Western-film er blevet moderne igen, og i slipstrømmen af den australske “The Proposition” med førnævnte musikkomponist Nick Cave som forfatter og tv-serien “Deadwood” er det ikke overraskende, at Andrew Dominik vælger at filmatisere Ron Hansens western-roman fra 1983. Dog er det spændende at se Dominik vise, hvor fleksibel genren egentlig kan være. Han har med sin første film, “Chopper”, allerede skabt sig et navn bl.a. på de europæiske filmfestivaler, og med “Mordet på Jesse James af kujonen Robert Ford” viser han, at der er grund til at lægge mærke til denne forholdsvis nye australske instruktør.

Til trods for filmens lidt for voldsomme længde er den en smuk poetisk natfortælling med barske og realistiske undertoner. En bestemt værdig toer i Andrew Dominiks lynkarriere, og et cadeau til den velvalgte skuespillerbesætning.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-Is 16 år siden

skal se den i aften... Glæder mig til den.. Og tror at den kan få mere end 4 stjerner
Gravatar

#2 BN 16 år siden

til anmelderen:

Jeg har ikke set filmen, men får et temmelig positivt indtryk af den ved læsning af din anmeldelse. Og da du har - eller ihvertfald kun nævner - et eneste forbehold eller kritikpunkt, nemlig filmens længde, undrer det mig at du kun giver den 4 stjerner. Hvordan kan det være? Er der andre ting der trækker ned?
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#3 filmz-maelström 16 år siden

til bn:

Du har ret i anmeldelsen er overvejende positiv. Jeg var også tæt ved at give den 5 stjerner, men desværre når en film bliver for lang, er der også overflødige scener og dialog. Dette trækker desværre en del ned hos mig og grundet begrænset plads i anmeldelsen, kunne jeg ikke uddybe yderligere. Jeg vil dog anbefale alle at se filmen.
"The thing I love about "Jaws", is that I've never gone swimming in the ocean again." - David Fincher
Gravatar

#4 BN 16 år siden

#3:

Ok, tak for info. Din anmeldelse er en god appetitvækker.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#5 filmz-Kragmose 16 år siden

Ja, fin anmeldelse. Skal helt sikkert se den engang ved lejlighed, og helst før den bliver rykket ned i de mindre sale.
Gravatar

#6 moulder666 16 år siden

Den anmeldelse har i hvert fald givet mig ENDNU mere lyst til at se denne film - og det selvom jeg har Brad Pitt som en af de allerstørste stjernee i forvejen! :-)
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Gravatar

#7 keitel 16 år siden

Ja kanon anmeldelse, studsede godt nok også over karakter givningen.
Men det er jo blevet uddybet, så fair nok.
Gravatar

#8 king b 16 år siden

Smuk, smuk, smuk film. Måske et knirk for lang, men meget andet kan der heller ikke udsættes på denne poetiske oase.

5/6
Gravatar

#9 ks 16 år siden

Jeg fik lokket kæresten med ind og se filmen her i weekenden, og ved ikke rigtig hvad jeg skal sige om den. Det er en flot, atmosfærisk film med sublimt skuespil. Desværre, så er den også enorm lang.

Så, selvom jeg faktisk fandt historien ret interessant og villigt lod mig betage af mytologiseringen af Jesse James, så havde filmen simpelthen alt for menge overflødige scener og passager. Det er i orden, at tempoet er langsomt og dvælende, men det skal - i mine øjne - ikke gå udover spændingen og intensiteten af filmen. Det gør det desværre her. I de mange lange - og langsomme - passager, hvor man ikke ser så meget andet end et par mennesker, der rider rundt, rundt og rundt, falder interessen desværre lidt. Det lykkedes endda min kæreste at falde i søvn!

Alt i alt altså en interessant film, men også en, der i sidste ende ikke efterlader end med en særlig tilfredstillende følelse. Dertil ønskede jeg simpelthen i for høj grad til sidst, at den bare ville slutte. Længden gør desværre nok, at det er en film, jeg ikke skal have genset lige foreløbig.
Gravatar

#10 filmz-Gaff 16 år siden

Glæder så meget til at se den. Empires anmeldelse var mere end nok til at få mig til at bestille billetter. Afsted i biffen iaften.
Serinity now... Insanity later!

Skriv ny kommentar: