Dette bør dog ikke afskrække nogen fra at se filmen. “Luther” er et fornemt vidnesbyrd om, at intelligente emner sagtens kan behandles på en dramatisk og underholdende måde. Ved filmens afslutning følte jeg vitterligt at jeg havde lært noget, og det er ikke en ringe ting at tage med sig hjem.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-Angel Eyes 19 år siden

Tja, man kan jo diskutere i hvor høj grad filmen fremstiller et virkelighedsnært billede af Martin Luther. f.eks. var han en kæmpe misogynist, men det synes filmen ikke at berøre. Synes i det hele taget at han fremstilles lige lovlig 'frelst'. For mig til at tænke på en Mel Gibson film...
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#2 MTK 19 år siden

Hmm, har var jo en af datidens store teologiske tænkere, ikke en action-helt, som han bliver fremstillet for det meste.
Gravatar

#3 filmz-Bruce 19 år siden

Glæder mig utroligt meget til at se denne film. Luther har været nærmest en glemt personlighed og alligevel hovedmanden bag en samfundsrevolution med konsekvenser mere vidtrækkende end f.eks. kommunisme. Og et gensyn med Ustinov er næsten det hele værd og så er det jo en glimrende mulighed at se Bruno Ganz før "Untergang" kommer op. Er sikker på den mand vil blive husket som Hitler og det vil jo være synd i denne forbindelse :)

Hvordan han bliver fremstillet? Tja. Der er jo altid en vis kunstneriske frihed og efter 500 år, er en vis fortolkning jo påkrævet. Uanset hvad, er jeg en hund efter historiske personskildringer og håber blot på flere af disse i fremtiden.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#4 Benway 19 år siden

#1

Hvorvidt Luther var misogynist eller ej er, efter men mening, ret irrelevant. Det er ikke det interessante ved historien. Desuden er det tvivlsomt om han kan siges at have være en "kæmpe misogynist". Han levede i 1500-tallet og den gang var der ingen feminisme.

Han er kommet med nogle meget politiske ukorrekte ytringer om kvinder, men der skete også mange fremskridt for kvinder under den nye kirke. Tidligere havde kvinderne været præsternes hemmelige elskerinder, nu blev de deres respekterede koner. Protestanterne lavede skoler hvor kvinder såvel som mænd nu fik mulighed for at lære biblen og katekismus. Desuden blev de traditionelle kvinde erhverv langt mere værdsat i protestantismen end de havde været tidligere.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#5 filmz-shok3y 19 år siden

Jeg synes filmen er god, men den er alt for kort. Man kan ikke lave en film af så stor historisk betydning på 2 timer. Se bl.a. Troja og Alexander.

Skriv ny kommentar: