“The Karate Kid” er ikke sluppet helt helskindet fra sit møde med tidens tand – den er til tider cheesy og corny på den måde, som filmene fra 1980’erne ofte er. Men der er stadigvæk tale om en af de mest inspirerende og underholdende ungdomsfilm til dato, og så har den et af filmhistoriens mest mindeværdige venskaber som omdrejningspunkt. AV-præsentationen er banelængder bedre end dvd’ens ditto, og ekstramaterialet er fremragende. Uanset om man er fan eller ej, er der mange gode grunde til at købe denne tilsyneladende udødelige kultfilm. Igen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Skeloboy 13 år siden

Jeg jubler altid til sidst, fordi det er så fedt!

Der er selvfølgelig masser af ting i filmen, der er lidt underlige:
Man kan ikke forsvare sig mod tranesparket, er blot en af dem

Men en af de ting, der hæver den lidt er netop, at hovedpersonerne med få undtagelser ikke blot er arketyper.

Fantastisk film!
Gravatar

#2 Patriarch 13 år siden

Modig karakter :)
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#3 filmz-ab 13 år siden

5 stars? WTF? Den er i bedste fald middelmådig.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#4 Lord Beef Jerky 13 år siden

Den er i værste fald til 5 stjerner!
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#5 HonoDelLoce 13 år siden

Arh, jeg bliver simpelthen nød til at smide 100kr efter denne her..

Kan knap nok huske filmen, men med de tekniske karakterer har jeg ingen betænkligheder ved at smide 100kr efter BD'en i stedet for 30 efter en dvd :)
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#6 Lawman. 13 år siden

Fin anmeldelse Johan, men synes du modsiger dig selv lidt i forhold til din anmeldelse af genindspilningen, hvor du om denne film nævner at: "Nogle vil nok mene, at det er helligbrøde at genindspille John G. Avildsens "The Karate Kid" fra 1984, men i så fald bør man lige slå (eller eventuelt cirkelsparke) koldt vand i blodet. Avildsens Oscar-nominerede 80'er-hit er da underholdende og charmerende, men den er blevet mindre slagkraftig og mere corny med alderen, og så er det værd at huske, at den også var et remake. "

Du virker noget mere negativ om filmen der, end du er i denne anmeldelse:) Er helt enig i din første vurdering, for synes sgu den er blevet noget corny med alderen.
Derudover er jeg ikke alt for vild med kampscenerne, de virker godt nok alt for gammeldags og langsomme. Især Myagi's kampevner virker meget utroværdige, manden kan jo max løfte benet 1 meter over jorden:)

#1
I toeren har Daniels modstander lært at blokere Tranesparket:)
Gravatar

#7 The Insider 13 år siden

#6, hehe, det er nu, fordi jeg som yngre øjeblikkeligt ville have givet originalen topkarakter, og her er den altså trods alt dalet en enkelt stjerne - bl.a. grundet tidens tand :-) (som jeg også fremhæver i denne anmeldelse) Dét - og så det faktum, at originalen, på trods af alle sine styrker, er omtrent lige så "uoriginal" som remaket - var, hvad jeg prøvede at slå (en smule "hårdt") fast i anmeldelsen af genindspilningen :-) Og hey, indimellem bliver man lidt klogere med alderen! Jeg var jo adskillige dage yngre, da jeg skrev det andet! ;-)
War. War never changes.
Gravatar

#8 elwood 13 år siden

[url= skal lige ha den...[/url]
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#9 Lawman. 13 år siden

#7 Haha, synes også det blev slået en smule hårdt fast i den første anmeldelse, men fair nok:)

Og thumbs up til elwood for den fantastiske sang!
Gravatar

#10 elwood 13 år siden

Det en af dem når man høre den så har man lyst til lige og yde lidt mere, og den perfekt til montager 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"

Skriv ny kommentar: