Lukas Moodysson er en fremragende historiefortæller. Man er aldrig i tvivl om, hvor man befinder sig i handlingen, og karaktererne fremstår altid overordentligt troværdige. Men med “Mammut” føles det som om, at Moodysson kører lidt for meget på rutinen, for filmen virker desværre som en gang samlebåndsarbejde uden meget sjæl. Jeg så “Tilsammans” et par dage før, jeg gav mig i kast med denne film, og det er lidt som at gå fra champagne til en halvlunken Vestfyn. Man kan jo ikke ramme plet hver gang – men lad os håbe, Moodysson gør det næste gang.
#1 Morten Vejlgaard Just 14 år siden
#2 Skeloboy 14 år siden
Er helt og aldeles uenig med synspunkterne omkring Crash og Babel. 5/6 til begge, fantastiske film. Elsker multiplot film.
Har endnu ikke fået set Mammoth, men glæder mig utrolig meget.
Fucking Åmål, 1998, 5/6:
En smuk og forholdvis simpel skildring. Stor indlevelsesevne af Moodysson.
Tilsammans, 2000, 4/6:
En herlig film, men en anelse overfladisk.
Lilja-4-Ever, 2002, 5/6:
Nådesløs og barsk socialrealisme, der ikke efterlader meget håb.
Ett Hål I Mitt hjärta, 2004, 5/6:
En helt og aldeles brutal og grænseoverskridende perversitet.
Container, 2006, 4/6:
Stream-of-consciousness med usammenhængende sort/hvid-billeder. Rigtig god, men 70 min er ca. 20 min for langt.
Forventer Mammoth kommer på 4/6 :)
#3 filmz-jonasgr 14 år siden
'Cause I'm evil"
#4 jessup 14 år siden
#5 mr gaijin 14 år siden
#6 filmz-Utyske 14 år siden
#7 Lord Beef Jerky 14 år siden
Tilsammans - 5/6
Lilja 4-Ever - 4/6
Mammoth - 4/6
Jeg ser ikke Mammoth som en dissideret multiplot film i stil med Short Cuts, Magnolia eller Crash. Den har helt klart sine problemer, men det er langt mere med midterstykket, hvor Moodyson kommer med en lidt sær løftet pegefinger. Det er dog en interessant film, for som mr gaijin siger, bliver man holdt godt på afstand af karaktererne, og det kombineret med filmens filosofiske overvejelser hvor noget så interessant og anderledes som astronomi bliver indblandet, gør en god film i mine øjne.
#8 JannikAnd 14 år siden