Det mest originale ved “Mørkets vogtere” er muligvis brugen af det russiske sprog. Men filmen er tydeligvis skruet sammen af en række ambitiøse folk med talent og stor interesse for deres arbejde. Man bliver let draget ind i den enestående russiske underverden, som filmen portrætterer flot. Hvis man kunne lide “Blade”-filmene, og ikke har noget imod at få serveret sin fantasy-underholdning på et andet sprog end engelsk, er denne dvd et must. Selvom manglen på ekstramateriale måske mest af alt retfærdiggører en udlejning frem for et køb.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-yoshimura 17 år siden

#10 Sandsynligvis ikke - det ville koste kassen at efterligne de engelske tekster, så du skal nok regne med, at der kun er almindelige undertekster på den danske udgivelse.
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Gravatar

#12 The Insider 17 år siden

#10, ja, kun almindelige undertekster :-)
War. War never changes.
Gravatar

#13 filmz-Angel Eyes 17 år siden

#12: En skam at der ikke er de originale engelske tekster, der helt klart er en fed ting - det er første gang jeg har set tekstningen blive så fantasifuldt integreret i filmen - det er virkelig en fryd at se. Meget mere vellykket end i Man on Fire, der dog forsøgte sig med lidt af det samme.
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#14 Smurf 17 år siden

Nøøøøøøj hvor jeg fandt filmen uinteressant... Spild af tid kunne jeg måske finde på at påstå.
We can't stop here! This is bat country!
- Fear and Loathing in Las Vegas
Gravatar

#15 dolphinfriendly 17 år siden

Synes filmen er et ynkeligt og forkrampet forsøg på en kombination af reklamefilm, amerikansk no brainer action og en særdeles uholdbar "den moderne vampyr" fortælling. Måske en af de værste film, jeg så sidste år.

Gravatar

#16 davenport 17 år siden

Forklar lige det med tekstningen. Det lyder interessant.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#17 *Iceman 17 år siden

Jeg kan anbefale den engelske 2-disk udgave (købte min hos play). Den indeholder både den omtalte udgave med undertekster, som kommer frem løbende, som folk taler. Desuden indeholder den både den engelsk dubbede udgave og den orginale russiske.

Synes nu nok at filmen fortjener gode karakterer. Eftersom 3d grafik optager en ret stor del af min fritid, er jeg normalt ret interesseret i effekterne og her rammer filmen en ret god stil og skaber den rette stemning.

Selve historien mangler lidt, men eftersom jeg ikke havde de helt store forventninger til denne, var jeg rigeligt underholdt. En god B-film med fede effekter og den rette stemning. Set i lyset af det giver jeg den 4/6.
"Well, I'm gettin' something really special too. And by special I don't mean special like that Kleinaman boy down the street. More special like...
Gravatar

#18 filmz-wolture 17 år siden

Hej med jer. Jeg skriver ikke så tit herinde, men læser dog ofte indlægene. Jeg havde hørt om filmen, længe før den kom på DVD både region 1 og i biffen herjemme. Den havde verdenspræmiere den 27 juni 2004 for det ikke skal være løgn.

Anyway...

Man skal huske på det er første del af en vampyr triologi, derfor kan det for nogen være forvirrende til slut. (Ringenes Herre sluttede også brat, men folk viste det var en triologi)
Jeg syntes det er i orden at hver mand har sin mening om film, det skulle alle film fans der gerne have. Al respekt!
Efter min mening får filmen alt for meget kritik. For mig lyder nogle af meningerne lidt tynde. Fair nok.

Hvad jeg dog godt kunne tænkte mig at vide, er hvor mange der har problemer med at forholde sig til film der ikke er engelsk sprogede, eller for den sags skyld dansk sprogede film. Nu har jeg selv været på den asiatiske film bølge siden 1998, og jeg er klar over det først er nu man her hjemme vælger at udgive asiatiske film på DVD. Jeg kender flere der ikke kan li dem endnu, for de har svært ved at vende sig til ikke engelsk sprogede film. Havde jeg også i starten, men amerikanske film (især blockbusters) rummer ikke ret meget i dag, hverken på det indholdsmæssige plan eller skuespil præstetioner. Og det er mere eller mindre de samme mainstreet film der bliver vist igen og igen. Ingen nyskabelse overhovedet.
Hvor imod i "Nigth Watch" ser vi et stykke af den russiske kultur/subkultur vi ellers aldrig har fået indblik i før (ikke i moderne tider) Nyd det dog! Det forjættede land kan endelig lave en film der kan måle sig med de fleste amerikanske film, lad dem dog siger jeg.
Væk med fordommene folkens!
Hehe Rolig nu, tænker i :)
I know... Det var bare mine 2 cents for i aften.

Wolture out...
'W'as here!
Gravatar

#19 dolphinfriendly 17 år siden

#18
Modsat dig, mener jeg at meget af kritikken rettet mod filmen er velbegrundet.

Iøvrigt handler ikke om hvorvidt filmen er engelsksproget, russisk, koreansk eller ej, men om filmens kvaliteter i sig selv. Og det er ligemeget om den eventuelle blockbuster er amerikansk eller russisk, for i Rusland er "Night Watch" som bekendt blevet en kæmpe succes - og en mere mainstream film skal man da længe lede efter, dog med den forskel at der tales russisk. Men hvornår har det været et kvalitetsstempel i sig selv, hvis film ikke er engelsksproget?? "Night Watch" forsøger jo netop at være amerikansk, endda i så høj grad at den nærmest er en kliché på amerikanske film i samme genre. Jeg synes personligt ikke denne film er meget bedre end "Underworld" (dog ikke helt så ringe) - og så rager det mig egentlig en høstblomst om det så er en film fra Kuwait, USA, Rusland eller Mars.

At man med denne film får indblik i den russiske kultur, er et underligt argument - for i en vis forstand giver alle film kulturindblik i ophavslandet, i mere eller mindre grad. Jeg synes så ikke ligefrem det er den russiske kultur, der faldte mig allermest i øjnene. Faktisk var det primært den enorme vestlige fiksering, særligt passager der lignede en musikvideo og virkemidler der nærmest er tyvstjålet fra "Fight Club" og "Lord of The Rings". Sjovt nok er filmen en del af en trilogi, hvor er det nu henne at dét er så fandens populært...?

Naturligvis skal russerne også have mulighed for at mætte deres eget markedet og hvis "Night Watch" kan bane vejen for en masse interessante russiske produktioner, har den dog efter min mening tjent et formål. Bare det ikke er flere af dén slags. :)

Gravatar

#20 ks 17 år siden

Nu har jeg ikke set denne film, men hvis man ønsker et indblik i russisk kultur osv osv osv, så invester hellere mønterne i det fabelagtige drama fra 2004, "The Return". Dømt udfra kommentarerne herinde lyder det i hvert fald som om, at det er et bedre bud på en god moderne russisk film, der er helt sin egen og ikke forsøger at være "vestlig".

Skriv ny kommentar: