“Lawrence of Arabia” er vitterligt én af filmhistoriens helt store milepæle. Et fuldkommen overdådigt eventyr, der kærtegner samtlige sanser, tirrer nerverne, bevæger hjertet og stimulerer intellektet. På Blu-ray kommer filmens Oscar-belønnede billeder for alvor til deres ret. Medmindre man har fanget “Lawrence of Arabia” til en 70mm-forevisning i en enorm biograf, har man formentlig aldrig set filmen se så godt ud, som den gør her. Lydsporet imponerer også, og her er flere timers interessant ekstramateriale. Jovist, der er udkommet mange fantastiske Blu-ray-udgivelser i år, men kun få er lige så uundværlig som denne.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 BN 11 år siden

Angående det The Insider siger om filmens længde, så har vi her i nyere tid bl.a. fået den 4 timer lange udgave af 'Dances With Wolves', 'Kingdom of Heaven' (Director's Cut) og extended-udgaverne af The Lord of the Rings-filmene.

Så jo, de laver dem stadig sådan, ja, endda bedre! Men bortset fra Peter Jackson med den kommende The Hobbit-trilogi, så er der desværre lange udsigter til den næste rigtige helaftensfilm. Jeg fatter ikke folk, der opponerer imod film af 3-4 timers længde - de bedste af slagsen har for mig været uforglemmelige oplevelser.

Jeg finder 'Lawrence of Arabia' flot og velspillet, men dens plot engagerer mig ikke helt så meget som man kunne ønske. Jeg genså den for ganske nylig, og der er helt bestemt tale om en filmoplevelse af de rigtigt gode. Jeg giver den 8/10. Der er ingen tvivl om, at hvis fortællingen har sagt mig mere, så havde den fået 9/10 (eller måske mere).
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#12 Outbound Sith 11 år siden

BN (11) skrev:
Så jo, de laver dem stadig sådan, ja, endda bedre!

Det er jeg helt uenig i.
"Ringenes Herre"-filmene og den lange udgave af"Kingdom of Heaven" er ganske rigtigt gode, flotte film, men de er begge sovset ind i CGI, og uanset hvor meget de prøver at lave naturtro teksturer og lyssætning på de tingester, så vil det aldrig kunne måle sig med den ægte vare.

"Dances With Wolves" er nok det seneste eksempel på en storfilm, som ikke har fået computerassistance. Men selvom den har nogle flotte billeder af den vidtstrakte prærie, så er der altså milevidt op til Wadi Rum-sekvenserne i "Lawrence of Arabia" med de bittesmå kameler i den enorme, uberørte ørken eller scenen, hvor Aqaba (en middelstor by-kulisse, som de byggede fra bunden!) i en enkelt indstilling med en sidepanorering bliver overløbet af flere hundrede krigere. Og derefter følges op af en langsom, reflekterende scene med solnedgangen over havet. (Den er i øvrigt gudesmuk på BDen!)

I dag kan man lave alt med en computer, hvis bare man har penge og fantasi nok. Men "Lawrence of Arabia" er filmmagi af den gamle skole, og det kommer aldrig igen!

10/10 (well, duh! :P)
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#13 BN 11 år siden

Outbound Sith (12) skrev:
"Ringenes Herre"-filmene og den lange udgave af"Kingdom of Heaven" er ganske rigtigt gode, flotte film, men de er begge sovset ind i CGI, og uanset hvor meget de prøver at lave naturtro teksturer og lyssætning på de tingester, så vil det aldrig kunne måle sig med den ægte vare.


Der er skam masse af uredigerede, ikke-CGI-manipulerede naturscenarier i "Ringenes Herre"-filmene. Og disse scenarier behøver ikke at "måle sig med" den ægte vare - næh, det ER den ægte vare.

Men bortset fra det, så var det faktisk primært LÆNGDEN eller spilletiden jeg havde i tanke med min kommentar om, at de stadig laver dem sådan.

P.S. I øvrigt synes jeg, at 'Dances With Wolves' er flottere at se på end 'Lawrence of Arabia', simpelthen fordi jeg finder sandørkener mindre smukke end den amerikanske prærie. :-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#14 MMB 11 år siden

The English Patient bør også nævnes i jeres snak. :)
Gravatar

#15 Outbound Sith 11 år siden

Og Bela Tarr. ;)
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#16 sluppermand 11 år siden

Endelig har en af de bedste film nogensinde fået en ordentlig udgivelse. Can't wait!
"Morte ai porcelli!"
Gravatar

#17 Ispep 11 år siden

Jeg ser frem til at gense denne epos, som umiddelbart ikke faldt i min smag for en del år siden, men tror bestemt jeg vil kunne lide den mere idag. Husker ihvartfald den imponerende billedside og scenarier, som ingen film nogensinde kunne matche når vi snakker om storslåethed.
Gravatar

#18 Muldgraver 11 år siden

Outbound Sith (15) skrev:
Og Bela Tarr. ;)

Hørt.
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#19 Graversen 11 år siden

Jeg er vild med mange ældre film, og jeg kan godt se noget af det fantastiske og geniale ved Lawrence of Arabia, men den er ærligt talt alt for langtrukken og kedelige.

Det er i mine øjne et typisk problem, at film der i høj grad er baseret på rigtige hændelser ofte også er kedelige. "Based on true events" bliver nemt en undskyldning for films knap så underholdende handling.
Who else's opinion would it be?
Gravatar

#20 Wangsgaard 11 år siden

Har aldrig fået set den fra start til slut.... *skynder mig over skammekrogen*
http://c.mymovies.dk/wangsgaard/group:owned

Skriv ny kommentar: