”Hvad synes du selv?” spørger Tolstoj den unge Valentin som tilskyndelse til at tænke kritisk selvstændigt i stedet for blot at nikke og sige ja. Spørges der til filmen, så synes jeg ikke “The Last Station” er en synderligt vellykket størrelse, hverken som historieundervisning eller dramatisk fortælling. Det står ikke klart, hvorfor de onde er onde og de gode er gode, udover at filmen siger det. Der er slet og ret for lidt logisk krig og fred i denne tidsrejse til Tolstojs sidste stop.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 BN 14 år siden

Selve det at der er lavet lidt om på de historiske facts, behøver ikke at betyde, at filmen er dårlig. Milos Forman's film 'Amadeus' tog sig (ligesom skuespillet den er baseret på) også visse friheder af rent dramatiske hensyn.

Men så er der selvfølgelig de andre negative ting, anmelderen nævner ...
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#2 lagoni 14 år siden

Hvis skyld er det at flere og flere film (synes jeg) ikke kommer til provinsen? Biograferne, distributørerne eller..? Denne her ser ud til kun at gå i Grand, det samme med Where The Wild things Are.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#3 wimmie 14 år siden

Ok, det var 2-3 karakterer lavere end forventet....

Jeg har dog ikke selv set filmen.
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#4 Spanner 14 år siden

lagoni (2) skrev:
Hvis skyld er det at flere og flere film (synes jeg) ikke kommer til provinsen? Biograferne, distributørerne eller..? Denne her ser ud til kun at gå i Grand, det samme med Where The Wild things Are.


Jeg tror, at noget af det, der har mest at sige er "krisementalitet" hos bookerne. At man ikke tør satse på film, der er vanskelige at kategorisere, og som kommer til at køre i halvtomme sale, når man kan fylde salen med noget mainstream schlock i stedet.

Det kommer så biografer som Grand til gode når film som Valhalla Rising og WTWTA kører rigtig godt fordi de ikke bliver vist andre steder.
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#5 lagoni 14 år siden

#4 - det undrer mig bare at film som Ørkenblomst og Welcome kan spille i Odense (hvilket Valhalla Rising nu også gør) så. Det er sikkert gode film, men de to rimelig ueksponerede film kan vel ikke trække så mange som de lidt større The Last Station og WTWTA, der er hhv Oscar-nomineret og baseret på en semikendt bog.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#6 filmz-Bruce 14 år siden

Ebert, Travers og Rottentomatoes (topkritikere 85%) siger mig, at jeg skal tage et nærmere kig på denne. Plummer og Mirren er mig for gode skuespillere til at jeg går udenom denne.

Film er jo på forhånd fiktion, så jeg vil ikke på forhånd lade evt. historieforvridning komme i vejen for selve filmen, hvis nu hele forlægget ikke er en dokumentar.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#7 Skeloboy 14 år siden

Skal helt sikkert også se den. Og jeg synes også argumentet med, at den fordrejer historien er rigtig, rigtig dårlig og ligegyldig...
Gravatar

#8 lagoni 14 år siden

Hmm, kan se den også går i Aalborg og Århus, det står bare ikke på kino.dk med mindre man går ind under selve biografen. Dog stadig træls den ikke er i Odense.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#9 myshkin 14 år siden

Problemet ligger måske i den udprægede grad af skævvreden historieundervisning, der tenderer forfalskning, som den tolstojanske bevægelse her er blevet udsat for, og som derfor kommer til at virke ufrivillig komisk. Der er intet, der tyder på, at Chertkov var ond, og at han hjernevaskede Tolstoj - tværtimod var de vist bedste venner. Men når nu Tolstoj på sine gamle dage anfægtede den private ejendomsret – det lugter jo af det dersens kommunisme – så må han jo have været hjernevasket af sin såkaldte ven. Man har simpelthen taget et stykke russisk historie og klemt og drejet det, så det passer ned i et stykke nutidigt vestligt tankegods og fået det til at smage mere af earl grey end vodka.


Det er ikke helt sandt. Sofia mente selv at Chertkov udnyttede Tolstoy i virkeligheden og det er det filmen tager op. De to skændtes rigtig meget. Og Tolstoj anfægtede ejendomsretten, han var jo gået hen og blevet anarkist! Det startede faktisk da han var i 50erne, dvs. fra omkring 1860erne og fremefter. Tolstoj bliver mere og mere radikal og forsøgte bl.a. at leve som en russisk bonde ved at klæde sig ud, arbejde og sove sammen med dem. Han blev ikke radikal i 1910, det var han langt før, fordi han gik igennem en livskrise. Det kan man læse om i hans A Confession. Jeg ser mig lidt som en ex-tolstojaner og skrev min BA om Tolstoj og hans syn på Bjergprædiken. Tolstojs "kult" var desuden en kristen kult og blev verdensomspændende, og så skrev han sammen med Ghandi før Ghandi blev Ghandi. Herhjemme har han inspireret den tidligere kristne danske fredsbevægelse.
"also it's a movie don't be a cunt."
- internet anonymous
Gravatar

#10 myshkin 14 år siden

PS: en biografi, engelsk, som virkelig kan anbefales, hvis man altså er til biografier, er Tolstoy af Henri Troyat. Den er en klassiker og så absolut ambefalsesværdigt.
"also it's a movie don't be a cunt."
- internet anonymous

Skriv ny kommentar: