskuende fra dengang, hvor kvindens eneste mulighed for lykke var i parforholdet, mere præcist i mandens køkken. Samtidig forherliger filmen ensidigt tanken om, at menneskelig lykke skabes igennem karriere og kendthed, hvorfor nogle andre åbenbart må tage sig af ofrene fra 11. september, alt imens Julie genskaber en kogebog på sin blog. Bon appetit.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 NOWhere 14 år siden

Jeg er uenig i anmeldelsen på flere punkter.

Jeg synes for det første slet ikke, at historien om Julia Child (Meryl Streeps figur) er spor uinteressant eller påklistret. Hun drømmer da ikke om at lave mad til sin mand, hun drømmer om at lave mad for sin egen skyld. Hun vil gøre det franske køkken tilgængelig for sig selv og andre, og hun er da ikke komfliksky eller forretnings-rookie undervejs. Derudover får vi som lidt baggrundsstøj indblik i Macarthy-ismens USA og diplomaternes heksejagt, men her set fra konens synsvinkel. Hun er ikke dum, men ligeglad.

Jeg synes heller ikke filmen forherliger karrieren mere end amerikanske film i årevis har forherliget ægteskabet og venskabet som værende det, hovedpersonerne smed alt hvad de ellers drømte om for at bevare.
Fair nok, Julie (Amy Adams) behandler sager fra 11. september, men hendes job hos forsikringsselskabet er vel mere eller mindre at holde folk hen med snak, så de ingen penge får. Sikke et heltejob. Kan da godt forstå, hun hellere vil lave mad, og at hun bli'r kendt er da ikke hendes mål overhovedet!

Er det et tilbageskuende kvindebillede, fordi vi følger to kvinder i hvert deres køkken, som de helt selv har valgt at befinde sig i?

Jeg kunne rigitg godt li filmen, og synes f.eks Jane Lynch var fantastisk som Julia's søster :) Fedt castet!
Gravatar

#2 Tylerdurden 14 år siden

#1 Helt enig.

Jeg synes det var en herlig film.
Tiden fløj af sted i biografen og både Meryl Streep og Amy Adams spiller fremragende.

Hvis man kan lide at lave mad, så er filmen helt sikkert værd at se.
Jeg blev i hvert fald inspireret.
You stay classy, San Diego. I'm Ron Burgundy?
Gravatar

#3 elwood 14 år siden

Billede 1
Syngene Havet er skønt, havet er...

Kvinde Nej Sebastian du forstår ikke, jeg er ikke Ariel, og det er ikke havet du skal i nu.

Billede 2
Ah shit shit, min pandekage er gået i stykker... FUCK!

Billede 3
Kvinde Aihh altså, har i nu leget med kontaktlim igen tsk tsk silly people
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#4 filmz-jonasgr 14 år siden

Jeg vil næsten se denne film alene af den grund at Amy Adams aldrig har set smukkere ud end her.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#5 elwood 14 år siden

Hun ser satme sød ud ja hel enig 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#6 Outbound Sith 14 år siden

Det er Amy Adams, så jeg er nødt til at se den. Jeg er helt forsvarsløs, når det kommer til hende...

#4 Og det siger en del! :)
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#7 filmz-Filmnørden 14 år siden

Filmnørdens karakter: (4/6)
Sjov, inspirerende og letspiselig

Læs hele anmeldelsen her: www.filmnoerden.com

Skriv ny kommentar: