”Hvad synes du selv?” spørger Tolstoj den unge Valentin som tilskyndelse til at tænke kritisk selvstændigt i stedet for blot at nikke og sige ja. Spørges der til filmen, så synes jeg ikke “The Last Station” er en synderligt vellykket størrelse, hverken som historieundervisning eller dramatisk fortælling. Det står ikke klart, hvorfor de onde er onde og de gode er gode, udover at filmen siger det. Der er slet og ret for lidt logisk krig og fred i denne tidsrejse til Tolstojs sidste stop.
#1 BN 14 år siden
Men så er der selvfølgelig de andre negative ting, anmelderen nævner ...
#2 lagoni 14 år siden
#3 wimmie 14 år siden
Jeg har dog ikke selv set filmen.
#4 Spanner 14 år siden
Jeg tror, at noget af det, der har mest at sige er "krisementalitet" hos bookerne. At man ikke tør satse på film, der er vanskelige at kategorisere, og som kommer til at køre i halvtomme sale, når man kan fylde salen med noget mainstream schlock i stedet.
Det kommer så biografer som Grand til gode når film som Valhalla Rising og WTWTA kører rigtig godt fordi de ikke bliver vist andre steder.
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
#5 lagoni 14 år siden
#6 filmz-Bruce 14 år siden
Film er jo på forhånd fiktion, så jeg vil ikke på forhånd lade evt. historieforvridning komme i vejen for selve filmen, hvis nu hele forlægget ikke er en dokumentar.
#7 Skeloboy 14 år siden
#8 lagoni 14 år siden
#9 myshkin 14 år siden
Det er ikke helt sandt. Sofia mente selv at Chertkov udnyttede Tolstoy i virkeligheden og det er det filmen tager op. De to skændtes rigtig meget. Og Tolstoj anfægtede ejendomsretten, han var jo gået hen og blevet anarkist! Det startede faktisk da han var i 50erne, dvs. fra omkring 1860erne og fremefter. Tolstoj bliver mere og mere radikal og forsøgte bl.a. at leve som en russisk bonde ved at klæde sig ud, arbejde og sove sammen med dem. Han blev ikke radikal i 1910, det var han langt før, fordi han gik igennem en livskrise. Det kan man læse om i hans A Confession. Jeg ser mig lidt som en ex-tolstojaner og skrev min BA om Tolstoj og hans syn på Bjergprædiken. Tolstojs "kult" var desuden en kristen kult og blev verdensomspændende, og så skrev han sammen med Ghandi før Ghandi blev Ghandi. Herhjemme har han inspireret den tidligere kristne danske fredsbevægelse.
- internet anonymous
#10 myshkin 14 år siden
- internet anonymous