Det er i det hele taget en komplet fornøjelse at opleve dette medrivende, kloge og pragtfulde værk i biografen, og efter dette forrygende syn vil jeg ikke blot udråbe “Laputa: Slottet i himlen” til en af Miyazakis allerbedste film, men også til en af de bedste eventyrfilm, jeg overhovedet kender. At den er fra 1986 betyder intet. Den giver stadig baghjul til stort set alt andet, der går i biografen.

Filmen vises i originalversion med danske tekster.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Lord Beef Jerky 11 år siden

Benway for pokker! Du er lidt vag i din konklusion - "en af Miyazakis allerbedste film", "en af de bedste eventyrfilm", "giver baghjul til stort set alt andet, der går i biografen"... kan du være lidt mere præcis bare for at underholde mig? Hvilke Miyazaki-film finder du bedre? Hvilke eventyrfilm finder du bedre? Men vigtigst af alt, hvilke film der går i biografen er bedre end denne?
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#2 Richard Burton 11 år siden

LOL?
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#3 Lord Beef Jerky 11 år siden

LOL
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#4 Benway 11 år siden

#1 Puha det var mange spørgsmål.

"Chihiro og heksene", "Princess Mononoke" og "Min Nabo Totoro".

Bedre eventyrfilm er det næsten umuligt at svare udtømmende på og svært at definere præcist, hvad er og ikke er en eventyrfilm, men i hvert fald "Skønheden og udyret (1946)", "Die Nibelungen", "Pinocchio", "The Empire Strikes Back", "Tyven fra Bagdad" (begge udgaver), "Snehvide og de syv små dværge", "20,000 Leagues Under the Sea", "Raiders of the Lost Ark", "The 7th Voyage of Sinbad", "De syv samuraier" og "Metropolis".

Mht bedre film i biografen, mente jeg det mere generelt i sammenligning med, hvad der går i løbet af året. Der går mig bekendt ingen bedre film i biografen pt.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#5 The narrator 11 år siden

Jeg er overrasket over, den bliver distribueret under dens originale titel, men der er vel heller ikke så mange danske (eller japanske) børn, der ved, hvad laputa betyder på spansk.
Gravatar

#6 Lord Beef Jerky 11 år siden

#4 Jeg takker! Og jeg er umiddelbart helt enig i stort set alt du siger her... bortset fra at jeg ikke er den store tilhænger af Metropolis... kill me if you must =)
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#7 Benway 11 år siden

#6 BANG! ;)

Prøv evt. at se den igen på et senere tidspunkt - og helst den nyrestaurerede udgave - den vokser gevaldigt ved gensyn, jo mere man vender sig til den usædvanlige stil. I mine øjne er den et fuldstændig genialt stykke galskab.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#8 Lord Beef Jerky 11 år siden

#7 Det sker sikkert også på et tidspunkt i fremtiden, da jeg bestemt ikke finder den dårlig.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#9 Neranders 11 år siden

For pokker da! Havde lige aftalt med mig selv, jeg ikke har pengene til en tur til Århus for at se den, men jeg er tæt på at ombestemme mig, efter denne anmeldelse. Er i øvrigt komplet enig i hele anmeldelsen. Laputa er et fantastisk eventyr, der sprudler af fortællelyst, fantasi og utrolig fornøjelig underholdning!
"My first girlfriend turned into the moon."
"That's rough, buddy."
Gravatar

#10 Lehrmann 11 år siden

Jeg er overrasket over, den bliver distribueret under dens originale titel, men der er vel heller ikke så mange danske (eller japanske) børn, der ved, hvad laputa betyder på spansk

Der er heller ikke mange spanske børn, der ved hvad "laputa" betyder eller spaniere i al almindelighed...

Skriv ny kommentar: