Æstetisk er filmen enormt gennemført. Under dens tegneseriesekvenser svæver kameraet elegant over illustrationerne, og den legesyge lydside forfører, således at man ligesom Alf bliver fuldstændig opslugt af tegningerne og taleboblernes ord. Og så er det i øvrigt genialt, at man praktisk talt aldrig ser de voksnes ansigter, og kun sjældent hører deres stemmer – på den måde suges man endnu mere ind i børnenes eget univers. Den eksperimenterende billedside gengiver fornemt den 12-åriges verdensbillede, hvor de voksnes eskapader ikke er nær så interessante som de jævnaldrenes.

Og selv når filmens sidste akt bliver ved for længe og forvilder sig ud over troværdighedens grænser, fastholder Nikolaj Støvring Hansen og Rasmus Lind Rubin vores interesse i hovedrollerne med to naturtro præstationer, som summer af liv og energi. Når Tokes magtbegær begynder at tage overhånd, bliver Rubin decideret uhyggelig, men begge drenge har potentialet og talentet til at blive virkelig dygtige skuespillere. Lad os håbe, at “Min bedste fjende” både får taget mobningsdebatten op til revision og kickstartet en renæssance inden for genren herhjemme.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 evermind 13 år siden

På trods af, at nichen "dansk ungdomsfilm" ikke tænder mig stort, lyder denne faktisk som noget, der lige skal tjekkes nærmere ved lejlighed! :)
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#2 Nicki52 13 år siden

Øhh, jeg var inde og se den i søndags, er helt enig med alt Johan siger. Desværre får den kun tre stjerner af mig da jeg fik kvalme af børnenes skuespil og hvor pinlig det var at de små talte om sex, fordi det ikke lyder naturligt når de siger det. De siger det ikke afslappet, men meget anspændt. Nogle børn bag mig gjorde grin med den hele tiden, indtil vold begyndte at være i fokus. Syg form for mobning i filmen.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#3 Malika 13 år siden

Jeg vil SÅ gerne se den! Kan ikke vente til december, så håber det er ok, at keg spørg lidt meget! Men hvorfor er de, at drengene brækker ham der Alf's tæer?
Gravatar

#4 Nicki52 13 år siden

Fordi de er onde sadistiske svin. Og næste gang, husk spoiler. Den denne her knap.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#5 Malika 13 år siden

Havde ham der Alf ikke gjort noget, siden de brækkede hans tæer?
Gravatar

#6 Nicki52 13 år siden

#5
Næh, de er bare onde.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#7 Malika 13 år siden

Den går ikke længere i biografen, og jeg vil vildt gerne se den NU! Kan ikke vente. Man kan godt købe den på nettet, men mange siger at den først har releasedato d. 7.12, det.. Nogen steder står det, og nogen steder ikke. Er der ikke nogen, der har filmen, eller klip fra den?. Måske ved i hvor man kan få den nu?
Gravatar

#8 Nicki52 13 år siden

#7

Jo, der ligger nogen på youtube udover traileren.
[url= nummer 1[/url]
[url= nummer 2[/url]

Der er nok ikke andre der har filmen før den bliver udgivet. Det kan godt være skuespillerne og instruktør, produducer, manuskript forfatter og forfatteren af bogen får den noget før.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#9 PederLyager 13 år siden

Er jeg den eneste som finder denne film dybt utroværdig? Både børnenes skuespil, dialogen og egentlig bare den eskalering der sker i filmens handling, synes jeg ramte fuldstændig ved siden af. 2/6
Film-elsker
Gravatar

#10 inflector 11 år siden

#9 helt enig. Den er helt ude på et overdrev og ekstremt utroværdigt. Den lyser langt væk af at manuskript forfatteren ikke aner en skid om børn i dag.
selfimprovement is masturbation

Skriv ny kommentar: