Min bedste fjende
Udgivet 2. jun 2010 | Af: The Insider | Set i biografen
I en tid, hvor det myldrer med uopfindsomme genindspilninger af danske familiefilm som “Min søsters børn” og “Far til fire” samt kyniske, kommercielle fadæser som “Guldhornene” og “Bølle Bob”-filmene, kommer Oliver Ussings “Min bedste fjende” som et lyn fra en klar himmel. Det er en af de absolut bedste danske ungdomsfilm i årevis.
Filmen kan passende beskrives som et miskmask af “Fluernes herre” og “Fight Club” tilsat et strejf “Zappa” og en snert “Billy Elliot”. Forvirret? Mere grundigt fortalt handler filmen om to drenge, Alf og Toke, som mobbes og prygles af deres jævnaldrende i 6. klasse. Knægtene drilles, fordi de ikke er lige så kønne eller cool som deres klassekammerater. Hverken Alf eller Toke kender navnene på de dyre deodorantmærker, de kan heller ikke de nyeste radiohits udenad, og de bruger fritiden på at danse ballet og udstoppe biller i stedet for at feste med klassens andre rollinger.
“Min bedste fjende” understreger med rammende alvor, at handlinger har konsekvenser. Danske ungdomsfilm er ellers generelt glade for at løse dilemmaer med pludselige trylleslag og rosenrøde slutninger, der behandler de unge tilskuere som uforstående spædbørn. Men uden at tvinge sin morale ned i halsen på tilskueren understreger “Min bedste fjende”, at dilemmaer som mobning og magtmisbrug ikke kan løses lige så let i den virkelige verden, som de kan på film. Filmen skyr heller ikke fra voldens barske natur. Når børnene tæsker hinanden, får vi ikke lov til at se alle de brutale slag og spark, men vi er aldrig i tvivl om, at de foregår, og at de forvolder stor smerte, nøjagtig ligesom virkelighedens vold. “Min bedste fjende” behandler sit publikum med den respekt, som drengene forlanger af hinanden.
Æstetisk er filmen enormt gennemført. Under dens tegneseriesekvenser svæver kameraet elegant over illustrationerne, og den legesyge lydside forfører, således at man ligesom Alf bliver fuldstændig opslugt af tegningerne og taleboblernes ord. Og så er det i øvrigt genialt, at man praktisk talt aldrig ser de voksnes ansigter, og kun sjældent hører deres stemmer – på den måde suges man endnu mere ind i børnenes eget univers. Den eksperimenterende billedside gengiver fornemt den 12-åriges verdensbillede, hvor de voksnes eskapader ikke er nær så interessante som de jævnaldrenes.
Og selv når filmens sidste akt bliver ved for længe og forvilder sig ud over troværdighedens grænser, fastholder Nikolaj Støvring Hansen og Rasmus Lind Rubin vores interesse i hovedrollerne med to naturtro præstationer, som summer af liv og energi. Når Tokes magtbegær begynder at tage overhånd, bliver Rubin decideret uhyggelig, men begge drenge har potentialet og talentet til at blive virkelig dygtige skuespillere. Lad os håbe, at “Min bedste fjende” både får taget mobningsdebatten op til revision og kickstartet en renæssance inden for genren herhjemme.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet