At historien udspiller sig i 1971 er måske filmens største clou. Har man sagt 1970’erne, har man også sagt brune nuancer, uklædeligt kluns og teknologi på det analoge plan. Det er bare mere skræmmende, når lp’en kører i hak, end når iPod’en giver én æbleskærm. Det analoge har en indbygget stoflighed og er i sin natur langsom. Det tager tid, når Harrisvillehuset skal rigges til med lys- og lydsensorer, spejlreflekskameraer med snoretræk og små klokker på dørene. Wan tager sig den tid, og det er efterhånden lidt af en sjældenhed i en moderne gyserfilm. Der lettes også behørigt på hatten til de filmiske forbilleder med et par vaskeægte 70’er-zooms, der rammer både stemning og periode formidabelt. Ligesom The Zombies 1968-hit, “Time of the Season”. Et smågenialt sangvalg.

“Nattens dæmoner” lever på stemning, effektive gys af den gamle skole og velspillende skuespillere over hele linjen. Bedst er Lily Taylor og Vera Farmiga, hvis karakterer der absolut også er mest kød på. Alene Farmigas garderobe, der inkluderer både babyblå kalvekrøs og ankellange uldnederdele, er grund nok til at indløse billet. Bevares, det er ikke den dybe tallerken, Wan opfinder hen mod filmens slutning, hvor handlingen skal bindes sirligt sammen. Effektjageri med letkøbte bøh-øjeblikke trækker også en my ned i det samlede regnestykke. Det laver dog på ingen måde om på, at filmen er en veltunet kærlighedserklæring til fordums tiders foruroligende gys.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

Den havde fede farver og barkenbarter i 70'er stil, men det er IKKE den nye Exorcisten. Der gik lidt for meget effektorgie i den hed ad vejen, og så taber man i hvert fald mig.

3:6

(mod Exorcistens 6:6)
Doctor Last Warning
Gravatar

#22 Kruse 10 år siden

Damn! Det er lang tid siden at en gyserfilm formåede at ramme så meget plet som "The Conjuring" gjorde. Ikke nok med at jeg i lange perioder sad på kanten af mit sæde og var opslugt af den uhyggelige stemning, så leverede den også flere fremragende chok-øjeblikke, hvor især én fik mig til fysisk at spjætte med kroppen. Fremragende gyserfilm, der på trods af velkendte konventioner stadig formår at være effektiv og skræmmende.

8/10
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#23 Ispep 10 år siden

#88

Helt enig og også en 8'er fra mig. James Wan kan tydeligvis noget med gysergenren. Dejligt!! Den er selvfølgelig ikke helt derop ved siden af The Exorcist, men dæleme et mere end godt forsøg.
Gravatar

#24 Åkepool 10 år siden

Doctor-Doom (21) skrev:
men det er IKKE den nye Exorcisten




Ispep (23) skrev:
Den er selvfølgelig ikke helt derop ved siden af The Exorcist


Selvfølgelig ikke. "The Exorcist" er bare den bedste gyser og en så klar nr. 1, at hvis den kunne synge, ville den synge ligesom Østkyst Hustlers: "Jeg ved der er en nr. 2, men der' for langt derned".

Men "The Conjuring" er helt sikkert det bedste forsøg i maaaaange år, på at nå et stykke af vejen op til "The Exorcist".
So, at last we meet for the first time for the last time.

Skriv ny kommentar: