Dette bør dog ikke afskrække nogen fra at se filmen. “Luther” er et fornemt vidnesbyrd om, at intelligente emner sagtens kan behandles på en dramatisk og underholdende måde. Ved filmens afslutning følte jeg vitterligt at jeg havde lært noget, og det er ikke en ringe ting at tage med sig hjem.
#1 filmz-Angel Eyes 20 år siden
#2 MTK 20 år siden
#3 filmz-Bruce 20 år siden
Hvordan han bliver fremstillet? Tja. Der er jo altid en vis kunstneriske frihed og efter 500 år, er en vis fortolkning jo påkrævet. Uanset hvad, er jeg en hund efter historiske personskildringer og håber blot på flere af disse i fremtiden.
#4 Benway 20 år siden
Hvorvidt Luther var misogynist eller ej er, efter men mening, ret irrelevant. Det er ikke det interessante ved historien. Desuden er det tvivlsomt om han kan siges at have være en "kæmpe misogynist". Han levede i 1500-tallet og den gang var der ingen feminisme.
Han er kommet med nogle meget politiske ukorrekte ytringer om kvinder, men der skete også mange fremskridt for kvinder under den nye kirke. Tidligere havde kvinderne været præsternes hemmelige elskerinder, nu blev de deres respekterede koner. Protestanterne lavede skoler hvor kvinder såvel som mænd nu fik mulighed for at lære biblen og katekismus. Desuden blev de traditionelle kvinde erhverv langt mere værdsat i protestantismen end de havde været tidligere.
#5 filmz-shok3y 19 år siden