“Mænd der hader kvinder” har indfriet alle forventninger og vil ikke skuffe selv den mest hardcore fan. Der er uhygge, spænding og sadistiske psykopater nok til at holde seeren underholdt i de to en halv time, filmen varer. Blomkvist/Salander er et makkerpar på højde med de bedste fra krimigenren, og det bliver spændende at se, hvordan de kommer til at tage sig ud i de næste afsnit af Larsson-trilogien. Én ting er i hvert fald sikker: Sammen skal de nok få skovlen under endnu flere mænd, der hader kvinder.

Interview med Niels Arden Oplev og Michael Nyqvist.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-Kadann 15 år siden

Jeg har ikke læst bogen, så jeg har intet sammenligningsgrundlag, men jeg vil havne på 4/6 i stedet. Der bruges unødigt meget tid på visse stemningsbilleder af Salander, der står og ryger, sidder og ryger o.s.v., der får filmen til at virke lidt for lang og småkedelig til tider, men overall er det en ret habil krimi, hvor det største kritikpunkt er, at hovedpersonen lidt ligner en skandinavisk udgave af Naser Khader. :)
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#2 evermind 15 år siden

#1
Og som vi alle ved, er manden rygende utilregnelig. ;)
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#3 Benway 15 år siden

Måske ikke et stort værk men en rigtig fin spændingsfilm, der er godt skruet sammen og som sjældent slipper tøjlerne i mere end et øjeblik. Lisbeth Salander-figuren er vel mere eller mindre filmen. Der er lige ved at gå Batman i hende indimellem, men for pokker hvor er hun underholdende. En skam at fortsættelserne kun kommer som tv-film, for jeg havde godt set Oplev også stod bag dem.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#4 soren 15 år siden

Filmen havde haft godt af, hvis man fulgte Lisbeths historie i stedet for, og lod Blomkvist være en simpel bifigur. Det havde ikke været særlig tro mod bogen, men det er nu engang de scener med Lisbeth og Bjurmann som fungerer aller bedst, og hvor stemningen er virkelig intens.
Dog alt i alt en fornuftig thriller, som mere eller mindre lever op til bogen. 4/6
Gravatar

#5 Winniepooh 15 år siden

Jeg synes bøgerne er noget af det mest underholdende jeg har læst i mange år og glæder mig meget til på lørdag hvor vi skal se filmen.
You talk to God, you´re religious. God talks to you, your psychotic" --Dr. House
Gravatar

#6 NightHawk 15 år siden

På nær det ang. filmens tempo, (for det går lidt sløvt de første 20-30 min. trods det at Salanders del er pænt spændende), så er jeg fuldstændig enig i resten af anmeldelsen. Historien er en kompleks størrelse og indvolverer flere navne og steder, som godt kan synes en anelse svært at holde styr på nogle steder i filmen. Men Niels Arden Oplev sørger fornuftigt nok for undervejs at samle op og gentage informationsstrømmen med den helt rette balance, så man alligevel tilsidst er helt med på hvad der foregår og i hvilken sammenhæng plottrådene i fortid og nutid, samt Lisbeths Salanders fortid skal forstås set i forhold til mordmysteriet.

Selv om jeg ikke har læst bogen, kan der vist alligevel ikke være nogen tvivl om, at Stieg Larsson har skrevet et brag af en thriller, med et par hovedpersoner som på hver deres måde er et par ret fascinerende karakterer ; Blomquist med sit milde tilbagelænede væsen i verdens mest kedelig kluns kontra Salander med sin kølige fuck the world attitude, piercinger og tatoveringer, iført et supercool læderoutfit, er jo et herligt heligt miks. Suverænt skuespil fra hhv. Michael Nyquist og Noomi Papace. Alle dele får Niels Arden Oplev omsat til lærredet, så man griner, og i et par scener næsten græder, og ikke mindst gyser, så det løber koldt ned af ryggen. Genialt forøvrigt den måde Blomquists Wellander sag blir brugt på senere hen og som leder op til part 2.

Mænd Der Hader Kvinder er en af de bedste thrillers jeg har set længe og den har ingen problemer med at ku' feje op til flere af sine amerikanske konkurenter godt og grundigt af banen med et plot der er snørklet, intelligent, pisse hamrende spændende og barskt som bare fanden, bla. i en vildt ubehagelig scene som jeg kun har set overgået i filmen Irrevesible. Til jer der stadig tøver, er der kun et svar...skynd jer i biografen! I vil nemlig ægre jer over ikke at ha' set denne thriller i verdensklasse på det store lærred.

5/6
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#7 Winniepooh 15 år siden

For en gangs skyld har jeg ikke behov for at sammenligne film og bog, Filmen fungerer for mig som et glimrende supplement til bogen. Og så er det godt nok et kvalitetsstempel når man i løbet af de første minutter glemmer at man sidder og ser noget der er svensk.
You talk to God, you´re religious. God talks to you, your psychotic" --Dr. House
Gravatar

#8 stoffer 15 år siden

Er enig med folk herinde i at det var en fed habil krimi. Mit eneste problem var dog samspillet mellem Salander og Blomquist var så godt, at jeg næsten glemte at prøve at regne ud hvem der var skurken og det er jo både godt og skidt, selvfølgelig mest godt.
Har ikke læst bogen og så den sammen med en der havde og vi var begge enige om at det var en rigtig god film, og det synes jeg alligevel er sjældent man oplever det...

Helt klart anbefalelsesværdig...
Now the thing to remember, boys... flies spread disease, so keep yours closed!
Gravatar

#9 MOVIE1000 15 år siden

har ikke læst bogen da jeg ikke er den store læser hahaha

den var rigtig god regnede slet ikke med at den ville være så spændene troed den vile være lidt sløv at den ville vise hvordan hverdagen var i selve opklaringen som man ser i de fleste krimier men den her var anderledes og som andre lagde jeg heller ikke mærke til sproget da den var kommet igang

skuespillet var rigtig godt synes dog aligevel at Blomkvist var for blid/sød hvis man nu tænker på de ting han har været ude for synes også at der var for mange navne mistænkte man kunne ikke rigtig sige hvem den skyldige var så man blev ikke så overrasket som jeg havde håbet men tilgengæld var der nogle rigtig gode spændnings/tortur scener

for at sige det rent ud er jeg enig med #6 og jeg har hørt at Pigen der legede med ilden skulle være dobbelt så go så jeg glæder mig til en fortsættelse som der helt klart skal ses

jeg giver den 5/6 tror at Niels Arden Oplev ville være perfekt til at instruere en James Bond film
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#10 jessup 15 år siden

Det er godt nok et par uger siden jeg har set den så måske jeg ikke husker helt præsis. Det særlige ved filmen er Selander - en karakter man næsten aldrig ser i amerikanske film men jeg har et par spørgsmål:

Er der nogen steder i bogen der indikere at hun skulle være så tonet(kroppen) som hun er i filmen?

Er der nogen grund(i filmen eller i bogen) til hun nedtoner sin "punkness" - kan ikke huske præsis hvornår det sker men på landet er der ikke mere end et par næseringe tilbage?

Jeg har lidt problemer med slutningen men det er en anden sag.
This is just until June

Skriv ny kommentar: