Western-film er blevet moderne igen, og i slipstrømmen af den australske “The Proposition” med førnævnte musikkomponist Nick Cave som forfatter og tv-serien “Deadwood” er det ikke overraskende, at Andrew Dominik vælger at filmatisere Ron Hansens western-roman fra 1983. Dog er det spændende at se Dominik vise, hvor fleksibel genren egentlig kan være. Han har med sin første film, “Chopper”, allerede skabt sig et navn bl.a. på de europæiske filmfestivaler, og med “Mordet på Jesse James af kujonen Robert Ford” viser han, at der er grund til at lægge mærke til denne forholdsvis nye australske instruktør.

Til trods for filmens lidt for voldsomme længde er den en smuk poetisk natfortælling med barske og realistiske undertoner. En bestemt værdig toer i Andrew Dominiks lynkarriere, og et cadeau til den velvalgte skuespillerbesætning.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Mercadian 16 år siden

Denne film kunne jeg rigtigt godt li'...
If practice makes perfect, but nobody is perfect, then why practice?
Gravatar

#12 zombieman 16 år siden

Fornem film med stærkt skuespil af både Pitt og Afleck men også Sam Rockwell stråler. Filmen har høj klasse i lyd, musik, klipningen og specielt hvordan den er filmet. Det eneste der kan trække lidt ned er længden som flere har været inde på. Man må sige at efter denne film og 3:10 to Yuma er western genren for alvor inde i varmen igen og hvis kommende film lever op til de to er det bestemt ikke dårligt.

5 ud af 6
Lick my plate you dog dick
Gravatar

#13 Wrangque 16 år siden

Fantastisk film! Ufattelig flot! (derfor jeg også skyder den til en Best Cinematography Oscar, det står mellem den og No Country... og det er Roger Deakins begge to, så tror han for den for denne her)

Casey Affleck... WOW. Enestående præstation han er så langt inde i rollen at det er uhyggeligt og han har ikke ét svag moment i mine øjne. Den scene ved aften bordet, hvor Ford lige remser lighederne op mellem ham og Jesse James er en ocsar værd i sigselv. Havde det ikke været for Javier Bardem (og den enorme succes af den film han er medvirker i) så havde Casey fået den. Syntes faktisk de 2 præstationer er på højde med hinanden.

Giver folk (alle) ret i at den måske er en kende for lang, men det er det eneste der hodler den fra en 6/6 film.

5/6 herfra.

Skriv ny kommentar: