At “Madagascar” stadigvæk er en absolut seværdig film, på trods af den tynde historie og slatne anden halvdel, skyldes at den som helhed svinger glimrende. Replikker og fysisk udfoldelse er nok til at få en til at more sig gevaldigt, selv om man har øjeblikke i kedsomhed. Et absolut lyspunkt er, at filmen heldigvis er forskånet for de sædvanlige moraler, og det redder helt klart “Madagascar”. Man kan få lov til at grine, hvor der skal grines, uden at vi partout skal have en ellers forventelig moralprædiken. Det gør at man ikke helt står af, når handlingen kører i tomgang. Filmen byder på adskillige sjove og vanvittige indslag, og slet skjulte referencer til andre film såsom “American Beauty”, “Ondskabens øjne” og “Abernes planet”, som nok kun de voksne fanger. “Madagascar” er skæg, skør og turen i biografmørket værd, og hvem kan egentlig forlange mere?

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 filmz-Wacker 19 år siden

Hey, Quadruped. Sprechen Sie Englisch?

Kanon film

Efterteksterne var griner

I LIKE TO MOVE IT

klassesang
Don't you know who I am? I'm Juggernaut, bitch!!

http://www.samarit.dk
Gravatar

#42 BN 17 år siden

Filmen er virkelig sjov og vellykket. Den fungerer fordi den er så fuldstændig afslappet i sin grundtone. Der er ikke noget gennemgående spændingsplot - der er kun den ene ting, at vore hovedpersoner skal vænne sig til livet i friheden på øen, og alt det sjov og ballade der kommer ud af dét.

Og vores barnebarn på 4½ år kan se den om og om igen. 5/6
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#43 filmz-Narniabæver 17 år siden

En af de bedste film fra 2005.

10 / 10
Chip: Rescue Rangers, away!
Gravatar

#44 filmz-Liou 16 år siden

Overvuderet... ikke nogen dårlig film men god er den altså heler ikke. Flot og morsom men historien falder total igenem. 3 ud af 6
Gravatar

#45 BN 16 år siden

Husk lige målgruppen: børnene! Det er den perfekte film for børn - vores barnebarn på 5½ år kan se den om og om igen. Hun kalder den "Alex" i stedet for Madagascar. :-)

Ud fra denne forudsætning bør filmen efter min mening have karakteren 5/6.

Filmen udmærker sig ved sin herlige, bevidst afslappede og uhøjtidelige stil, der konsekvent fastholdes hele vejen igennem, og med en del velllykkede absurd-komiske indslag f.eks. løvens oplevelse af bedøvelsen, hehe.
Gravatar

#46 filmz-Liou 16 år siden

#45 -

En børnefilm, eller animationsfilm som jeg fortrækker at kalde dem da genren ikke nødvendigvis kun er tiltænkt børn, er i mine øjne først virkelig vellykket når den også kan fange det voksne puplikum. Jeg er en voksen mand men jeg elsker både animations og tegnefilms genren da den er en hel kunst i sig selv, du kan gøre ting her som du ikke kan på en film med rigtige skuespillere osv. Jeg er også en god tegner og derfor stødder det mig lidt når folk tror at Animationsfilm som jo i virkeligheden lidt er arvetageren for tegnefilm (håber dog ikke det sker) blot er for børn... prøv at tage en film som Shrek... filmen fanger et meget bredt puplikum. Her er masser at hente for børnene men også for de voksne. Det er en ægte klassiker. Jeg behøver vel næppe at fortælle dig at tegnefilm også laves for et voksen puplikum... The Simpsons mål gruppe er jo voksne men mange børn kan imidlertid også lide serien... i Japan laver de enda Erotiske tegnefilm kaldet Hentai... det er så stort at der enda er underkatagorier som Yaoi der kun fokusere på homosexualitet mellem mænd. Ud fra det synes jeg Madagascar er meget middelmådig.
Gravatar

#47 filmz-DocDoom 16 år siden

#46: Har du holdt animationsfilm-aften? Du er i alle animations-anmeldelsestrådene idag. :-)
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#48 BN 16 år siden

#46:

Rart at læse et noget længere tekst fra dig. :-)

'Madagascar' indeholder da en del humor, der kun forstås af lidt større børn eller voksne - f.eks. førnævnte sekvens med den bedøvede løves surrealistiske oplevelse af at være "væk", adskillige ironiske replikker og ikke mindst referencerne til andre film.

Jo, 'Madagascar' fanger skam også voksne, deriblandt mig selv (41 år). :-)

Men når vi taler virkelige klassikere og topfilm indenfor animationsfilm-genren, vil jeg dog pege på andre film, såsom 'Toy Story' (1+2), Shrek (1+2), 'Skyllet væk' og senest 'Ratatouille'.
Gravatar

#49 filmz-Liou 16 år siden

#47 -

Jeg kørte lige de fleste af Filmz anmeldelserne igenem og gav mit bidrag til de af dem jeg har set indenfor det seneste halve år eller kan huske rimelig godt... men animationsfilm er en af mine favorit genre så derfor komenter jeg naturligvis en del på dem.
Gravatar

#50 BN 16 år siden

#46 - Liou:

Jeg tror, at vi er en del personer her på filmz.dk, der gerne ville have læst længere og FÆRRE indlæg fra dig med uddybende anmeldelser fremfor alle disse mange mega-korte karaktergivninger. Du formulerer dig jo fint og har nogle rimelig velbegrundede meninger om de enkelte film.

Men det er et frit land - så det er kun en tanke eller et forslag fra min side. :-)

Skriv ny kommentar: