Filmen kan sammenlignes med den for nylig udgivede “Dèjá Vu” hvis indre logik heller ikke tålte megen eftertanke. I modsætning til “Next” havde den dog en velfungerende følelsesmæssig kerne, der formåede at holde historien oven vande, når den blev for urimelig. Det samme kan imidlertid ikke siges om “Next”, der er en så flad og hul oplevelse, at selv så glimrende skuespillere som Julianne Moore og Nicolas Cage ikke kan pumpe megen liv i den.
Tåbelighederne spreder sig gennem handlingen, hvor det ofte er en udfordring at finde nogen form for mening i plottet. Det spænder lige fra hvorfor Callie Ferris tror, at de to minutters fremsyn skal kunne hjælpe hende, over hvorfor terroristerne egentlig leder efter Johnson, og det kulminerer i en af de mest absurde slutninger set i mands minde. Én ting er sikkert: “Next” er en af den slags film, der får en til at ønske man kunne se ind i fremtiden, for så havde man i det mindste muligheden for at forlade biografen i tide.
#61 filmz-Bruce 17 år siden
#62 filmz-JON 17 år siden
Desuden er det ret udbredt her på sitet blot at skrive "Spoiler", og normalt afføder det ikke ballade.
Det er ufatteligt, at man efter ½ års pause her fra sitet straks støder på nogle, der hellere vil kaste sig over formen end over indholdet.
Der er ikke nogen, der kommenterer mine bemærkninger til filmen; alene om jeg spoiler-advarer på den ene eller den anden måde.
Nu kan jeg pludselig huske, hvorfor det er, at jeg har været væk fra Filmz.
#63 filmz-yoshimura 17 år siden
#64 filmz-JON 17 år siden
#65 mr gaijin 17 år siden
#66 filmz-Bruce 17 år siden
#67 dolphinfriendly 17 år siden
#68 filmz-theassociate 17 år siden
#69 duuk74 17 år siden
#70 trekster 17 år siden
Han kan kun se 2 minutter frem i tiden når det kun involvere ham selv. Den tid det vil tage ham at se (udtænke om man vil) samtlige muligheder (alle etager), overstiger - med stor sandsynlighed - den tid det vil tage ham rent faktisk at nå hen til skurken inden noget andet slemt måtte ske. Han regner altså med at han godt kan nå at "gennemse" den etage han er på, inden skurken når for langt væk til at han kan nå at "indhente fremtiden" om man så må sige.
2) Hvorfor kan han se længere frem i tiden v.h.a. pigen?
Hun har en evne der kan forstærke hans egen, hun er hans livs kærlighed ... Whatever! Pointen er at den del af plottet skal man bare acceptere på lige fod med 2 minutters reglen for ham selv.
3) Og når man har accepteret ovenstående: Hvorfor kan han "se" at pigen vil komme på caféen i løbet af ugen? Det er jo mere end 2 minutter senere, og han er jo ikke sammen med hende endnu.
Det skal forstås sådan at alle begivenheder der involvere Biel's rolle og ham selv, kan han se længere ude i fremtiden end de 2 minutter. I og med han selv er tilstede i caféen, kan han selvfølgelig også se denne begivenhed.
6) Hvorfor kan han ikke forudsige atomsprængningen, når han nu er sammen med pigen, der sætter ham i stand til at forlænge sin synske tidsudstrækning?
Det kan han også. Det ser man jo netop i slutningen. :)
7) Hvorfor kan han forudsige, at han ikke kan forudsige atomsprængningen?
Det er bare én mulighed ud af måske 100, og det er så den vi ser i filmen. Han har sikkert set de andre 99 også, men dem var der bare ikke tid til at vise på 1½ time :)
8) Hvordan er FBI-kvinden overhovedet blevet opmærksom på Cages evner? Hun kan vel næppe have gennemskuet ham alene ved at gå til lidt lummert trylleshow?
Enig. Denne del af filmen er temmelig plat, og giver overhovedet ikke mening. Som Benway og jeg talte om – Hvem ville nogensiden kunne tage hende seriøst?
Callie Ferris: "Jeg har løsningen på problemet, vi skal bare fange ham her Las Vegas tryllekunstneren. Han kan nemlig se fremtiden!"
FBI Boss: "Yeah right Fox Mulder! Tilbage til afdeling P hvor du kom fra!"
:)
De burde have arbejdet lidt mere på en forklaring på denne del.
10) Hvorfor vælger Cage til sidst at forlade pigen på motellet for at klare problemerne selv? Uden pigen kan han jo igen kun se to minutter frem.
Alle de fremtidige tidslinier han har set, hvor hun var involveret, må have endt skidt for hende. Han vil ikke udsætte hende for fare, så derfor "tager han chancen" og satser på at han kan løse problemet selv, og dermed redde hende. Da han i det sekund _har_ truffet beslutningen om at gøre det selv, vil den kommende fremtid ikke involvere hende, og dermed lyver han IMO også over for hende, da hen beroliger hende med at de nok skal få hinanden at se igen. Han ved det faktisk ikke. Sådan så jeg hvert fald slutningen.
Andre ting der er temmelig platte: Hvorfor tror de at de kan få ham drugged med pillerne hvis de bare venter 2 minutter inden de smider dem i? Hans evne er jo ikke sådan indrettet, at det er fra et bestemt tidspunkt og så 2 minutter frem, og så igen herfra 2 minutter. Han kan jo _hele_ tiden se 2 minutter frem. Så da han står i badet, 1 minut før hun smider pillen i, har han jo allerede set det.
Ting jeg undrede mig over: Hvem er skurkene?, og hvorfor vil de sprænge en bombe? Hvordan ved de at Cage kan se fremtiden?, og hvorfor tror de overhovedet på det? Hvordan kan det være at FBI ved at der overhovedet skal sprænges en bombe?, men _intet_ andet? Ingen mistænkte eller noget som helst? Det virker ret usandsynligt.
Slutningen var et antiklimaks, det er jeg enig i, men sjovt nok havde filmen lidt under det største plothul overhovedet, hvis den ikke endte som den gjorde. :)