Filmen er spækket med førsteklasses skuespil – hvilket dårligt kan overraske med de navne på plakaten – og selvom Freddy lejlighedsvis er faretruende nær karikaturen, så lykkes det dog alligevel på en eller anden sær måde at få det hele til at virke. Joaquin Phoenix og Philip Seymour Hoffman vil givetvis løbe med al opmærksomheden, men fremragende er ligeledes Amy Adams i den lavmælte rolle som Dodds kone, der ligesom filmen selv forbliver lidt af et mysterium.
Handler beretningen om gensidig afhængighed, tro, undertrykte følelser, manipulation eller ønsketænkning? Tror Dodd på sin egen forskruede lære, eller er han blot en kynisk manipulator? De endelige svar forbliver vage og diffuse, men spørgsmålene og indtrykkene vælter forsat manisk rundt i mit hoved. En ting står dog klart: “The Master” er et fuldstændig blændende stykke kunstgalskab fra en filmskaber, der fortsat befinder sig et nøk eller to over sine Hollywood-kollegaer.
#41 BN 11 år siden
Hov hov!
;-D
#42 MMB 11 år siden
Jeg synes, det er begrænset, hvad der er mellem linjerne. Jeg føler ikke, man bliver meget klogere på hans karakter ud fra hans handlinger, og det er en skam. Jeg behøver ikke nødvendigvis en årsag til hans handlinger, jeg vil bare gerne blive klogere på karakteren. Dette synes jeg er begrænset.
Tingene skal ikke være åbenlyse, men der skal være noget at grave efter. Forholdet skal jo ikke bare være skørt for skørhedens skyld. Dette vil jo bare være banalt og ligegyldigt. Spørgsmålet omkring hvad det er, der gør, at de to tiltrækkes af hinanden er relevant og meget centralt. Svaret behøver ikke nødvendigvis være skrevet i sten, men jeg føler mig ikke meget klogere på deres forhold efter at have set filmen.
Nej, selvfølgelig ikke. Jeg mente også mere i forhold til Phoenix.
#43 Ispep 11 år siden
#44 Kruse 11 år siden
Jeg føler det næsten lidt nyttesløs at skrive en anmeldelse af filmen, både fordi at jeg føler det er svært at sætte ord på min oplevelse, men også fordi at Søren Ildveds anmeldelse er så spot on! "The Master" var en ret så fantastisk oplevelse, dybt fascinerende hele vejen igennem, smukt filmet, en dragende lydside og med fænomenale skuespilspræstationer! Hvis der var nogen tvivl om hvorvidt Joaquin Phoenix' karriere ville tage skade af hans "I'm Still Here" stunt eller man stadig ville kunne tage ham seriøs som skuespiller, så er de spekulationer fuldstændigt gjort til skamme nu. Han var næsten ikke til at genkende, fordi at han fuldstændigt forsvinder ind i sin karakter. Han ER Freddie Quell. Det er ren nydelse at følge ham i hver en scene. Og Phillip Seymoure Hoffman er ligeså fantastisk. De to får virkelig mulighed for at folde sig ud. Og ja, resten er castet(især Amy Adams) er også virkelig fremragende.
Det er en film der stadig rumsterer i mit hoved, og formenligt vil gøre det i lang tid endnu. Paul Thomas Anderson har utroligt nok formået at lave en film der matcher hans bedste par film, selvom at "The Master" måske ikke på overfladen er helt så forløsende som hans andre film.
10/10
#45 JannikAnd 11 år siden
http://www.cinefil.dk/?p=4567
#46 BN 11 år siden
Den ER allerede læst. ;-)
God og interessevækkende anmeldelse.
#47 jessup 11 år siden
#48 silan 11 år siden
(måske en smule spoilery herunder)
Ikke at det derved er en dårlig film, men Magnolia og TWBB er to af mine absolut ynglingsfilm, og er begge også mere historie- og udviklings-fokuseret, hvor The Master nærmest udelukkende er en fremvisning af to mænd. Storyline er nærmest ikke eksisterende og jeg syntes udviklingen i karakterene er så diffus og vag at den næsten også er ikke-eksisterende.
Jeg tror helt sikkert det er en film der vil tiltale nogen (som tråden her også bærer præg af) men personligt blev det for mig bare til en film der sagde "her er to forskellige interessante personligheder i forskellige situationer" - og det var bare ikke nok. Glæder mig dog stadig til hans næste film - og til jeg endelig får taget mig sammen til at se Boogie Nights :P
#49 Doom 2: Hell on Earth 11 år siden
Vi gav den 1 af 5 stjerner på Netflix.
Jeg kan ikke fatte, at den kommer fra samme hånd som mesterlige TWBB, fremragende Magnolia og forfriskende Boogie Nights.
#50 Lord Beef Jerky 10 år siden