Selvom det var Selick, der gjorde alt det hårde arbejde, så føles Tim Burtons aftryk dog også tydeligt, og ikke mindst Jack er en klassisk Burtonsk figur. En grundlæggende ensom misforstået sjæl, for hvem den menneskelige psyke forbliver et mysterium, som han kan analysere i timevis, men alligevel ikke kan forstå. Det er dog samtidigt det forhold, der gør filmen så effektiv for både det yngre og det ældre publikum. De yngste kan leve med på det herligt fortalte eventyr, hvorimod de ældre kan studse over den historie, der ligger bagved den glade fortælling, og som mere ligner en tragedie.
Bemærk ikke mindst kærlighedsforholdet mellem Jack og Sally, der er mistænkeligt ensidigt. Og bid også mærke i det forhold, at Jacks grundlæggende ensomhed og manglende forståelse for menneskene viser sig i sidste ende at være netop det, som giver ham hans kunstneriske åre. Det kræver ikke den store fantasi at se en vis berømt instruktørs selvportræt i den fortælling.
Filmen vises i CinemaxX i 3-D fra 11-13. december uden danske undertekster.
#1 evermind 14 år siden
Jeg må sgu se, om jeg kan få klemt en forestilling ind i mit ellers travle program i weekenden ...
#2 lagoni 14 år siden
#3 Wangsgaard 14 år siden
Tror dog ikke jeg får set den inden jul, selvom jeg er sikker på det ville blive en fantastisk oplevelse.
#4 evermind 14 år siden
#5 Highland Park 14 år siden
#6 Wangsgaard 14 år siden
Har heldigvis ikke købt BD udgaven dajeg ikke har en BD afspiller.¨
Men har den orginale eller hvad det nu hedder på DVD og Ultimate collectors editions udgave (tror nok det er den rigtige titel) som jeg har giver en del penge for, men var det hele værd. Jack står pænt på hylden med nisseskæg og hue.
#7 Notional 14 år siden
#8 mr gaijin 14 år siden
#9 evermind 14 år siden
#10 Petrescu 14 år siden