Et citat fra filmens hovedperson lyder: ”Måske var scenen falsk, men følelsen var ægte.” Undertegnede er tilbøjelig til at indvende, at både scene og følelse i denne film er falske – men måske var intentionen ægte nok? Nogen bør så fortælle Ole Bornedal, at intentionen også gerne skulle matche det endelige resultat…

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 Outbound Sith 16 år siden

Så fik jeg langt om længe set filmen! Det kan diskuteres, om den er "god" eller "vellykket", eller hvad den nu er, men for mig var det en fascinerende genreleg, som aldrig rigtig blev en wow-oplevelse. På den anden side faldt den heller aldrig sammen. Der var en del steder, hvor den var patetisk og "over the top", men jeg kunne godt se ideen med det, så det gjorde ikke noget.

En helt klart positiv overraskelse var det dog, da Josephine Raahauge pludselig viste sig at være med. Hun er nemlig guf for øjnene på alle tænkelige måder. :)
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#42 lagoni 16 år siden

Sikke dog en mærkelig "uhuh, se jeg kan være kunstnerisk"-film. Historien virker ellers god og det der kunne ha' været en god 'kærlighedsthriller' bliver bare grinagtigt og underligt. Ærgerligt.

Skuespillet var egentlig ok, men manuskriptet gav dem ikke meget plads. Og helt ærligt, hvorfor er den ikke instrueret af Ole Bornedal, men bare Bornedal - har man fået nykker eller er det mere filmskolesmart (fedt, ordbogen i FF har faktisk ordet filmskolesmart) sådan her?
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#43 chandler75 16 år siden

Hvordan virker stavekontrol/ordbog i FF?
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#44 lagoni 16 år siden

Egentlig som i fx Word - forkerte ord understreges med rød og man kan så højreklikke og rette. Den fanger ikke lige alt (nok derfor filmskolesmart gik...), men virker ret godt. Installeret her fra: https://addons.mozilla.org/da/firefox/browse/type:...
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#45 chandler75 16 år siden

Jeg har installeret den danske ordbog, men skal man klikke på noget, for at den tjekker? (når jeg bare skriver volapyk som sfsf df sd understreger den ikke med rødt).
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#46 filmz-Kadann 16 år siden

#45 -

Skriv noget i tekstfeltet her, højreklik på teksten, så har du mulighed for at vælge sprog.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#47 Outbound Sith 16 år siden

#42 Jeg vil give dig ret så langt, at den helt sikkert balancerer på kanten af det prætentiøse, patetiske og filmskolesmarte (lækkert ord :P). Jeg synes til gengæld så også, at den holder sig på kanten, men det er nok en smagssag, og det kommer måske i sidste ende an på, hvilket humør man er i på dagen.
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#48 Zabriskie 16 år siden

Jeg så filmen i dag og må erklære mig uenig med anmelderen. På trods af at filmen (slet) ikke er fejlfri, er det i alligevel i den grad en seværdig oplevelse.

Hvor det for anmelderen skar i øjnene med de filmiske klichéer, virkede det på mig som Bornedals bevidste leg med med filmediet, og filmen som rammefortælling.

Det var for mig filmens sande force at lege storladent hollywood kontra dansk familiehverdag. Det er jo netop Jonas' drøm om "kærlighed på film" som bliver fremstillet, og med den alle klicheerne. Når der så krydsklippes fra indkøb i stormagasin til romantisk øjeblik på hospitalet tilsat musik af Wagner bliver modsætningsforholdet smukt udpenslet i al dens absurditet.

Det er ikke virkelighedens kærlighed Jonas leder efter - det er den falske, den altopslugende, energiudladende filmiske kærlighed som han vil have. Og når han bilder sig ind han kan leve i den, går det så forfærdeligt galt.
Så på trods af titlen er filmen jo netop ikke en prætentiøs skildring af den sprælske nyforelskelseskærlighed i al dens skønhed, men en beskrivelse af en mand der ikke længere tror på den ægte kærlighed, fordi den viser sig for ham i alle dens banaliteter og gentagelser og grå hverdagssituationer.

Netop derfor er det at Jonas tager hjem til sin kone i slutningen. Der er den ægte kærlighed alligevel. Men hans handlinger indhenter ham, og som i en anden film bliver han, på grund af hans dobbeltspil skudt ned på åben gade af den asiatiske mafia. Han dør som i den film han troede på kunne blive til virkelighed [/quote]
Le temps détruit tout
Gravatar

#49 Outbound Sith 16 år siden

#48 What he said! :)
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder

Skriv ny kommentar: